Graag advies, mag ik hier nu wel of niet vliegen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Arne Burghouts

New Member
Lid geworden
23 jul 2022
Berichten
22
Waarderingsscore
11
Punten
3
Leeftijd
43
Locatie
Vlijmen
Goede morgen,

Eerst maar even een kleine introductie. Ik ben Arne, lees dit forum al geruime tijd anoniem omdat ik normaal niet zo van de forums ben. Ik heb lange tijd gewacht op de aanschaf van de DJI Mini 3 pro. Deze heb ik nu eindelijk binnen en ben al lekker aan het vliegen geweest. Ik heb me eigen goed ingelezen waar ik nu wel en niet mag vliegen. Nofly zones, NOTAM's ect ect. Maar er is een onduidelijkheid. 2 eigenlijk.(sorry als deze vraag al eerder gesteld is)

1, (onderstaande kaart) Heusden is prachtig, oude vestingstad en zo te zien mag ik hier volgens Aeret vliegen. In de Categorie A1 mag ik tot 30m hoog, prachtig! Maar is nu alleen actief om Maandag tot Vrijdag tussen 9 uur UTC+2 en 17:45 UTC+2? Zodat ik buiten deze tijden naar de 120 meter mag? Of is dit gewoon altijd actief?

gem Heusden Fly map_23072022.jpg


Vraag 2,

Volgens de app godrone mag ik hier niet vliegen. Hoe dan?

Gem Heusden flymap godrone_23072022.jpg

Ook via de kaart via de Rijsoverheid word gezegd dat ik hier gewoon mag vliegen. Maar wel beperkt. Zie onder.

KaartGemHeusden_Overheid23072022.jpg

Ik probeer goed te doen, maar ben verward.. haha.

Ik ga dadelijk toch vliegen rondom Heusden. En ik neem alle documenten mee zodat ik een eventuele BOA van de kaart kan brengen (pun intended) mocht ik aangesproken worden.


Maar toch, dit is best vervelend voor de mensen die zich graag aan de regels willen houden.

Hopelijk kan iemand mij wat meer inzicht geven.

Groetjes,

Arne
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Op de website van de rijksoverheid vind je in principe het antwoord op je vraag.
  • laagvliegroutes en –gebieden. Hier zijn tot maximaal 30 meter boven de grond wel drones toegestaan die:
    • van de A1-categorie zijn en maximaal 250 gram wegen;
    • van de A2-categorie zijn en maximaal 2 kilogram wegen.
Bron: Waar mag ik niet vliegen met een drone?
 
Ja, op zich is die regel heel erg duidelijk. Maar de aanwijzingen bij de Godrone-kaart halen die duidelijkheid weer weg door te stellen:

"Vliegen met een drone is verboden in een laagvlieggebied"

1658565413143.png

En zo hebben we m.i. weer te maken met zeer tegenstrijdige info. En ik vind dat zó jammer ... :(
 
Krijg beetje het idee dat Godrone er standaard vanuit gaat dat er gevlogen word met een drone boven de 249gram.
 
Krijg beetje het idee dat Godrone er standaard vanuit gaat dat er gevlogen word met een drone boven de 249gram.
Ja, misschien ...

Maar goed: in dit geval kun je richting een eventuele handhaver heel duidelijk aangeven waarom jij denkt dat je daar wel mag vliegen. En dat lijkt me vooreerst het belangrijkste.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
En zo hebben we m.i. weer te maken met zeer tegenstrijdige info. En ik vind dat zó jammer ... :(
Dat is toch niet helemaal het verhaal, verderop vind je de volgende text:

......Controleer zelf of je geplande dronevlucht volgens de lokale, provinciale en/of nationale wet- en regelgeving is toegestaan of dat er restricties gelden. Tenzij een dronevlucht hier expliciet is toegestaan, raden we aan je drone hier niet te laten vliegen.

met andere woorden: je moet zelf kijken of er een actieve restrictie geld en dan kom je op de link van Wiebe uit. Godrone schiet hierin zeker nog wat tekort, maar vergeet niet dat we nog steeds in een overgangsperiode zitten ;).
Ideaal zou zijn als deze gebieden gewoon van de kaart verdwijnen als ze niet actief zijn, zoals dit gebied bijvoorbeeld in het weekeinde:

Screenshot 2022-07-23 111152.png
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Dat is toch niet helemaal het verhaal, verderop vind je de volgende text:

......Controleer zelf of je geplande dronevlucht volgens de lokale, provinciale en/of nationale wet- en regelgeving is toegestaan of dat er restricties gelden. Tenzij een dronevlucht hier expliciet is toegestaan, raden we aan je drone hier niet te laten vliegen.

Ik ben misschien wat extra kritisch, maar dat komt omdat ik zoals ieder van ons graag duidelijkheid wil. Maar in mijn optiek draagt dit soort extra aanwijzingen enkel bij tot nóg meer onduidelijkheid.
Immers: wat hier feitelijk staat is: Ga vooral niet alleen af op de informatie die wij hier verstrekken, maar zoek nog even door om te kijken of het tóch niet anders is als wij hier aangeven. Ik vind dat heel erg verwarrend.

Ik zou de overheid in dezen willen adviseren: communiceer naar de doelgroep via één kanaal en doe dat goed. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54, DDD en rcee
Ik ben misschien wat extra kritisch, maar dat komt omdat ik zoals meer van ons graag duidelijkheid wil.
Ik snap het punt, maar vind dit niet realistisch zolang we in de overgangsperiode zitten. Het is niet voor niets een jaar uitgesteld.
 
Dank je allen voor deze discussie.

Ik ben inmiddels gaan vliegen. Kom net terug. Heusden is het niet geworden omdat het erg druk was. Het is de Wiel in Haarsteeg geworden. Daar mocht ik ook naar de 120meter klimmen. Het was weer prachtig. Er gaat een wereld voor me open.
 
  • Leuk
Waarderingen: Naiul en SnitserNL