Goede drone voor beginners ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jean-Marie

New Member
Lid geworden
9 jan 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
59
Locatie
8920 Langemark
Hallo, wij zijn Sonja en Jean-Marie en al een tijdje geïnteresseerd in alles wat met drones te maken heeft. Wij zouden heel graag zelf met deze hobby starten (vooral om op reis te beoefenen), maar hebben niets van ervaring. Wel al heel wat gelezen op internet. Wij denken dat het ons zou interesseren, gezien wij houden van fotografie.
Wij lezen dat de DJI Mini 2 een goede drone is voor beginners. Die is echter ongeveer een 200 euro duurder dat de "gewone" DJI Mini. Het kost je dus 200 euro minder wanneer je deze laatste in de prak vliegt :). Is de meerkost van 200 euro het waard om toch voor de Mini 2 te gaan ? Zijn beide toestellen even makkelijk te bedienen voor een beginner ? Van beide kun je de vlucht volgen op je GSM en beide hebben een automatische terugkeerfunctie ? Het verschil zou vooral te maken hebben met de beeldkwaliteit van foto en video, klopt ? Wat raden jullie, als onafhankelijke ervaringsdeskundigen, ons aan ? Of toch maar heel goedkoop starten met de Tello ? Hartelijk dank !
 
Hallo Sonja en Jean-Marie,
Welkom op het forum.
Ik heb de Mini 2 gekocht na eerst 2 andere drones te hebben gehad. De eerste was een Yuneec Breeze, en die heb ik vooral gekocht om mee te oefenen, omdat ik bang was om de drone na opstarten meteen de sloot in te vliegen. Dat gebeurde trouwens niet. ;)
Daarna heb ik me een Hubsan Zino aangeschaft, die ik nog steeds heb, maar veel minder gebruik nu ik de Mini 2 heb.

De Mini 2 heb ik mede aangeschaft vanwege de regelgeving: het gewicht van de Mini 2 < 250 gram (net als de Mavic Mini) en dat geeft binnen de huidige regelgeving meer mogelijkheden.
Ook ik heb voor de keus gestaan: kies ik een Mavic Mini of de Mini 2. Ik heb destijds voor de Mini 2 gekozen omdat de Mavic Mini volgens eigenaren toch wel wat windgevoeliger was dan de Mini 2. Dit werd door sommigen mede geweten aan de Lithium-Ion accu die de Mavic Mini gebruikt t.o.v. de Lithium-Polymeer accu van de Mini 2. Door het gebruik van de Li-ion accu zou de aansturing van de propellers minder krachtig zijn, omdat de Li-Ion accu minder power zou genereren. Of dat echt zo is weet ik eerlijk gezegd niet precies, maar het is voor mij wel een van de redenen geweest om voor de Mini 2 te gaan. En daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.
De Mini 2 is een fijne drone en heel stabiel. Ongelukken zul je er niet snel mee krijgen, mits je je voorzorgen treft. Ga bv. niet meteen binnenshuis of in je achtertuin met perenbomen vliegen, want dan vraag je m.i. om problemen. Wacht op mooi, rustig weer en zorg dat je de ruimte hebt om te oefenen. En vooral: neem de tijd om de video's op YouTube te bekijken. Je leert daar heel veel van!

En nog een tip: Ga voor de DJI Care Refresh! Het kost je weer wat extra, maar je kunt het zomaar nodig hebben. Je zou niet de eerste zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Hoi Sonja en Jean-Marie
 
De DJI mini 2 is mijn derde drone, na een beginners drone en een DJI Phantom 3 4K ben ik heel tevreden met mijn mini 2.
Van harte aanbevolen.
 
Heb zelf eerst de mini1 gehad.
Na ruim half jaar de mini2 gekocht.
Bereik vd mini 1 is waardeloos. Na 400 mtr al geen bereik meer.
Geef 200 euro meer uit, en je krijgt echt waar voor je geld.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Hoi Sonja en Jean-Marie,

Ik heb ze beide, de Mavic Mini prive, de Mini 2 op m'n werk.
Groot voordeel van de Mavic Mini vind ik de compacte controller, zeker op reis is dit echt een voordeel.
Qua vliegeigenschappen geen verschil, ook niet met wind.
Bereik is met de mini 2 in principe beter door de Ocusync verbinding ipv Wifi, maar het is erg afhankelijk van je omgeving qua storingsbronnen.
 
Ik ken de controller van de Mini niet, maar de Mini 2 Fly More Combo heeft toch ook een mooi compact tasje waarin je alles meeneemt. Het ligt er ook aan hoe je reist. We hebben 'm altijd bij ons in de camper, maar over 3 weken vliegen we naar de VS en laat ik 'm thuis. Dan heb ik al genoeg elektronica bij me.
 
Hoi, welkom op het forum! Ik zou de Tello zwaar afraden, want deze drone is amper geschikt voor buitengebruik. Met een beetje wind ben je 'm al snel kwijt en de camera is niet fantastisch.

De Mavic Mini eerste generatie kun je redelijk goedkoop aanschaffen tegenwoordig (nieuwe Mavic Mini Fly More Combo voor 329 euro als je een beetje rondkijkt), maar ik zou absoluut gaan voor de Mini 2 (en dan de Fly More Combo, die extra accu's heb je toch wel nodig): betere vliegprestaties, veel betere verbinding, en 4K video ipv 2,7K.

Check ook mijn review van de Mini 2: DJI Mini 2 review: less is more | Dronewatch
 
  • Leuk
Waarderingen: Mat Janssen
Nog beter: go voor een tweede handse Mavic 2 Zoom of Pro. Kost ca. 700, soms minder. Het voordeel is een veel grotere stabiliteit, meer mogelijkheden maar vooral de botsingsdetectoren die je zeker als beginner goed van pas kunnen komen.
Koop geen "Fly more combo"! Die is onevenredig duur en je hebt aan een enkele extra batterij als hobbyist vaak meer dan genoeg. In sommige gevallen zoals de Mini 2 heeft de fly more combo een slechte tas en een autolader die je nooit gebruikt.
Persoonlijk vind ik de controller van de Mini 2 een gedrocht, ik prefereer de handzamere van de Mavic 2's.
 
Nog beter: go voor een tweede handse Mavic 2 Zoom of Pro. Kost ca. 700, soms minder. Het voordeel is een veel grotere stabiliteit, meer mogelijkheden maar vooral de botsingsdetectoren die je zeker als beginner goed van pas kunnen komen.
Koop geen "Fly more combo"! Die is onevenredig duur en je hebt aan een enkele extra batterij als hobbyist vaak meer dan genoeg. In sommige gevallen zoals de Mini 2 heeft de fly more combo een slechte tas en een autolader die je nooit gebruikt.
Persoonlijk vind ik de controller van de Mini 2 een gedrocht, ik prefereer de handzamere van de Mavic 2's.
Ik vind het advies om een M2P/M2Z te kopen wat minder sterk als je de volgende nadelen meeneemt:

- de drone is minder makkelijk mee te nemen en een stuk luidruchtiger;
- de Mavic 2 weegt net iets meer dan 900 gram, wat betekent dat je minimaal dronecertificaat A1/A3 nodig hebt, eventueel aangevuld met theoriebewijs A2 als je meer mogelijkheden wenst;
- de Mavic 2 valt vanwege het ontbreken van een Cx-label na 1-1-2023 in de Open categorie A3, waardoor je altijd minstens 150m afstand moet houden van bebouwing en mensen (lees ook Nu nog een drone kopen zonder Cx-label: verstandig of niet? | Dronewatch)
- De Mavic Mini en Mini 2 wegen net geen 250 gram en mogen om die reden na 1-1-2023 in Open cat A1 gebruikt blijven worden. Alleen registratie van degene die ermee vliegt is verplicht, opleiding is niet nodig.
 
Ik vind het advies om een M2P/M2Z te kopen wat minder sterk als je de volgende nadelen meeneemt:

- de drone is minder makkelijk mee te nemen en een stuk luidruchtiger;
- de Mavic 2 weegt net iets meer dan 900 gram, wat betekent dat je minimaal dronecertificaat A1/A3 nodig hebt, eventueel aangevuld met theoriebewijs A2 als je meer mogelijkheden wenst;
- de Mavic 2 valt vanwege het ontbreken van een Cx-label na 1-1-2023 in de Open categorie A3, waardoor je altijd minstens 150m afstand moet houden van bebouwing en mensen (lees ook Nu nog een drone kopen zonder Cx-label: verstandig of niet? | Dronewatch)
- De Mavic Mini en Mini 2 wegen net geen 250 gram en mogen om die reden na 1-1-2023 in Open cat A1 gebruikt blijven worden. Alleen registratie van degene die ermee vliegt is verplicht, opleiding is niet nodig.
Hoi Wiebe,
Zeker - de Mini 2 is handzamer en breder te gebruiken! Ik gebruik zowel de Mini 2 als beide M2's regelmatig. De Mini 2 is ideaal als je niet te veel wilt sjouwen en nabij mensen/gebouwen wilt vliegen, maar de M2's zijn robuuster en stabieler, plus de sensors tegen het botsen. en betere beeldmogelijkheden
V.w.b. de categorien: er zijn nog 0 (nul) EU gecertificeerde drones maar de controle is nu ook nul, er is alleen een formele beperking die kan worden gebruikt als iemand zijn drone echt asociaal gebruikt.
En als ik kijk naar de eisen (ik heb me enigzins mogen verdiepen in het certificeringsproces) dan zal het nog een hele tijd duren voordat er een gecertificeerde is en die zal ook een stuk duurder uitvallen. Ik ben ervan overtuigd dat we nog wel een jaar extra tot 1/1/2024 door kunnen vliegen in het huidige regime. En tegen die tijd is er een Mini 3 en een Mavic 4...
 
Laat ik het zo zeggen: ik heb het nog niet meegemaakt en lees hier en daar dat dat een bredere ervaring is.
 
De perfecte beginners drone is de ..........Eachine E010. Kost 15 Euro uit China. Geen camera. Best lastig in begin om te vliegen. Duurt een uur. Kan alleen binnen of windstil. Crasht 1000 keer.

En waarom?

Nou omdat al die adviezen hier een ding vergeten. Namelijk dat een GPS drone veel te makkelijk is. Het lijkt net alsof je echt kunt vliegen. Totdat je een keer handmatig je drone moet redden. En dan blijkt dat je niet zo'n goede piloot bent als je zelf dacht. Als gevolg durf je minder. Dat is zonde. Bovendien de beste shots krijg je vaak door niet de automatische functies te gebruiken. Professionals vliegen zelf, met GPS uiteraard! Althans bijna altijd.

En dus koop je zo'n goedkoop dingetje met propeller guards die je tegen de muur kunt knallen zonder dat'ie stuk gaat.Het is leerzaam, leuk, houd je bezig in de winter, en geeft je later vertrouwen om je dure drone te vliegen zonder dat je de kluts kwijtraakt. Orientatie, throttle, figuurtjes maken. Zeer nuttig. En moet je een keer de GPS uitschakelen, dan ben je heel blij dat je geleerd hebt zonder GPS te vliegen.

Daarna, ach, dat mag je zelf bepalen. Kunt eventueel nog een budget GPS drone voor buiten aanschaffen. Maar deze stap overslaan en een DJI o.i.d. kopen dat is prima. Een kleine drone is beslist meer bruikbaar. Je stoort mensen niet zo snel. En de regels zijn soepeler. Vergelijk de Fimi Mini, DJI MIni 2, DJI Mavic Mini, Autel Nano, Hubsan Zino Mini, DJI Air 2 met elkaar. Er is meer dan alleen DJI ook al zou je dat hier niet zeggen. Toegegeven, DJI is qua prijs, video kwaliteit, stabiliteit vaak wel de beste. En goede service.

Kortom dat is mijn advies. Leer vliegen met een speelgoed drone zonder GPS, optical flow, of zelfs altitude hold. Kan geen cursus tegenop. Met GPS is dan straks een peuleschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager, RGM en tvdwouw
Inderdaad! Er zijn meer van die kleine macheintjes die zeer geschikt zijn om mee te oefenen. zoals de E016en Cheerson en Hubsan zijn vaak ook leuke eofenspeelgoed.
En dat is een extra voordeel van de M2P/M2Z: je kunt met een hack ook ATTI mode activeren! Ik heb dat gedaan om landen op een boot te oefenen. Ik vind het onbegrijpelijk dat deze ATTI modus voor de Mavics (voor zover ik weet) niet standaard kan worden ingesteld, simpelweg om moeilijke situaties te oefenen.
 

Bijlagen

  • Hubsan-H111-nano-drone-in-hand.jpg
    Hubsan-H111-nano-drone-in-hand.jpg
    251,3 KB · Weergaven: 8
Inderdaad! Er zijn meer van die kleine macheintjes die zeer geschikt zijn om mee te oefenen. zoals de E016en Cheerson en Hubsan zijn vaak ook leuke eofenspeelgoed.
En dat is een extra voordeel van de M2P/M2Z: je kunt met een hack ook ATTI mode activeren! Ik heb dat gedaan om landen op een boot te oefenen. Ik vind het onbegrijpelijk dat deze ATTI modus voor de Mavics (voor zover ik weet) niet standaard kan worden ingesteld, simpelweg om moeilijke situaties te oefenen.
Een DJI is (voor mij zeker) beetje duur voor pure beginners om te oefenen in Altitude Hold modus. Maar het is zeker leuk om eens echt te vliegen zonder GPS of optical flow. Je leert orientatie.
Een situatie wanneer je een drone uit de GPS moet halen is bijvoorbeeld toilet-bowl of fly-away. Of wanneer er teveel wind staat en je moet zig-zaggen laag over de grond om je drone heelhuids terug te krijgen.
Ook zie ik veel crashes als men circle-me gebruikt. Dan springt er opeens een boom voor. Met een super kleine whoop krijg je reactievermogen. Iets wat mensen die alleen maar GPS kennen vaak missen.

Het is zoals een zelfrijdende auto. Je weet alle toeters en bellen te vinden, maar op het moment dat je moet ingrijpen heb je toch je rijbewijs nodig.

Er is ook weinig mis met te starten met een drone van 100-150 Euro. Het lijkt weggegooid geld, maar er zitten steeds vaker drones bij die best goede video hebben. Goed genoeg voor een YouTube filmpje.
 
De perfecte beginners drone is de ..........Eachine E010. Kost 15 Euro uit China. Geen camera. Best lastig in begin om te vliegen. Duurt een uur. Kan alleen binnen of windstil. Crasht 1000 keer.

En waarom?

Nou omdat al die adviezen hier een ding vergeten. Namelijk dat een GPS drone veel te makkelijk is. Het lijkt net alsof je echt kunt vliegen. Totdat je een keer handmatig je drone moet redden. En dan blijkt dat je niet zo'n goede piloot bent als je zelf dacht. Als gevolg durf je minder. Dat is zonde. Bovendien de beste shots krijg je vaak door niet de automatische functies te gebruiken. Professionals vliegen zelf, met GPS uiteraard! Althans bijna altijd.

En dus koop je zo'n goedkoop dingetje met propeller guards die je tegen de muur kunt knallen zonder dat'ie stuk gaat.Het is leerzaam, leuk, houd je bezig in de winter, en geeft je later vertrouwen om je dure drone te vliegen zonder dat je de kluts kwijtraakt. Orientatie, throttle, figuurtjes maken. Zeer nuttig. En moet je een keer de GPS uitschakelen, dan ben je heel blij dat je geleerd hebt zonder GPS te vliegen.

Daarna, ach, dat mag je zelf bepalen. Kunt eventueel nog een budget GPS drone voor buiten aanschaffen. Maar deze stap overslaan en een DJI o.i.d. kopen dat is prima. Een kleine drone is beslist meer bruikbaar. Je stoort mensen niet zo snel. En de regels zijn soepeler. Vergelijk de Fimi Mini, DJI MIni 2, DJI Mavic Mini, Autel Nano, Hubsan Zino Mini, DJI Air 2 met elkaar. Er is meer dan alleen DJI ook al zou je dat hier niet zeggen. Toegegeven, DJI is qua prijs, video kwaliteit, stabiliteit vaak wel de beste. En goede service.

Kortom dat is mijn advies. Leer vliegen met een speelgoed drone zonder GPS, optical flow, of zelfs altitude hold. Kan geen cursus tegenop. Met GPS is dan straks een peuleschil.

Helemaal mee eens. Ik vlieg nu officieel 4 maanden maar daarvoor 4 jaar met speelgoed drones die ik af en toe weer eens uit de kast haalde.
Iedere keer opnieuw weer kalibreren. Windkracht 3 was al teveel maar ook dat werd steeds leuker.
Op het moment dat ik de MP2 en de Mini2 ging vliegen ervaarde ik een gemak dat ik eigenlijk niet had verwacht. Maar ook nu nog pak ik af en toe zo’n speelgoed ding…..alleen al voor de uitdaging.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app