Goed om te weten

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

vayreda

Active Member
Lid geworden
21 apr 2017
Berichten
539
Waarderingsscore
124
Punten
43
Leeftijd
70
Locatie
Zandvoort
Eindelijk het laatste deel binnen van het Roc-Light, de ontheffingen. In deze ontheffingen staat een paar keer "niet gecertificeerd" Dus even een vraag naar het ILT m.b.t. het "niet gecertificeerd" zijn en hieronder het antwoord:

Het is een misverstand dat ROC light houders gecertificeerd zijn.

De wet stelt alleen een theorie-examen verplicht. Op dit theorie examen is geen toezicht vanuit de overheid. Daarom krijgt u ook geen RPA-Licentie (het overheidscertificaat), maar een ontheffing daarvoor. Omdat er ook geen keuring van de RPAS vereist is krijgt u een ontheffing van de verplichting om een speciaal BvL te hebben voor de RPAS. Dus geen officiële certificaten van de overheid, maar alleen ontheffingen van de verplichting hierover te beschikken. In feite mag iedereen een ROC light opleiding geven aan potentiële dronevliegers.

Normaal gesproken wordt een ROC (de vergunning voor de organisatie die met drones werkt) afgegeven aan organisaties die door ILT getoetst zijn. Bij de ROC light vindt er geen toetsing van de organisatie plaats. In feit is het een ‘lege’ vergunning met als enige eis dat u 18 moet zijn, over een Drone moet beschikken, minimaal 1 piloot moet hebben en over een verzekering moet beschikken. Het zegt niets over de kwaliteit van de organisatie.

In feite is het vliegen met mini- en micro drones vrijgegeven (weliswaar onder voorwaarden). Maar omdat de Wet luchtvaart nu eenmaal vereist dat men over bepaalde documenten of ontheffingen beschikt voor het vliegen in het Nederlandse luchtruim hebben we het proces zoals het nu is moeten inrichten.
 
Duidelijk verhaal, complimenten aan de IL&T! Ik heb hier onlangs nog met verschillende mensen een discussie over gehad, daar het mensen nogal verbaasde dat ik stelde dat ROC-L houders volgens de IL&T niet gecertificeerd zouden zijn. Ik heb mezelf in aardig wat bochten moeten wringen om met een goede toelichting te 'verzinnen', nu blijkt dat ik er niet ver naast zat ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda