Goed begin en het kan IMHO nog beter...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Ik zie dat er hier op deze site 322 leden zijn, die de afgelopen 4 weken 145 discussies met totaal 605 berichten posten. D.w.z. gemiddeld 4 berichten per lid in 1 maand tijd. Da's an sich mooi. Op mijn eigen site hebben minder mensen de neiging om te posten dus eigenlijk is er niks te klagen. Maar, als je je realiseert dat in de facebook groepen een gemiddelde bezoeker iedere dag 4-6 berichten post dan kan het hier wellicht nog best wel wat drukker worden.

Als we hier maar 10 berichten en/of 3 discussies per dag blijven aanmaken dan blijft het voor de posters interessanter om op facebook i.p.v. hier te blijven posten en dan bloedt het hier langzaam dood. Voor lurkers blijft het dan interessanter om bijv. naar PhantomPilots.com te blijven gaan waar bijna 60.000 leden in twee jaar tijd 84.000 topics aanmaakte met 900.000 berichten (en da's alleen nog maar de Phantom hoek, ze hebben ook nog andere hoeken).

Dat zou toch zonde zijn?
  1. Ben ik de enige die vind dat het hier best wat drukker mag zijn?
  2. Wat zouden wij kunnen doen om het hier wat drukker/levendiger te maken?
 
Ik onderschrijf jouw betoog, het mag wat drukker worden. Maar vergeet niet dat het hier om een piepjong forum gaat. Een onderwerp bij collega fora is een fotowedstrijd met een thema en geldigheid van bijv. een maand. Wat is de mening van de forumleiding?
 
Dank voor je observatie! Het is inderdaad wat @VikingRider 01 zegt, het forum is nog piepjong (2 weken oud om precies te zijn). Dat er zich al meer dan 300 leden hebben aangemeld is echt geweldig. Maar inderdaad, het moeten geen slapende leden worden, dus is het inderdaad goed om ervoor te waken dat de site levendig blijft.

Ik draag mijn steentje bij door 1) mensen die mij per email vragen stellen door te verwijzen naar het forum, met het verzoek of ze hun vraag daar willen stellen, zodat andere mensen ook nog iets aan het antwoord hebben, en 2) door hier regelmatig zelf topics aan te maken en reacties te plaatsen op andermans topics.

Verder is DronePilots.nl pas sinds een paar dagen in Google vindbaar. Ik verwacht dat er op termijn meer organische traffic zal komen. Hoe meer uiteenlopende onderwerpen er hier besproken worden, hoe meer mensen via Google op het forum zullen komen, wat hopelijk resulteert in nieuwe leden en ook nieuwe topics. Dat heeft gewoon tijd nodig; iedere nieuwe website heeft in het begin amper organische traffic, dat kost gewoon tijd.

Tot slot denk ik dat Facebookgroepen op de lange termijn geen toekomst hebben. Het is superlaagdrempelig om mee te doen, maar alle content verdwijnt toch een beetje in een zwart gat en als bron van 'long tail' informatie doet Facebook het ronduit slecht. Bovendien is er zo ontzettend veel fragmentatie: ik ben zelf al lid van tig Nederlandstalige groepen, en soms heb ik geen idee meer waar ik wat precies voorbij zag komen.

Ik hoop in ieder geval dat er op dit forum sprake zal zijn van een harde kern van leden die regelmatig een bijdrage leveren in de vorm van nieuwe topics of reacties op andermans vragen of opmerkingen. Want daar drijft uiteindelijk ieder online platform op!
 
Ik heb het forum ook genoemd in phantompilots
Alle beetjes helpen om dat er vaak geroepen wordt dat er in Nederland geen goed forum zou zijn. (oneens)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rediwed
Reeds ben ik ook begonnen met dronepilots.nl te promoten op Facebook. Op dit moment nog niet in de drone Facebook groepen, maar zodra ik in andere groepen (bijvoorbeeld Young Creators of Videomatties) iets over drones zie verwijs ik ze door naar dit forum!
 
Zouden we dit forum niet (evt. nog een keer) onder de aandacht kunnen brengen van de NL/BE FB groepen zoals:
  1. Drone Vliegers Nederland & Vlaanderen (2059 leden)
  2. DJI Holland support and news page (1333 leden)
  3. Drone koop verkoop hoek (1039 leden)
  4. Dronefotografie (784 leden)
  5. Drone Vliegmaatje Gezocht (562 leden)
  6. Drone Wet- En Regelgeving (374 leden)
  7. Dutch Drone experts (311 leden)
  8. Drone Koop/verkoop (203 leden)
  9. Flying Dutchcam Drones Nederland Belgie (188 leden)
  10. Drone Groep Zuid-West (85 leden)
  11. Drone Cowboys (84 leden)
  12. Drone video's & photo's (64 leden)
  13. Drone piloten gezocht (48 leden)
 
Wellicht een goed idee. Al moeten we dat met @wdejager en @fredz bespreken. Daarbij moeten we het ook even aan de groepsbeheerders vragen voor we dit echt openlijk doen.
 
Tja, wat is openlijk? Ik ben gewoon erg nieuwsgierig .....
 
Ik kan me voorstellen dat beheerders niet blij worden van ongevraagde reclame op hun pagina's.
 
Ik kan me voorstellen dat beheerders niet blij worden van ongevraagde reclame op hun pagina's.
Nee, zeker niet. Ik beheer zelf ook een Facebookgroep (die over Dronefotografie) en ik heb als 1 van de richtlijnen dat men geen reclame maakt voor andere websites. Dus hier moeten we uiterst terughoudend mee zijn, tenzij de beheerder aangeeft er geen problemen mee te hebben.
 
Precies, daarom deed ik dit buiten drone groepen om (en alleen bij vragen).