GoDrone ?

Erik-2Avata

New Member
Lid geworden
24 mrt 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo beste mede drone piloten,

Ik ben hier nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post hier.
Sinds 2 maanden vlieg ik met een DJI Avata2 (C1 klasse, open Cat A1) en dat bevalt me erg goed. Het is ook mijn eerste drone.
Voor mij betekent vliegen met een drone vooral lekker naar buiten gaan en mooie beelden maken. Ik zie de wereld nu van bovenaf en deze wereld kende ik nog niet maar het is iets bijzonders. Ik maak het liefst mooie beelden van mooie gedieden natuurlijk maar helaas kan dit niet altijd.
Toen ik er nog maar net mee bezig was dacht ik, het lijkt wel alsof alles erop gericht is je het vliegen moeilijk te maken en ik kan hier maar beter niet aan beginnen, zoveel regels etc. Zoveel regels zorgen ervoor dat je er eigenlijk geen plezier meer aan kan beleven.

Ik heb mijn vliegbewijs gehaald, ik heb mijn drone geregistreerd, mijn drone zend een "remote ID" uit en het nummer staat er op. Ik houd me zoveel mogelijk aan de regels maar het werd me maar niet duidelijk waar ik nou wel of niet mocht vliegen totdat ik via de site van de Rijksoverheid gewezen werd op de app "GoDrone".
Dus ik dacht eindelijk duidelijkheid, ik bekijk op de kaart waar ik wil vliegen en de app geeft het antwoord. Simpel.
Hij geeft altijd maar 2 antwoorden: "verboden" of "Voorzichtigheid vereist", en bij de laatste geeft ie niet in detail aan waar je rekening mee moet houden tenzij je weer een account aanmaakt met je gegevens. Dit heb ik niet gedaan, maar ik interpreteer "voorzichtigheid vereist" als HET MAG, maar wees voorzichtig!
De app geeft nooit de melding HET MAG, je hebt groen licht. GO!
De app houd rekening met wat er op de grond gebeurd, en in de lucht zodat je dit zelf niet allemaal hoef uit te pluizen, dacht ik.
Maar is dit wel zo? Want ik sprak gisteren met een boswachter en die zegt dat ik niet zonder toestemming in zijn bos mag vliegen en dat hij mijn drone in beslag mag nemen, maar volgens GoDrone is het geen Natura2000 gebied of NoFly zone. Op de borden die ik soms tegenkom staat geen expliciet verbod voor drones.

Mijn vraag is:
Wat is jullie uitleg/interpretatie van de melding die de App GoDrone geeft "Voorzichtigheid vereist" en hoe gaan jullie hier mee om?

Ja dit is een goede vraag en eentje waar ik ook tegenaan ben gelopen. Niet om mij er gemakkelijk vanaf te maken maar de gedeelde info in deze twee topics heb ik veel aan gehad:

Natura2000
De Boswachter

Daarnaast hanteer ik Rood=niet vliegen, Groen=niet vliegen, tenzij uitgezocht dat het wel mag, Geel=vliegen maar opgelet. Vaak ga ik ook eerst naar een locatie om uit te zoeken wat ik zou willen filmen en wat hier het beste moment voor zou kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Erik-2Avata
Het is allemaal erg verwarrend als je het strikt bekijkt. Ook als je Aeret vergelijkt met GoDrone, deze spreken elkaar soms tegen. Ik heb het strikte maar een beetje los gelaten. Doe mijn checks bij beide en bij twijfel niet vliegen of vliegen met gezond verstand. En 2 ogen achterin je hoofd..

• Leuk
Maar is dit wel zo? Want ik sprak gisteren met een boswachter en die zegt dat ik niet zonder toestemming in zijn bos mag vliegen en dat hij mijn drone in beslag mag nemen, maar volgens GoDrone is het geen Natura2000 gebied of NoFly zone. Op de borden die ik soms tegenkom staat geen expliciet verbod voor drones.

Kan je aangeven waar dit was?
In tegenstelling wat sommige politieagenten, BOA’s en groene BOA’s (boswachters) menen, hebben zij geen enkele zeggenschap over het luchtruim boven een natuurgebied. Als het gebied echt een N2000 gebied is word het niet makkelijker. Juridisch gezien mag je buiten het gebied opstijgen en zolang je het gebied niet via de grond betreed ben je in feite niet in overtreding.
Het is wel zo dat ze kunnen vinden dat je de dieren verstoord, zeker iets om nu in het broedseizoen rekening mee te houden.
Volgens mij mag een BOA je drone geeneens in beslag nemen.

Verdiep jezelf inderdaad wat meer in wat alles in GoDrone betekent aangezien dit de “officiële” app is die handhaving ook gebruikt.
Zoals anderen ook aangeven vind ik Aeret zelf prettiger en hier krijg je meer informatie.
Ik kijk meestal naar beide en bepaal dan of ik kan vliegen of niet.

• Leuk
Inderdaad hebben natuurbeheerders geen zeggenschap over het luchtruim boven een natuurgebied. Maar ze hebben natuurlijk wel zeggenschap over wat je doet binnen hun natuurgebieden.
En als jij je drone vanaf het grondgebied van een natuurorganisatie laat opstijgen dan kan daar van de zijde van de boswachter/handhaver zeker wel commentaar op komen; zeker in het broedseizoen waarin we nu zitten. Daarnaast kan ook andere wet- en regelgeving gelden, zoals wetgeving die bepaalt dat je de natuur niet mag verstoren.

Een voorbeeld van een verstoring in 2021 in de Alde Feanen (Frl.):

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Erik-2Avata en Gino88
Ja dit is een goede vraag en eentje waar ik ook tegenaan ben gelopen. Niet om mij er gemakkelijk vanaf te maken maar de gedeelde info in deze twee topics heb ik veel aan gehad:

Natura2000
De Boswachter

Daarnaast hanteer ik Rood=niet vliegen, Groen=niet vliegen, tenzij uitgezocht dat het wel mag, Geel=vliegen maar opgelet. Vaak ga ik ook eerst naar een locatie om uit te zoeken wat ik zou willen filmen en wat hier het beste moment voor zou kunnen zijn.
Dankjewel voor je reactie ThommieD.
Ik heb wel wat aan het topic "De Boswachter".

Mag ik vragen waar dit was? Aangezien ik in hetzelfde gebied naar vliegplekken zoek. :)

Ik zag laatst dat de bossen bij Rhenen en Veenendaal geen natura-2000 zijn, bijvoorbeeld. Wel valt veel bos daar onder Utrechts Landschap. Die staan in principe geen drones in het gebied toe. Dus daar zou ik wel confrontaties met boswachters verwachten.

Laatst bewerkt:

In tegenstelling wat sommige politieagenten, BOA’s en groene BOA’s (boswachters) menen, hebben zij geen enkele zeggenschap over het luchtruim boven een natuurgebied. Als het gebied echt een N2000 gebied is word het niet makkelijker. Juridisch gezien mag je buiten het gebied opstijgen en zolang je het gebied niet via de grond betreed ben je in feite niet in overtreding.
Het is wel zo dat ze kunnen vinden dat je de dieren verstoord, zeker iets om nu in het broedseizoen rekening mee te houden.

Verdiep jezelf inderdaad wat meer in wat alles in GoDrone betekent aangezien dit de “officiële” app is die handhaving ook gebruikt.
Zoals anderen ook aangeven vind ik Aeret zelf prettiger en hier krijg je meer informatie.

Het is allemaal erg verwarrend als je het strikt bekijkt. Ook als je Aeret vergelijkt met GoDrone, deze spreken elkaar soms tegen. Ik heb het strikte maar een beetje los gelaten. Doe mijn checks bij beide en bij twijfel niet vliegen of vliegen met gezond verstand. En 2 ogen achterin je hoofd..
Ik heb Aeret ook bekeken maar die geeft teveel details voor mij.

Het zit zo:
ik werk vrij recentelijk als vrijwilliger met een grote groep voor een Natuurorganisatie in het bos met en de boswachter (staatsbosbeheer) komt regelmatig bij ons langs om een praatje te maken. We kunnen dit werk doen mede door toestemming van Staatsbosbeheer. De coordinator van de vrijwilligers wilde van onze groep een foto/filmpje vanuit de lucht laten maken met een drone en toen zei ik dat ik dat wel zou kunnen doen. Op dat moment maakte ik natuurlijk ook bekend dat ik een drone-piloot ben en kwam erachter dat er een hater in mijn groep zit en die vertelde het aan de boswachter en die ging mij vrij intimiderend uitleggen dat ik hier niet mag vliegen, maar erger nog hij vroeg of ik wel verzekerd was, of ik een logboek bijhield en hij twijfelde over mijn kennis en testte mij daarop door kennisvragen te stellen. Toen ik zei dat ik geen extra verzekering hoef te hebben voor deze C1 drone en dat mijn drone zelf een log bijhoud ging hij aan zichzelf twijfelen en begon te googlen op zn telefoon en kwam erachter dat een extra verzekering alleen nodig is voor drones zwaarder dan 20kg. Ik vroeg hem nog of scan-apparatuur bij zich had en dat hij boetes mag uitdelen. Hij antwoorde dat hij geen scan-appartuur (voor remote ID) heeft maar dat hij drones in beslag mag nemen bij overtreding en foto's maakt omdat je de toegangsregels overtreed, en die regels staan op de borden. Op de borden staat dat je geen andere activiteiten mag uitvoeren dan wandelen en fietsen maar er staat niets explictiet over een drone-verbod. Anyway nu om die foto's voor de groep te maken hebben we zijn toestemming nodig.

Mag ik vragen waar dit was? Aangezien ik in hetzelfde gebied naar vliegplekken zoek. :)

Ik zag laatst dat de bossen bij Rhenen en Veenendaal geen natura-2000 zijn, bijvoorbeeld. Wel valt veel bos daar onder Utrechts Landschap. Die staan in principe geen drones in het gebied toe. Dus daar zou ik wel confrontaties met boswachters verwachten.
Ja daar vlieg ik vaak, maar wel met angst dat ik betrapt wordt omdat GoDrone aangeeft dat het mag, maar niet goed weet wat de lokale regels zijn. Nu hoorde ik laatste dus van de boswachter dat het niet mag op een moment dat ik niet aan het vliegen was overigens!, maar ik lees hier op het forum dat boswachers nogal de neiging hebben om hun eigen regels te bedenken.
Dit is wat de site van staatbosbeeher zegt over drones, ik lees nergens iets over een verbod, alleen over het niet storen van dieren.
Hanteert staatsbosbeheer andere regels dan Utrechts Landschap of hoe zit dat ?

Laatst bewerkt:
Inderdaad hebben natuurbeheerders geen zeggenschap over het luchtruim boven een natuurgebied. Maar ze hebben natuurlijk wel zeggenschap over wat je doet binnen hun natuurgebieden.
En als jij je drone vanaf het grondgebied van een natuurorganisatie laat opstijgen dan kan daar van de zijde van de boswachter/handhaver zeker wel commentaar op komen; zeker in het broedseizoen waarin we nu zitten. Daarnaast kan ook andere wet- en regelgeving gelden, zoals wetgeving die bepaalt dat je de natuur niet mag verstoren.

Een voorbeeld van een verstoring in 2021 in de Alde Feanen (2021):
ja goed voorbeeld om te zien hoe snel dieren gestoord kunnen worden. Dit zou ik zelf niet willen veroorzaken en dus niet doen.

Nou, ik was vorige week in de buurt van Giethoorn en had mijn drone mee. In die omgeving is alles boven het water Natura 2000 gebied. Echter het was stervensdruk op het water, het leek wel of Sail Amsterdam al was begonnen.
Dus vanwege het broedseizoen zou een drone er niet mogen vliegen terwijl het gebied wel doorkruist wordt met duizenden pleziervaartuigen. Een beetje krom soms.