GoDrone versus Aeret

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RGM

Active Member
Lid geworden
5 jan 2022
Berichten
286
Waarderingsscore
113
Punten
43
Leeftijd
73
Locatie
Maarssen
Weet iemand waarom op Aeret keurig de NoFly zones ingetekend stonden betreft de Vuelta en GoDrone hierin verstek liet gaan?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Afgelopen week toevallig gekeken in de GoDrone app toen stonden ze er wel gewoon in..

Nu niet meer. Evenement afgelopen?
 
Dan heb jij waarschijnlijk een andere GoDrone app.
Hij heeft er nooit goed in gestaan namelijk. Ook Breda geeft hij niet aan terwijl het op Aeret heel minutieus staat afgebeeld.
Wat ik hiermee wil zeggen:
Is dit nu onze officiële app voor NOTAM’s ?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Er hebben 3 notams met
Afgelopen week toevallig gekeken in de GoDrone app toen stonden ze er wel gewoon in..

Ik heb de notams ook gewoon gezien in Godrone, 3 notams waren er actief.
 
Maar niet op de plekken waar de heli vloog terwijl Aeret wel precies was. Ik heb er elke dag 2 x op gekeken aangezien ik op het randje woonde. Het zou best fijn zijn als hierover duidelijkheid gegeven kan worden want ook nu, bij Breda-Breda was er op GoDrone niets te zien.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Maar niet op de plekken waar de heli vloog terwijl Aeret wel precies was. Ik heb er elke dag 2 x op gekeken aangezien ik op het randje woonde. Het zou best fijn zijn als hierover duidelijkheid gegeven kan worden want ook nu, bij Breda-Breda was er op GoDrone niets te zien.

Misschien moet je GoDrone ff mailen!
 
Een NOTAM heeft in de header een coördinaat staan van het middelpunt van het betreffende gebied met daarna een radius.
GoDrone gebruikt deze gegevens om de gebieden op de kaart te plotten, vandaar dat het altijd cirkels zijn.
Een NOTAM kan daarnaast in het bericht ook nog coördinaten bevatten met daarin de exacte gebiedsbeperking of het kan naar een reeds bestaand luchtruim verwijzen. (Zoals bijvoorbeeld NOTAM M2298/22 die naar EHTSA55 verwijst.)
Aeret maakt gebruik van de verwijzingen of van de coördinaten in het bericht om het exacte gebied weer te geven. Als beide er niet in staan maakt Aeret ook gebruik van dezelfde gegevens die GoDrone gebruikt.

Aanvulling:
Om antwoord te geven op je vraag of Aeret nu de officiële app is voor NOTAM's, helaas niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark en wdejager
Hartelijk dank voor dit duidelijke antwoord. Van GoDrone heb ik nog geen antwoord ontvangen na hen ook deze vraag gestuurd te hebben.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Eigenlijk toch raar dat er zoveel verschillen zitten tussen de kaarten van Aeret en Godrone. Zie de bijlage. Beide kaarten op hetzelfde moment (250822-22:18) van het internet geplukt. Dat maakt het er allemaal niet duidelijker op.
Wat is nu de officiële weergave?
 

Bijlagen

  • Aeret vs Godrone.jpg
    Aeret vs Godrone.jpg
    462,9 KB · Weergaven: 28
Officiële weergave is nog steeds GoDrone voor ons.
Dit, terwijl Aeret bij evenementen etc meer precies is volgens mij.
Je hoeft je in ieder geval niet te verdiepen in de (moeilijke) tekst.
Maar het antwoord daarop heeft Richard Nijland netjes voorgelegd vind ik.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Officieel is het de GoDrone (in hoeverre dat officieel is, want gezien de disclaimer bevat de app geen juridisch advies).
Maar om het verschil van je voorbeeld aan te geven.
Schermafbeelding 2022-08-26 001048.png
In het geel zie je de cirkel van GoDrone en in het groen die van Aeret.
--aanvulling: De gele bevat coördinaten afgerond op minuten, de groene geeft ook de seconden weer, vandaar de verschillen daartussen --
Officieel is het gebied dus zo groot als Aeret het in dit geval aangeeft.
Als je buiten het gebied zoals van Aeret, maar binnen die van GoDrone zou gaan vliegen zou dat wel legaal zijn.
Je kunt dan vermoedelijk de eventuele bekeuring oid kunnen gaan aanvechten, mits je zeker weet dat je buiten die cirkel van 2NM rondom dat groene punt vliegt.
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM
Hoi allen,

Ik denk dat ik niet veel hoef toe te voegen aan het verhaal van Richard.

We verwerken inderdaad 2x daags de NOTAMs en leidend is hierbij de tekst uit de beschrijving van een NOTAM. Dit kunnen bijvoorbeeld een groep coördinaten zijn, bochtstralen of afstanden. Hierdoor kunnen we in een groot deel van de gevallen de NOTAM heel precies plotten. Dit in plaats van de standaard cirkel met diameter zoals deze vaak in andere applicaties zoals GoDrone zichtbaar zijn.

Maar dat dit tot grote verschillen leidt is inderdaad vervelend voor de dronepiloten. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de NOTAM gebieden rondom Zandvoort tbv de F1 race dit weekend in de verschillende applicaties.
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM en RichardNijland
Ik heb even gekeken wat de kaarten momenteel doen in de buurt van Zandvoort n.a.v. de komst van de F1 dit weekend,
Zoek de verschillen, eh.... overeenkomsten ;-)
Daar kom je toch niet meer uit zo!
 

Bijlagen

  • 310822.jpg
    310822.jpg
    314,2 KB · Weergaven: 18
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Om het nog ingewikkelder te maken :
De 2 grote blauwe cirkels links beslaan precies hetzelfde gebied volgens de coördinaten die in de notam vermeld staan. Deze gebieden (Zandvoort F1 west en Zandvoort F1 west airshow) vallen dus precies over elkaar heen. Zoals op Aeret.
Binnen in de grote blauwe cirkels heb je nog kleine blauwe cirkels, de linker daarvan beslaat maar een gebied van 25 meter. Bij GoDrone is de radius 1NM. Als je bij Aeret goed inzoomt om het vierkante vakje bij Zandvoort, zie je linksonderin een heeeeeeel klein cirkeltje.
Dat is het echte gebied.
(eigenlijk zijn het 3 notams voor hetzelfde gebied maar op 3 verschillende dagen, hadden ze ook in 1 notam kunnen doen. Maar dat is weer een ander verhaal.)
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM en Mark
Aankomend weekend is er een droneshow bij ons in Harderwijk. Wilde GoDrone ook ff vergelijken.. Het verschil is een klein grasveld, of heel Harderwijk..

IMG_1633.JPG