Gewoon ter info, drone regels Noorwegen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MTito

Well-Known Member
Lid geworden
17 okt 2016
Berichten
458
Waarderingsscore
405
Punten
63
Leeftijd
60
Locatie
Noorwegen
Website
www.titodesign.no
Ik woon in Noorwegen en vlieg met een Drone, ook commercieel. Ik dacht, ik zal een vergunning moeten aanvragen voor mijn Phantom 4. Dus contact gezocht met de Luftfartstilsynet (rijksdienst voor luchtvaart) en die stuurde mij een link waar ik moest kijken.
Daar is uit gebleken dat de Drone eisen en wetten afhangen van het gewicht. Nu is de laagste categorie R01 en dat is tot 2,5 kg. Daar zit ik dus onder met m'n Ph4.
De R01 is vrijgesteld van aanvraag voor vergunningen, echter, er is alleen een meldingsplicht waarop je aangeeft dat je vliegt volgens de wettelijke regels en ze uit je hoofd kent, verders niets.
Jippie, ik kan dus vrij als een vogel vliegen door Noorwegen als ik de regels hanteer, en dat doe ik.
In de bijlage heb ik de regels van het vliegen met Drones tot 2,5 kg in Noorwegen bijgevoegd.

Dus DIT kan gewoon zonder veel na te denken, alleen oppassen voor het water.
 

Bijlagen

  • droneplakat.jpg
    droneplakat.jpg
    199 KB · Weergaven: 169
  • Leuk
Waarderingen: Ruben
Ik woon in Noorwegen en vlieg met een Drone, ook commercieel. Ik dacht, ik zal een vergunning moeten aanvragen voor mijn Phantom 4. Dus contact gezocht met de Luftfartstilsynet (rijksdienst voor luchtvaart) en die stuurde mij een link waar ik moest kijken.
Daar is uit gebleken dat de Drone eisen en wetten afhangen van het gewicht. Nu is de laagste categorie R01 en dat is tot 2,5 kg. Daar zit ik dus onder met m'n Ph4.
De R01 is vrijgesteld van aanvraag voor vergunningen, echter, er is alleen een meldingsplicht waarop je aangeeft dat je vliegt volgens de wettelijke regels en ze uit je hoofd kent, verders niets.
Jippie, ik kan dus vrij als een vogel vliegen door Noorwegen als ik de regels hanteer, en dat doe ik.
In de bijlage heb ik de regels van het vliegen met Drones tot 2,5 kg in Noorwegen bijgevoegd.

Dus DIT kan gewoon zonder veel na te denken, alleen oppassen voor het water.
bedankt Tito en op jouw site komen de beelden van noorwegen mooi tot zijn recht.
Nu wil ik van de zomer ook in Noorwegen vliegen en een deel begrijp ik van de flyer echter is mijn kennis van de noorse taal zeeeer beperkt.
Kun je de highlight voor mij in nederlands neerzeten??

Keep posting op Facebook en wellicht kom ik van de zomer in de buurt
Roy
 
bedankt Tito en op jouw site komen de beelden van noorwegen mooi tot zijn recht.
Nu wil ik van de zomer ook in Noorwegen vliegen en een deel begrijp ik van de flyer echter is mijn kennis van de noorse taal zeeeer beperkt.
Kun je de highlight voor mij in nederlands neerzeten??

Keep posting op Facebook en wellicht kom ik van de zomer in de buurt
Roy
Beste Roy, eigenlijk makkelijk samen te vatten. De hoogtes staan vermeld op de flyer, belangrijke punten waar gelet wordt op Drones is natuurlijk bij vliegvelden, ziekenhuizen (i.v.m. 1e hulp met heli's) en bij druk bezochte evenementen, let dan op de afstand bewaren. Denk ook aan de hoogte, niet boven de 120 km vliegen, maar ja, langs een bergwand kom je soms wel eens hoger, maar daar woont niemand en als hij daar neergaat is het vaak op een plek waar de mens niet bij kan komen, denk daar wel aan. Je MOET ook je naam en telefoon-nummer op je drone en controller hebben staan.
Verder zijn er zoveel onbewoonde gebieden, daar kun je echt ver weg vliegen zonder iemand tegen te komen.
Bijvoorbeeld deze, ca 8 km vanaf mijn huis moet je zoeken om iemand te vinden, Vennis tegen de Jotunheimfjell.
In de regio waar ik woon, Valdres, ter grootte van Gelderland wonen 4 mensen p/km2. Dus je hebt tijden dat je een uur NIEMAND ziet. Let wel op de vele in de lucht hangende elektro bedrading (zie hier). Vele plaatsen kan dat niet in de grond ivm de bergen waarop de dorpen en steden gebouwd worden.
Als je nu meer wil weten over Noorwegen en zijn mooie plekken, wordt lids van mijn Facebook groep "passie voor Noorwegen". Link vind je in de tekst van het gedeelde filmpje in deze tekst.
 
Beste Marcel

Bedankt voor de informatie.
k volg alle verhalen al op Facebook "passie voor Noorwegen" onder "jacky"( mijn vrouw)
Ik ben 3 jaar geleden al in Noorwegen geweest en veel mooie dingen gezien Hardangervida, Jotunheim, Lom, en verder naar het zuiden richting Bergen en Larvik. Nu heb ik meer mogelijkheden om de reis onvergetelijk te maken met de Phantom 4 ( jouw wel bekent)dan alleen met foto's . Blijf posten ( ook met de honden) Elke keer smelt mijn hart bij het zien van de beelden.
Roy
 
  • Leuk
Waarderingen: MTito
Hoi Marcel,

Je hebt het over een meldingsplicht, maar wat houdt dat in dat word mij niet duidelijk?

Groet Toutia
 
Denk ook aan de hoogte, niet boven de 120 km vliegen, maar ja, langs een bergwand kom je soms wel eens hoger
Best wel hoge bergen hebben jullie daar. :):)
Vooral blijven filmen en posten. Geniet er steeds weer van.
Ben best wel "postief" jaloers op je.
 
Hoi Marcel,

Je hebt het over een meldingsplicht, maar wat houdt dat in dat word mij niet duidelijk?

Groet Toutia
Beste Toutia,

Ik heb het omschreven "De R01 is vrijgesteld van aanvraag voor vergunningen, echter, er is alleen een meldingsplicht waarop je aangeeft dat je vliegt volgens de wettelijke regels en ze uit je hoofd kent, verders niets." en daar kan ik weinig aan toevoegen. Je neemt kontakt op met Luftfartstilsynet (rijksdienst voor luchtvaart) en meldt wat je gaat doen en vertelt dat de je de in Noorwegen geldende regels kent en toepast, that's it!
 
Dus eigenlijk registreer je jezelf éénmalig als vlieger en beloof je getrouw aan alle voorwaarden te voldoen.
Of moet je per vlucht melden dat je gaat vliegen en dat je nog steeds weet wat mag (lijkt me niet, als de regelgeving zo soepel is)?

Moet je bij die melding dan ook nog vermelden waarmee je vliegt (en dus je melding "updaten" als je er een Mavic bij zou kopen)?

P.S. Ook jaloers, zowel op het landschap, als de regelgeving ;)
 
Dus eigenlijk registreer je jezelf éénmalig als vlieger en beloof je getrouw aan alle voorwaarden te voldoen.
Of moet je per vlucht melden dat je gaat vliegen en dat je nog steeds weet wat mag (lijkt me niet, als de regelgeving zo soepel is)?

Moet je bij die melding dan ook nog vermelden waarmee je vliegt (en dus je melding "updaten" als je er een Mavic bij zou kopen)?

P.S. Ook jaloers, zowel op het landschap, als de regelgeving ;)


Als je hier woont, zoals ik, moet je geregistreerd staan als piloot van een onbemand vliegtuig. De grens voor certificaten/vergunningen ligt op 2,5 kg.
Maar dit geldt als je hier woont, als je op vakantie gaat moet je melden dat je gaat vliegen en MOET je je drone voorzien van je naam en telefoonnummer (incl. landnummer).
Verder kan ik weinig informatie geven hoe het gaat als je met vakantie gaat, maar daar weet Google je vast meer over te vertellen.
 
Hoi,

First post, dacht gelijk maar even nuttig maken. Via ander fora kwam ik dit tegen voor toeristen in Noorwegen:
origineel te vidnen hier: NORWAY regulations

Here are the main rules in Norway, simplified, but official: Drone Guide -
This is the legal regulation: Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv - Lovdata

Some of the rules not listed is also that the drone should be marked with name and phone number (§27), you should make a flight log (§25; flighttime, what drone, pilot, time and area). If you are under 16 years old, you need someone to be the legal responsible that is over 16 (§23). You are also supposed to have a operational manual (§24) and do maintenance according to the manufacturer (§26), and of course you have to be sober (§19).

You also need to declare that you know the rules and limits. This form: http://www.luftfartstilsynet.no/inc....pdf/BINARY/NF-1114E Declaration form RO1.pdf
It should be sendt to postmottak@caa.no as an attachment. Read more: Godkjenning som RPAS-operatør -
You do not have to apply for each single flight, you do this once, get an automatic reply, and are good to go!

Simple rules:
  • Min 5 km from airports
  • Must always fly in line of sight
  • Daytime only (no night-flying)
  • Max 120 m above ground
  • Min 150 m from people whom have not agreed to you (except take off and landing)
Some sources claims you need to be 50 m away from single persons and other people's property (buildings/cars). I am not sure if these rules are still valid, the regulations has been changed a bit lately. This is the poster: http://luftfartstilsynet.no/incoming/droneplakat.pdf/BINARY/droneplakat.pdf

This is also a good Norwegian page, with a link to a slightly more difficult English page: Droner -

Please note that these rules are for the "RO 1" category. Heavier than 25kgs or faster than 60kts, other rules apply, such as you need to apply for a certification.

Hope this helped you out a bit!
Feel free to watch some of my videos: Norway By Air
 
  • Leuk
Waarderingen: Wiebster
Hoi,

First post, dacht gelijk maar even nuttig maken. Via ander fora kwam ik dit tegen voor toeristen in Noorwegen:
origineel te vidnen hier: NORWAY regulations

Here are the main rules in Norway, simplified, but official: Drone Guide -
This is the legal regulation: Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv - Lovdata

Some of the rules not listed is also that the drone should be marked with name and phone number (§27), you should make a flight log (§25; flighttime, what drone, pilot, time and area). If you are under 16 years old, you need someone to be the legal responsible that is over 16 (§23). You are also supposed to have a operational manual (§24) and do maintenance according to the manufacturer (§26), and of course you have to be sober (§19).

You also need to declare that you know the rules and limits. This form: http://www.luftfartstilsynet.no/inc....pdf/BINARY/NF-1114E Declaration form RO1.pdf
It should be sendt to postmottak@caa.no as an attachment. Read more: Godkjenning som RPAS-operatør -
You do not have to apply for each single flight, you do this once, get an automatic reply, and are good to go!

Simple rules:
  • Min 5 km from airports
  • Must always fly in line of sight
  • Daytime only (no night-flying)
  • Max 120 m above ground
  • Min 150 m from people whom have not agreed to you (except take off and landing)
Some sources claims you need to be 50 m away from single persons and other people's property (buildings/cars). I am not sure if these rules are still valid, the regulations has been changed a bit lately. This is the poster: http://luftfartstilsynet.no/incoming/droneplakat.pdf/BINARY/droneplakat.pdf

This is also a good Norwegian page, with a link to a slightly more difficult English page: Droner -

Please note that these rules are for the "RO 1" category. Heavier than 25kgs or faster than 60kts, other rules apply, such as you need to apply for a certification.

Hope this helped you out a bit!
Feel free to watch some of my videos: Norway By Air
Dank je wel Anton, duidelijk informatie. Ik ben inderdaad op de hoogte van deze regels en heb onlangs een half uur gebeld met de Noorse luchtvaartsdienst en gediscussieerd over het vliegen langs een bergwand omhoog.
Was een leuk gesprek en toch weer wat te weten gekomen.
 
Hoi Allemaal,

omdat wij ook richting Noorwegen, Zweden en Finland gaan dit jaar heb ik dit topic met veel interesse gelezen.
Waar ik nog niet helemaal uitkom zijn de gebieden waar ik nu wel of niet mag vliegen.
Ik heb op airmap,io gekeken en daar lijkt heel noordelijk Noorwegen een restricted airspace te zijn, nu zijn er inderdaad wel een aantal vliegvelden dus in die regio's lijkt me dat volkomen logisch maar het gebied is echt gigantisch, de meeste gebieden hebben een MTA code waar ik niet echt uitkom en na het vele uren googlen zie ik meer mensen die op zoek zijn naar antwoorden maar die worden nergens gegeven.

Voor Finland kom ik op de website (Droneinfo - No drone zones) netjes een aantal kaarten tegen waar niet gevlogen mag worden. Als ik echter finland op airmap bekijk dan is heel Finland een restricted air space.

Zie bijvoorbeeld deze afbeelding:
finland.jpg

Volgens airmap.io zijn de gebieden met de pijlen beide restricted airspace maar volgens de kaarten op Droneinfo - No drone zones is alleen het bovenste gebied restricted.

Kortom ik zie door de bomen het bos niet meer, iemand hier die mij in de juiste richting kan sturen?

Alvast bedankt

Hans
 
Ik wil dit draadje nieuw leven inblazen.
In 2020 willen wij weer Noorwegen gaan bezoeken, echter deze keer neem ik een drone mee.
Wij gaan via Zweden, topje Finland naar Gamvik . Daarna naar de Noordkaap en via de westkust van Noorwegen ( o.a. de Lofoten) weer richting Kristansand.
Op de site van "Droneopreis" komt ik al veel info tegen v.w.b. de richtlijnen "vliegen met een Drone in Noorwegen.
Op de site "drone-traveller.com/drone-laws-norway/" staat ook veel info en wordt er verwezen naar de site safetofly.no. Op de site "drone-traveller.com/drone-laws-norway) wordt geadviseerd om de no-fly-zones aan te geven, door de volgende gebieden weer te geven op de kaart: forbudsomrader en verneomrader.

Ook mijn voorganger hierboven ( hschaaps) had op 29 januari 2018 ook al vragen gesteld omtrent de verschillende info in verschillende apps. Die vragen leven nu ook bij mij. Elke app geeft weer andere info, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.:(

Als ik de 2 keuzes maak op de site "safetofly.no,dan mag ik volgens die info bij bijvoorbeeld Gamvik en bij de Noordkaap niet vliegen met de drone.

Er zijn een aantal forumleden ook woonachtig in Noorwegen.
Weten jullie nu of ik daar ( verneomrader gebieden) nu wel of niet mag vliegen?
Kan ik voor bepaalde "verneomrader" gebieden een vrijstelling krijgen?
Zie jullie antwoorden/bijdrage(n) met belangstelling tegemoet.
 
Niet teveel blindstaren op APPS, deze zijn immers niet rechtsgeldig !

Gewoon de officiele autoriteiten raadplegen, en daadwerkelijk even doorlezen. Dat zou andwoord moeten geven op al je vragen.

Drone guide
:
 
Hi Hans,

Ik ben afgelopen zomer/najaar ook naar Noorwegen geweest, nu is het zo dat ik zelf een hoop zaken bijhoud in een Excel bestand. Deze informatie heb ik doorgestuurd naar een website over drone regelgeving, daar kun je dit nu ook vinden. Via het menu landen en dan klikken op Noorwegen.

Apps die je benoemde zijn inderdaad niet rechtsgeldig, maar de app die ik gebruikte (Drone pilot) werkte wel errg goed!

Groeten Falch0n