Phantom 3 Pro/Adv Gedwongen landing bij half volle accu

Discussie in 'Phantom' gestart door Louis, 11 mrt 2018.

  1. Louis

    Louis Member

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik maakt wel eens korte vluchtjes waarbij de accu dus lang niet helemaal leeg gevlogen wordt.
    Ik heb nu 2 keer meegemaakt dat de drone, met een half volle accu snel na het opstijgen meldt dat de accu leeg is en dat er een landing wordt ingezet, (dus geen RTH).

    Bijsturen werkt dan nauwelijks meer, 1 keer resulteerde dat ik een landing in een buxushaag, en de 2e keer moest ik hem uit de dakgoot halen.

    Dat is toch vreemd? de accu zou het zeker nog 10 minuten moeten vol houden.
    Komt dit bekend voor?
    P3Pro
     
  2. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    818
    Leuk Bevonden:
    240
    Was het erg koud, die dagen?


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  3. Louis

    Louis Member

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    7
    Wat is érg koud. Een accu kouder dan 15 graden doet het zo wie zo niet. Maar ik denk dat de buitentemperatuur een graadje of 10-12 was. (de accu kwam vanuit een warme auto).
     
  4. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    818
    Leuk Bevonden:
    240
    Mmmhhh ... Dat valt nog wel mee, dan.
    Als het erg koud is (rond het vriespunt) en je start met een opgewarmde accu (net uit de auto), dan kan de snelle afkoeling de berekening van de resterende capaciteit snel lager laten uitkomen. Omdat de veiligheidsfunctie door extrapolatie berekent hoeveel tijd er nog over blijft voordat al die capaciteit opgesoupeerd is, kan het zijn dat de uitkomst van die berekening dusdanig kort uitkomt dat RTH overgeslagen wordt en direct naar “voorzorgslanding” wordt doorgeschakeld.

    Maar met 10-12 graden zou dat niet zo sterk mogen optreden, lijkt mij (zelf geen P3P).
    Wellicht toch maar de gewoonte aanleren vlak voor vertrek volledig te laden? Zoals ze in de vliegerij zeggen: het enige moment dat je teveel brandstof mee hebt, is wanneer je in brand staat.


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  5. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    412
    Leuk Bevonden:
    72
    Zoals Eric-Jan al aangeeft is het verstandig jezelf aan te leren te allen tijden met een volledig opgeladen accu (>90%) te gaan vliegen. De accu's van DJI zijn zogenaamd 'Smart' of 'Intelligent' omdat er allerlei software is ingebakken die o.b.v. allerlei parameters de resterende en voorradige capaciteit berekend en daarop acteert. Dergelijke berekeningen werken echter alleen (goed) als je met volle accu's begint, halfvolle accu's hebben de neigingen e.e.a. in de war te gooien.

    Daarnaast ben ik benieuwd hoelang je de desbetreffende accu's al gebruikt en/ of hoeveel cycli je deze inmiddels al hebt gebruikt. Mede i.v.m. bovengenoemde software en allerlei algoritmische berekeningen wordt er vanuit DJI geadviseerd om je accu's elke 10 à 20 oplaadcycli te 'Deep Cyclen'. Dit houdt in dat je de accu's helemaal leeg (minimaal <5%) trekt en vervolgens volledig oplaadt naar 100%. Op deze manier reset of kalibreer je als het ware je accu's, evenals de ingebouwde software die je in het vervolg o.b.v. de opnieuw berekende minimale/ maximale spanning (de maximale spanning van je accu's neemt af n.a.v. ouderdom/ gebruik) betere en betrouwbaardere informatie geeft.
     
    Peter Ferex vindt dit leuk.
  6. Louis

    Louis Member

    Lid geworden:
    11 mrt 2018
    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    7
    Dat is misschien wel een goed plan, de accu's zijn nu (schat ik), in totaal wel een keer of 30 keer opgeladen geweest.
    Hoe trek de de accu leeg als deze niet een drone zit? of laat je de drone gewoon een tijd op de grond staan met de accu aan?
     
  7. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    412
    Leuk Bevonden:
    72
    Zie onderstaande uit de P3P handleiding. Ik zat er een klein beetje naast met mijn 5%, maar die percentages verschillen nogal tussen de verschillende type drones en handleidingen. Strekking is in ieder geval dat je de accu's zo ver je kunt moet leegtrekken.

    upload_2018-3-12_12-33-6.png
     
    #7 BobvdM, 12 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
    Louis vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina