Gedragscode forumgebruikers

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Bedankt om dit aan ons te melden. Bij elk bericht is er een knop MELD die je kunt gebruiken om ons verdachte posts te melden.
@henk groesbeek Kan je even de threads hier linken die volgens jou de regels overtreden? Je kan ze ook per privébericht aan mij overmaken, als je dat liever doet.
Aan allen alvast dank om het forum leuk te houden!
 
Beste Fredz,

Maar ik heb niks te melden met die knop. Het gaat om de mensen die op elke vraag met hun regels komen.
Zoals ik net al schreef.

Ik snap niet helemaal goed wat je bedoeld met: kan je even de threads hier...

Niemand overtreedt de regels. Ik weet niet hoe je daar bij komt.

Of bedoel je dat ik 6 km ver vlieg ?? Bijvoorbeeld
Ja dan overtreed ik de regels.

Maar dan hoef ik niet elke keer de regels te horen.


En ik hoeft niks via een Prive post te doen.
We zijn hier om van elkaar te lezen. Goede dingen en foute dingen natuurlijk ook.

Gr
Henk



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
Begrijp ik, @henk groesbeek - bedankt voor je input. Uiteraard mag je vliegen zoals je wil, en gaan wij niet als overheid optreden. Regels vermelden mag uiteraard, maar hoeft dan ook niet weer altijd opnieuw! Veilig vliegen lijkt mij de beste oplossing...
 
Begrijp ik, @henk groesbeek - Regels vermelden mag uiteraard, maar hoeft dan ook niet weer altijd opnieuw! Veilig vliegen lijkt mij de beste oplossing...

Helemaal mee eens

Maar die overheid is wel veel aanwezig.
En misschien wordt dat nu wel minder.

Gr
Henk



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
Mijn suggestie is om deze discussie hier ook langzaamaan af te gaan bouwen. Het punt is duidelijk denk ik: we moeten een balans zien te vinden tussen feedback geven en zeuren over regels. Het is bijna uitgesloten dat het op een drone forum niet vaak snel over regels gaat, maar het moet niet de boventoon voeren. Ik vind het persoonlijk erg spijtig dat een aantal leden zelfs vertrekken naar andere fora, en ik zal er alles aan proberen te doen het tij te keren, maar dat kan ik niet alleen. Als moderator moet je vaak ingrijpen als het eigenlijk al te laat is, het enige wat ik kan aanmoedigen is om een beetje respectvol te zijn naar anderen, meer niet.

Ik zou deze topic niet afsluiten, laten mensen maar duidelijk aangeven hoe ze er over denken. Sluiten gaat richting censuur en dat moet je net niet willen.
Maar blijkbaar is er wel een structureel probleem wat lol en plezier klaarblijkelijk bederft voor veel mensen.

Denk dus toch de ondankbare taak aan de mod's leden er op te wijzen op te houden met moraalridder uit te hangen. Hobby gaat namelijk over veel meer dan regeltjes.
 
Wat me wel opvalt is dat de mensen waar het over gaat nog niks gepost hebben.

Toch wel raar. Normaal zijn ze de eerste.
Maar het is verdacht stil.

Ik neem aan dat je onder andere mij daarmee bedoelt.

Ik heb bewust nog niet gereageerd, omdat deze threads allemaal alleen maar op vingerwijzen uitdraaien. Ik stond op het punt om tegen Joop te zeggen dat -ie te ver ging, toen anderen het al overnamen en het binnen drie reacties uit de bocht vloog. Jammer, want inderdaad komt dat de sfeer op het forum niet ten goede.

Ik ben zo’n “moraalridder” zoals “wij” hier zo fijn denigrerend neergezet worden. Waarom? Omdat ik de drone wereld vanaf de andere kant ben binnengekomen: vanuit de sportvliegerij. Daarin is veiligheid nummer 1, want zodra dat wijkt vallen er doden. Dat wordt helaas dagelijks aangetoond. Daarom is er een luchtruimstructuur en zijn er regeltjes opgesteld en zolang iedereen zich daaraan houdt, is de kans dat jij of je vliegvriendje overlijdt redelijk klein.
Evengoed heb ik er al één weggebracht in die anderhalf jaar dat ik mijn brevet heb en heb ik nu een zweefvriendje die met een hartverzakking thuis zit omdat er een drone tegen zijn vleugel aangevlogen is.

Dus ja, mijn risicoperceptie is heel anders dan die van de gemiddelde drone vlieger en ik kan er ècht kwaad om maken als mensen dergelijke risico’s nemen met andermans leven.

Dus voor mij is luchtruimstructuur en vlieghoogte heilig. En als iemand zegt dat -ie bewust 5km ver weg gaat vliegen heb ik instant een hekel aan hem (m/v).

Puur omdat je een loopje neemt met de regels die er zijn om mijn leven te beschermen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Lieuwe en Delphi
Dus voor mij is luchtruimstructuur en vlieghoogte heilig. En als iemand zegt dat -ie bewust 5km ver weg gaat vliegen heb ik instant een hekel aan hem (m/v).

Puur omdat je een loopje neemt met de regels die er zijn om mijn leven te beschermen.


Dus als iemand een heeft vraag heeft wat de regels zou kunnen breken. Heb je een hekel aan hem.

Zo krijgt iemand dus een eerlijk kans van jou.

Dus je heb gelijk een hekel aan die persoon of aan mij.
Omdat ik de regels ook wel eens verbuig.

Dus als een van je kennissen of je vrienden de regels breek heb je een hekel aan hem.

Wel een rare beredenering van je.
Maar zal wel.

Maar als iemand nieuwe hier op dit forum komt en die met al zijn goede bedoelingen een vraag stelt die gewoon normaal is. Bijvoorbeeld hoe ver kan de drone vliegen.

Geef dan een milde reactie.
Zo hou je mensen op dit forum en jaag je ze niet gelijk weg.

Ik heb die jongen die die vraag stelde gewoon antwoord gegeven en ook hem verteld dat dit niet mag en dat hij uit moet kijken. Maar hij is zelf verantwoordlijk voor zijn daden. Ik niet en jij niet en niemand niet alleen hij.

Daar Kun je het toch gewoon bij laten. En die jongen verder gewoon te woord staan met zijn vragen.

Misschien door een andere manier van communiceren gaat die jongen ook nadenken.


Maar als je je aangesproken voelt.
Is dat niet mijn bedoeling.

Het gaat er om hier een super leuk forum van te maken.
Niet meer en niet minder.
Iedereen kan hier leren jij en ik ook.
Dus laten we er een leuk forum van maken.
En de regels de regels laten.
En mensen te waarschuwen maar dan is het ook goed.

Misschien is het een idee om als je voor het eerst registreert de regels voor te schotelen.
En dat we deze regel ook naleven.
De ene volgt regels sterker dan de andere misschien.
Maar dat is aan de persoon zelf.
Niet aan mij of iemand anders
En hier geen politie gaan spelen.

Is maar een idee....


Gr
Henk










Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
Ik neem aan dat je onder andere mij daarmee bedoelt.

Ik heb bewust nog niet gereageerd, omdat deze threads allemaal alleen maar op vingerwijzen uitdraaien. Ik stond op het punt om tegen Joop te zeggen dat -ie te ver ging, toen anderen het al overnamen en het binnen drie reacties uit de bocht vloog. Jammer, want inderdaad komt dat de sfeer op het forum niet ten goede.

Ik ben zo’n “moraalridder” zoals “wij” hier zo fijn denigrerend neergezet worden. Waarom? Omdat ik de drone wereld vanaf de andere kant ben binnengekomen: vanuit de sportvliegerij. Daarin is veiligheid nummer 1, want zodra dat wijkt vallen er doden. Dat wordt helaas dagelijks aangetoond. Daarom is er een luchtruimstructuur en zijn er regeltjes opgesteld en zolang iedereen zich daaraan houdt, is de kans dat jij of je vliegvriendje overlijdt redelijk klein.
Evengoed heb ik er al één weggebracht in die anderhalf jaar dat ik mijn brevet heb en heb ik nu een zweefvriendje die met een hartverzakking thuis zit omdat er een drone tegen zijn vleugel aangevlogen is.

Dus ja, mijn risicoperceptie is heel anders dan die van de gemiddelde drone vlieger en ik kan er ècht kwaad om maken als mensen dergelijke risico’s nemen met andermans leven.

Dus voor mij is luchtruimstructuur en vlieghoogte heilig. En als iemand zegt dat -ie bewust 5km ver weg gaat vliegen heb ik instant een hekel aan hem (m/v).

Puur omdat je een loopje neemt met de regels die er zijn om mijn leven te beschermen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Persoonlijk vind ik het velen malen gevaarlijk als dus blijkt dat er iemand met een zwak hart in een zweefvliegtuig stapt. Zeer verontrustende zaak. En inderdaad heb je gelijk dat iemand die met een drone bij vliegtuig in de buurt komt eigenlijk een goede draai om zijn oren hebben.
Regeltjes zijn er niet om levens te redden maar om mensen aan te sturen binnen bepaald gedrag te blijven. Maar als je de illusie hebt dat iemand die met drone tussen vliegtuigen gaat vliegen zich iets va regels aan trekt loop je achter de feiten aan.
 
Laatst bewerkt:
Geef dan een milde reactie.

Ik heb aan dit hele spelletje tot mijn reactie hierboven nog helemaal niet meegedaan. Ik heb niemand in zijn eerste post neergesabeld of weggejaagd.

Maar ik blijf scherp op een aantal regels die er zijn om te voorkomen dat wij elkaar in de lucht tegenkomen, ja. En dat zal ik blijven, omdat het mijn leven is dat er vanaf hangt. Voor de dronevlieger gaat het om hooguit een berg geld die hij kwijt is. De risicoperceptie is daardoor heel anders en dat maakt het voor mij gevaarlijker.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Persoonlijk vind ik het velen malen gevaarlijk als dus blijkt dat er iemand met een zwak hart in een zweefvliegtuig stapt. Zeer verontrustende zaak. En inderdaad heb je gelijk dat iemand die met een drone bij vliegtuig in de buurt komt eigenlijk een goede draai om zijn oren hebben.
Regeltjes zijn er niet om levens te redden maar om mensen aan te sturen binnen bepaald gedrag te blijven. Maar als je de illusie hebt dat iemand die met drone tussen vliegtuigen gaat vliegen zich iets va regels aan trekt loop je achter de feiten aan.

Dat zeg ik. Risicoperceptie en vingerwijzen.

Die vriend van me heeft geen zwak hart. Hij heeft heel even de dood in de ogen gekeken en dat doet wat met je. Dat bedoelde ik te zeggen.

Die separatieregels zijn er inderdaad niet om levens te redden, maar om te voorkomen dat levens gered moeten worden (wat bij een vliegtuigongeluk überhaupt al gauw niet meer van toepassing is)

Ik heb heus niet de illusie dat ik in mijn eentje het luchtruim veilig kan maken. Maar iedere kans op een aanvaring die ik kan voorkomen door op het risico te wijzen zal ik aanpakken. Ook al is dat in iemand’s eerste post.
Je hebt helemaal gelijk dat het dan gaat om hoe je het brengt (want dáár ging deze thread toch over? Niet over hartproblemen), anders heeft het alleen maar het tegenovergestelde effect.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
" Maar iedere kans op een aanvaring die ik kan voorkomen door op het risico te wijzen zal ik aanpakken." Kijk nu kom je bij het punt waar het om gaat. Zou het veiliger worden als mensen die nieuw op forum komen weggejaagd worden doordat ze meteen kritiek krijgen waardoor ze afhaken?

Zo komen ze dus niet eens toe aan rubrieken lezen over veiligheid of hoe wenselijk met drone's gevlogen zou moeten worden.
En dan heb je op voorhand alles verloren waar het dan om gaat.

Ophouden met bekritiseren zou de oplossing zijn hoewel ik twijfel of bepaalde groep hier die gave wel heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: DGA_NL
Check even Wiebe's reactie op deze post.
new pilot! first crash
Een paar goede tips geven waar de beginnende vlieger ook echt iets aan heeft. Tot slot op een vriendelijke wijze de poster wijzen op de regels en klaar. Dit vind ik een prima manier om met elkaar om te gaan.
 
Ik heb ook expres niet gereageerd.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik heb ook expres niet gereageerd.
Met jeukende vingers de reacties van anderen afwachtend? :D
Ik vind serieus de reactie van Wiebe prima. De tip om de regels te checken is feitelijk net zo'n tip als waar je het best kan beginnen met oefenen (in een open veld). Als je het niet weet, kan iemand je het vertellen. En dat doet Wiebe hier op een luchtige, vriendelijke manier.
*Voel je niet aangesproken, dat ik jou niet vriendelijk vindt. Zo bedoel ik het niet.
 
Ik zal maar op mijn handen gaan zitten.