Gedragscode forumgebruikers

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Peter Ferex

Active Member
Lid geworden
18 sep 2017
Berichten
370
Waarderingsscore
105
Punten
43
Leeftijd
57
Locatie
Nederland
Is het misschien een idee om een soort gedragscode af te spreken voor forum gebruikers. Zelf begin ik mij te ergeren aan reacties van moraalridders die op vragen over onderwerpen meteen over regeltjes gaan zeuren.

Nu zijn er dus regels en is daar zelfs een speciale topic over.

Iedereen kan dus zelf naar die regels kijken en lezen. Er vanuit gaande dat wij allemaal mensen zijn met gezond verstand is het echt niet nodig om op kinderlijke wijze graag het belerend meneertje uit te gaan hangen.

Mijn verzoek is dus om gewoon antwoorden op gestelde vragen te geven en niet nieuwe leden demotiveren dit forum te bezoeken met niet gevraagd geneuzel. Misschien ligt het aan mij maar ik dekn dat het en er veel leuker van word en het nieuwe leden welkom gevoel geeft op dit forum.
Mijn vraag is dus aan de mod's dit even te volgen en te overdenken.

Groet:1000.
 
Hoi Peter, kun je ook specifieke voorbeelden noemen van reacties die je storend vindt?

Inderdaad is het niet de bedoeling van dit forum dat iedere topic verzandt in een discussie over regelgeving, maar volgens mij is dat over het algemeen niet het geval. Het is prima dat mensen die bewust of onbewust de regels aan hun laars lappen daar op aangesproken worden (in de forumrichtlijnen worden gebruikers ook gevraagd om de wet te respecteren), zeker als de veiligheid in het geding is, maar er hoeft zeker niet op elke slak zout gelegd te worden.

Mocht een discussie ontaarden in getouwtrek over regelgeving dan kun je een topic altijd even melden bij de moderators, die kunnen indien nodig ingrijpen door een topic op slot te zetten of deelnemers te verzoeken de discussie te staken, en in het ergste geval een ban uit te delen.

Verder hopen we dat forumleden constructief met elkaar omgaan en elkaar waar nodig verder helpen. Een uitgebreide gedragscode voor forumleden (anders dan de algemene forumrichtlijnen) is wat ons betreft nog niet aan de orde, want die wordt toch door iedereen anders geïnterpreteerd.
 
Helemaal eens met wdejager. Als je elkaar al niet op bepaalde regelgeving mag wijzen, dan sla je daarmee elke discussie bij voorbaat dood.
Zolang het maar met goede bedoelingen en respect gaat, is er volgens mij niets aan de hand.
 
Hoi Peter, kun je ook specifieke voorbeelden noemen van reacties die je storend vindt?

Inderdaad is het niet de bedoeling van dit forum dat iedere topic verzandt in een discussie over regelgeving, maar volgens mij is dat over het algemeen niet het geval. Het is prima dat mensen die bewust of onbewust de regels aan hun laars lappen daar op aangesproken worden (in de forumrichtlijnen worden gebruikers ook gevraagd om de wet te respecteren), zeker als de veiligheid in het geding is, maar er hoeft zeker niet op elke slak zout gelegd te worden.

Mocht een discussie ontaarden in getouwtrek over regelgeving dan kun je een topic altijd even melden bij de moderators, die kunnen indien nodig ingrijpen door een topic op slot te zetten of deelnemers te verzoeken de discussie te staken, en in het ergste geval een ban uit te delen.

Verder hopen we dat forumleden constructief met elkaar omgaan en elkaar waar nodig verder helpen. Een uitgebreide gedragscode voor forumleden (anders dan de algemene forumrichtlijnen) is wat ons betreft nog niet aan de orde, want die wordt toch door iedereen anders geïnterpreteerd.

Zo lees ik regelmatig in de topic waar nieuwe leden zich voorstellen dat er meteen gekeken word naar bv filmpjes van nieuwe leden. Word dan meteen in de welkom topic de mensen belerend aangesproken. Denk niet dat dat een welkom gevoel geeft en zie dus ook meteen mensen afhaken. Persoonlijk (en ik denk meer) vind ik dit ergerlijk.

Laat nieuwe mensen welkom heten en dan dus zelf op zoek gaan naar de info hierover.

Gewoon gezamenlijk afspreken mensen in welkom topic alleen welkom te heten zonder belerend vingertje van moraalridders. Want deze mensen krijgen dus niet eens de kans de topic te lezen over regelgeving zonder al aangevallen te worden.
 
Helemaal eens met wdejager. Als je elkaar al niet op bepaalde regelgeving mag wijzen, dan sla je daarmee elke discussie bij voorbaat dood.
Zolang het maar met goede bedoelingen en respect gaat, is er volgens mij niets aan de hand.

Nee, je moet de mensen welkom heten zodat ze vanzelf wel de topic regelgeving lezen. Jaag je ze op voorhand weg zullen ze die topic en info dus nooit gaan lezen en is/word het doel daarvan ook nooit bereikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Alex in the Sky
Nee, je moet de mensen welkom heten zodat ze vanzelf wel de topic regelgeving lezen. Jaag je ze op voorhand weg zullen ze die topic en info dus nooit gaan lezen en is/word het doel daarvan ook nooit bereikt.

Jouw standpunt is mij in ieder geval geheel duidelijk.:eek:
 
Yep, mij de jouwe helaas ook. Gezond verstand gebruiken en mensen welkom heten om zo al doende tot beter en veiliger gebruiker te worden is jou gewoon vreemd.

"Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie"
 
Beste Wiebe,
Het lijkt me duidelijk dat een topic als “René uit Munstergeleen” een sprekend voorbeeld is van hetgeen Peter wil aangeven, naar mijn verwachting...

Ik had dat topic en de discussie eronder nog helemaal niet gezien, ik was rond die tijd niet in het land. Die discussie is inderdaad niet helemaal wat ik voor ogen had toen ik samen met @fredz het initiatief nam voor dit forum, en dan druk ik me zachtjes uit. Jammer dat het zo is gelopen in het geval van René uit Munstergeleen. Het is niet mijn intentie om topics zo uit de hand te laten lopen. Elkaar op bepaalde regels wijzen is prima, maar dan wel op een respectvolle manier. Zodra de discussie ontspoort zal ik of @fredz ingrijpen.
 
Ik had dat topic en de discussie eronder nog helemaal niet gezien, ik was rond die tijd niet in het land. Die discussie is inderdaad niet helemaal wat ik voor ogen had toen ik samen met @fredz het initiatief nam voor dit forum, en dan druk ik me zachtjes uit. Jammer dat het zo is gelopen in het geval van René uit Munstergeleen. Het is niet mijn intentie om topics zo uit de hand te laten lopen. Elkaar op bepaalde regels wijzen is prima, maar dan wel op een respectvolle manier. Zodra de discussie ontspoort zal ik of @fredz ingrijpen.

En vandaar dus mijn idee om met alle leden af te spreken in het welkoms topic nieuwe leden welkom te heten. Niet meteen als moraalridder mensen daar al te wijzen op wat mag en/of mag qua regelgeving.
Gewoon eerst nieuwe mensen bekend laten worden met dit forum zodat ze vanzelf wel de topic over wetgeving gaan lezen en zich zo bewust maken van waar men misschien nog niet aan gedacht had.

Elkaar op regels wijzen is een welkom topic is niet respectvol maar word gezien als aanval. Maar misschien begrijp ik het allemaal niet zo goed en is een forum als dit niets voor mij. Forum moet een leuke informatieve aanvulling aan hobby zijn anders haken mensen af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Alex in the Sky
En vandaar dus mijn idee om met alle leden af te spreken in het welkoms topic nieuwe leden welkom te heten. Niet meteen als moraalridder mensen daar al te wijzen op wat mag en/of mag qua regelgeving.
Gewoon eerst nieuwe mensen bekend laten worden met dit forum zodat ze vanzelf wel de topic over wetgeving gaan lezen en zich zo bewust maken van waar men misschien nog niet aan gedacht had.

Elkaar op regels wijzen is een welkom topic is niet respectvol maar word gezien als aanval. Maar misschien begrijp ik het allemaal niet zo goed en is een forum als dit niets voor mij. Forum moet een leuke informatieve aanvulling aan hobby zijn anders haken mensen af.

Je hebt het heel goed verwoord. Het forum is vooral bedoeld als plek om ervaringen uit te wisselen, kennis te delen en mooie dingen met elkaar te delen. Discussie over regels is als het over drones gaat onvermijdelijk, zo leert ook de ervaring in diverse dronegerelateerde Facebookgroepen, maar laat dat niet het eerste zijn waar aan gedacht wordt bij het reageren op nieuwe forumleden.
 
Je hebt het heel goed verwoord. Het forum is vooral bedoeld als plek om ervaringen uit te wisselen, kennis te delen en mooie dingen met elkaar te delen. Discussie over regels is als het over drones gaat onvermijdelijk, zo leert ook de ervaring in diverse dronegerelateerde Facebookgroepen, maar laat dat niet het eerste zijn waar aan gedacht wordt bij het reageren op nieuwe forumleden.

Mijn dank in deze.
 
Ik ben het geheel met Peter eens en vanwege de regeltjes maffia hier ben ik ook vertrokken naar de Amerikaanse versie van dit forum. No hard feelings. Het gaat jullie goed!



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Ga voor de herkansing, en als het niet beter mocht gaan worden ga ik en vrees nog wel wat meer met je mee. Maar probeer het gewoon nog even hier joh. Leuke mensen met normaal verstand moeten toch een vooral heel leuk forum kunnen hebben hier? Probeer het nog even, vertrekken en wegwezen is met druk op de knop geregeld.
 
Ach er zijn een paar mensen hier die het verpesten voor de rest. Met al die regeltjes.
Begrijp mij niet verkeerd regels moeten er zijn.
Maar als iemand de vraag stelt hoe ver de Mavic kan komen, komen er eerste 10 berichten dat dit niet mag.
Nogmaals dat was de vraag niet.
Al die moraalridders hier.
Om moe van te worden.

Door die mensen wordt dit forum verpest.
Ik denk dat veel mensen naar het mavicpilots forum gaan. En ik geef ze groot gelijk.

Nogmaals regels moeten er zijn.

En verder rest is dit ook een leuk forum.

Maar ik denk dat w de jager hier maar iets mee moet doen.

Aan dat schijnheilig gedoe hier.
En gewoon mensen helpen. Daar is een forum voor. Om elkaar te helpen. Niet meer en niet minder.
Mensen weet zelf ook wel dat iets niet mag. Maar uiteindelijk is het de verantwoording van de drone vlieger zelf. En niet van de leden hier.

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat er veel weerstand Van onze leden is.

Misschien moet er een voorbeeld genomen worden aan dat andere forum.

Maar ik denk dat dit hier niet zal veranderen.

Gr Henk



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Mijn suggestie is om deze discussie hier ook langzaamaan af te gaan bouwen. Het punt is duidelijk denk ik: we moeten een balans zien te vinden tussen feedback geven en zeuren over regels. Het is bijna uitgesloten dat het op een drone forum niet vaak snel over regels gaat, maar het moet niet de boventoon voeren. Ik vind het persoonlijk erg spijtig dat een aantal leden zelfs vertrekken naar andere fora, en ik zal er alles aan proberen te doen het tij te keren, maar dat kan ik niet alleen. Als moderator moet je vaak ingrijpen als het eigenlijk al te laat is, het enige wat ik kan aanmoedigen is om een beetje respectvol te zijn naar anderen, meer niet.
 
Nou met zo’n antwoord kunnen we wat.

Als mensen gewoon eerlijk zijn zou het al de goede kant opgaan.

Gewoon mensen eerlijk te woord staan.

Natuurlijk mogen de regels ook voorbij komen. Maar dan in een vriendelijk manier.
En 1 x die regels is zat en dat die persoon die die regels verteld ook gelijk de vraag van het lid beantwoord dan is zijn vraag ook gelijk beantwoord.

En dan verkom je zinloze discussies.

Leden we zijn hier om elkaar te helpen. Doe dat dan ook gewoon


Gr
Henk


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Shampie