Gebruik kabeldrone in restricted area

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Cisca1953

Member
Lid geworden
21 jul 2018
Berichten
68
Waarderingsscore
11
Punten
8
Leeftijd
70
Locatie
Rotterdam
Ik vraag me even af wat de regelgeving is als je met een kabeldrone op beperkte hoogte (zeg max 30m) in een restricted area wil vliegen en dan heb ik het over plaatsen waar op een dergelijke hoogte een blind paard geen schade zou kunnen aanrichten, maar die voor vrijvliegende drones restricted is. Ik fotografeer graag in het Groene Hart en zou graag wat hoger willen kunnen dan met een zwaar hoogtestatief mogelijk is. Zo’n hoogtestatief is onhandig en onmogelijk mee te nemen op de fiets of scooter terwijl een drone met een rol kabel nog best in een speciale rugtas past. Een vrijvliegende drone kan natuurlijk ongecontroleerd de benen nemen met alle risico’s van dien, maar een kabeldrone niet: die kan wel neerstorten, maar dan alleen nog binnen een beperkt gebied. Iemand?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
De regelgeving maakt geen onderscheid tussen wel of geen touwtje er aan.
De risicobeoordeling die je geeft heeft alleen zin met een ROC (volledig) als onderbouwing voor een aanvraag voor een uitzondering op die regelgeving bij IL&T. Maar zelfs met een ROC light ga je die niet krijgen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: Cisca1953
Ik zou hiervoor inderdaad wachten tot de waarschijnlijk nieuwe mogelijkheden onder de aankomende Europese drone-regels, mits er specifieke kabeldronescenarios beschreven gaan worden..
 
  • Leuk
Waarderingen: Cisca1953