FRANKRIJK - NIEUWE REGELGEVING !!!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Greenwave

Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
57
Waarderingsscore
33
Punten
18
Leeftijd
62
Locatie
België
Website
vimeo.com
Wil je in Frankrijk vliegen?, dan moet je dit ABSOLUUT lezen:

Om met een RPAS van > 800gram in Frankrijk recreatief te mogen vliegen dien je voortaan een theoretische examen af te leggen en je drone te registreren.
Het goede nieuws is dat je dat online kan doen en volledig gratis! Je kan het bovendien ook in de engelse taal!

Je moet je eerst registreren (belangrijk: gebruik enkel je eigen en volledig correcte identiteit!). Dan moet je de opleiding volgen (een reeks instructiefilmpjes bekijken) en vervolgens kan je het online examen afleggen. Er zijn ongeveer 20 vragen.

De meeste vragen zijn poepsimpel voor iemand met iet of wat drone-ervaring, Zelf heb ik het examen in het frans afgelegd (ik ben een Belg) nadat ik de filmpjes aandachtig had bekeken. Toch was het examen niet van de eerste keer goed, er zitten immers ook enkele tricky vragen bij en je moet het 100% goed hebben. Gelukkig mag je het examen onbeperkt hernemen. Bij de derde poging was het voor mij volledig goed en kon ik aanstonds mijn 'diploma' downloaden. Deze staat uiteraard op naam en is 5 jaar geldig.

Vervolgens heb ik mijn Phantom4pro geregistreerd, dat kan enkel met een Frans registratienummer "UAS-FR-...." Je selecteert gewoon het model, vult aan met het correcte serienummer, beantwoordt enkele vragen en verzenden maar. Het bewijs van inschrijving kan je vervolgens ook onmiddellijk downloaden.

Alles bij elkaar ben ik er een uurtje mee bezig geweest. Een dikke pluim voor de Franse overheid om het zo eenvoudig en gratis te houden, daar kan mijn eigen Belgische overheid een puntje aan zuigen (heeft me ruim 1000 Euro gekost om in eigen land puur recreatief te mogen vliegen tot 45m hoogte... SCHANDE !)

Hier is de link, véél succès:
FOX ALPHATANGO

Paul
 
Laatst bewerkt:
Cool. Dit klinkt als een variant van het Duitse registratie/examensystem. Geeft mij goede hoop dat zoiets Europees gaat worden ingevoerd, eerlijk gezegd..
 
Nee, gewoon een foutmelding bij het genereren.. Ik had dus alles goed, maar dan komt er niets. Ik laat nu alle filmpjes in het frans doorlopen aangezien ik de test dan pas in het frans kan doen. Kijken of ik dan wel een certificaat krijg. Engelstalig werkt het helaas niet :-(
 
Nee, gewoon een foutmelding bij het genereren.. Ik had dus alles goed, maar dan komt er niets. Ik laat nu alle filmpjes in het frans doorlopen aangezien ik de test dan pas in het frans kan doen. Kijken of ik dan wel een certificaat krijg. Engelstalig werkt het helaas niet :-(
Tja, da's vreemd. Ik hoop dat je wat kennis hebt van de franse taal. Als je vertaalproblemen hebt, vraag gerust (of probeer eerst google-translate)
 
Het werkte! In het Frans kwam er wel een certificaat. Foutje in hun site qua Engelse taal dus.

Het maakte de vragen wel even wat lastiger, maar wel goed om mijn "roestige frans" te verfrissen ;-)

Schermafdruk 2018-11-05 17.10.27.png
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Merci pour l’information Greenwave . Wij gaan regelmatig naar Frankrijk en deze info is erg nuttig. Ik vlieg met een Mavic pro en die is zwaarder dan 800 gram , dus zullen we aan de bak moeten.
We gaan de procedure volgen.
PS. Wat versta je onder een RPAS ?
Nog even gewicht gecheckt, maar hij zit onder de 800 gram.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Merci pour l’information Greenwave . Wij gaan regelmatig naar Frankrijk en deze info is erg nuttig. Ik vlieg met een Mavic pro en die is zwaarder dan 800 gram , dus zullen we aan de bak moeten.
We gaan de procedure volgen.
PS. Wat versta je onder een RPAS ?
Nog even gewicht gecheckt, maar hij zit onder de 800 gram.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
RPAS = Remotely Piloted Aircraft System
 
Vooor mijn Parrot Bebop2 (550 gram) hoef ik dit dus niet te doen?!
 
Kennelijk niet Delphi, want hij is onder de 800 gram.
De pech voor de nieuwe Mavic 2 series
is , dat ze net iets zwaarder zijn dan 800 gram.
 
Laatst bewerkt:
Vooor mijn Parrot Bebop2 (550 gram) hoef ik dit dus niet te doen?!
Op zich niet, maar nu het nog gratis is zou ik de kans toch pakken.

Ook bij evt. "aanhouding" kan het handig zijn een certificaat te laten zien (wat in het frans en engels is) om een discussie direct stil te leggen (mits je natuurlijk vliegt waar het mag ;-)).

Ik had het certificaat na een klein uurtje binnen (wel 3 keer geprobeerd maar ivm taalproblemen op de site moest ik het dus nog 1 keer in het frans doen :)). Een kleine moeite.

Het certificaat heb ik inmiddels geprint en gelamineerd in m'n dronetas zitten, dus die kan ik nooit meer vergeten!
 
Eigenlijk wel een goed idee, als de gendarme niet goed op de hoogte zou zijn van de geldende voorschriften.
Hiermee zou je discussies kunnen voorkomen. ( in het Frans natuurlijk).


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hoi. Heb jij misschien een link naar waar je dit kan doen? Heb een AIR dus heb het op zich niet nodig maar je weet maar nooit met deze hobby.
 
Merci pour l’information Greenwave . Wij gaan regelmatig naar Frankrijk en deze info is erg nuttig. Ik vlieg met een Mavic pro en die is zwaarder dan 800 gram , dus zullen we aan de bak moeten.
We gaan de procedure volgen.
PS. Wat versta je onder een RPAS ?
Nog even gewicht gecheckt, maar hij zit onder de 800 gram.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Als je de verlengstukken van de pootjes meeweegt kom je aardig bij de 800 gram uit. Daar wil ik geen geruzie over. Dus geregistreerd, bestudeerd en geslaagd.
Ik vind dat de Franse overheid dat knap heeft geregeld en ook nog gratis.
De cursus scherpt nog eens het betgrip over veilig dronen aan. Mag wat mij betreft zo met vertaling in het Nederlands worden overgenomen.