foto's aan elkaar plakken waarbij de drone niet op dezelfde plek blijft

JaapJaap

New Member
Lid geworden
23 nov 2021
Waarderingsscore
6
Punten
3
Leeftijd
58
hallo medegebruikers,

vanuit de lucht zijn mooie foto's te maken. Graag plak ik soms foto's aan elkaar om een goed overzicht te krijgen. Als de drone zich niet verplaatst heeft is dat een appeltje-eitje. MAAR wat nu als ik over een gebied vlieg en daar een reeks foto's maak. Das andere koek. Het door mij gebruikte programma image composite editor weet daar geen raad mee.
Wie heeft een tip om foto's dan, met de drone op verschillende plekken, aan elkaar te plakken. Als ik moet inschatten wat de afgelegde weg van de drone is, denk ik aan max 500 meter. Bij het maken van de foto's hou ik rekening met ruime (10-15%) overlap met elke voorgaande foto.
Hoor graag van jullie!!
Dank alvast voor het meedenken.

Groet,
Jaap

Wil je een kaart maken met foto’s die loodrecht naar beneden zijn gemaakt of wil je iets in de trant van een Panorama maken?

Voor een kaart zou je de gratis software Meshroon of 3DF Zephyr Free kunnen gebruiken, die laatste is gelimiteerd tot 50 foto’s als ik me niet vergis.

Voor een Panorama zou je de gratis software van Microsoft kunnen gebruiken kunnen gebruiken: Microsoft Image Composite Editor. Deze wordt echter niet langer geupdate/onderhouden.

Betaalde softwarepakketten voor mapping zijn bijvoorbeeld Metshape en de betaalde versie van 3DF Zephyr, maar die kosten een aardige duit, waarbij de eerst je van gratis updates blijft voorzien.

Voor panorama’s kan je kijken naar de de betaalde software Affinity Photo of Adobe Photoshop (al zullen die functies verdwijnen in de standaardversie van Photoshop als ik me niet vergis en moet je dan Photoshop 3D gaan gebruiken)

EDIT:
Niet goed opgelet, je gebruikt Microsoft Image Composite Editor natuurlijk al ;)
Misschien heb je hier wat aan, staan wat gratis apps in beschreven: Best Photo Stitching Software for Making Panoramas (2023)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JaapJaap
thx visioaer voor je reactie

het antwoord op jouw vraag is: Beide. Zowel loodrecht naar beneden als onder vaste hoek op vaste hoogte (om het al niet moeilijker te maken dan het is) ;)

goed om te lezen en daarmee te weten dat de editor niet langer ondersteund wordt... die blijf ik gebruiken zolang deze beschikbaar is. Het kan trouwens helemaal NIETS met verschoven opname punt. Als test had ik over een voetbalveld gevlogen. Begrijpt het programma helemaal niet van. Zoals ik het benoem.. kan er geen chocolade van maken.

Ik zal je gratis tip voor gratis programma eens gaan proberen. Dank!

Groet, Jaap

• Leuk
Waarderingen: VisioAer
Graag gedaan en laat ons vooral even je bevindingen weten! Ik (en anderen vast ook) ben heel benieuwd, ik heb zelf geen ervaring met de gratis software die worden aangedragen in de gegeven Blog Post.

Laatst bewerkt:
Verdiep je eens in WebODM. Dit is gratis software voor het maken van orthofoto's. Je moet zorgen voor voldoende overlap, en zorg dat je de foto's top-down maakt. Verder moeten er onderscheidende elementen in het beeld zitten, anders kan de software niet stitchen.

Ik heb me hier ook al in verdiept.
Loodrecht naar beneden is niet zo moeilijk voor je software. Photoshop en/of Lightroom doet dit best wel goed. Je moet idd wel voor een beetje overlap zorgen. Ook boven water heb ik goede resultaten gehad. Ik werk hierbij met waypoints en voer thuis dan al het gewenste vliegpatroon en hoogte in. Erg gemakkelijk.
Een panorama maken door horizontaal langs een onderwerp te vliegen is nog niet gelukt. Een simpele spoorwegbrug was al een brug te ver. ;)
Ook heb ik een poging gewaagd om in verticale lijnen op en neer te vliegen voor een gebouw, van links naar rechts. Ook dit was geen succes. Tenminste met Photoshop/lightroom en ook de gratis Hugin, waar ik goede recensies over heb gelezen.

• Leuk
Het probleem in jouw geval is dat je allerlei parallaxfouten krijgt, waar normale stitchingsoftware niet mee overweg kan. Er zit als het ware 3D informatie in je brondata die je met 2D georiënteerde software wilt verwerken, en dat gaat niet. Panorama's kun je eigenlijk alleen maken door de camera te draaien. De meeste drones hebben hiervoor automatische functies.

ja, daarom ben ik nog op zoek naar goede mapping software die dit wel kan en liefst gratis.
Die professionele pakketten zijn schrikbarend duur. (abbo's van zo'n €300,-/maand.

Wiebe en Hansenn, dank voor de gegeven informatie.
Ik ga wat proberen en zoals gevraagd.... ik kom met mijn ervaring bij jullie terug.
CU, Jaap

• Leuk
Waarderingen: wdejager
heren, de terugkoppeling.
# een collega heeft loodrecht foto's inderdaad goed kunnen samenvoegen met photoshop
# foto's onder 45 graden kan photoshop niet
# programma webODM heb ik geen gratis versie gevonden, anders dan linux geloof ik. ga ik proberen geld voor vrij te krijgen
# collega heeft ervaring met lightroom. we gaan een dagje vliegen, opnames maken en ervaring opdoen.

Dank voor het meedenken en gegevens tips.
Mocht er iets heel nieuws uitkomen meld ik me
Groet! Jaap

# programma webODM heb ik geen gratis versie gevonden, anders dan linux geloof ik. ga ik proberen geld voor vrij te krijgen
Het is sowieso gratis software, maar het is wel een erg technisch verhaal.
Op Windows zou je ‘t kunnen draaien in WSL (Windows Subsystem for Linux) of misschien Docker/Racher Desktop op Windows of Mac of Orbstack op de Mac, maar ik denk dat dat de meeste mensen de pet te boven gaat o_O

Hier iig een filmpje over hoe je het op Windows voor elkaar krijgt:

heren, de terugkoppeling.
# een collega heeft loodrecht foto's inderdaad goed kunnen samenvoegen met photoshop
# foto's onder 45 graden kan photoshop niet
# collega heeft ervaring met lightroom. we gaan een dagje vliegen, opnames maken en ervaring opdoen.

Dank voor het meedenken en gegevens tips.
Mocht er iets heel nieuws uitkomen meld ik me
Groet! Jaap
Let wel; webODM is echt een andere techniek. We hebben het daarbij over fotogrammetrie, niet zozeer over foto's stitchen. Het resultaat is dan ook een 3D-weergave van het terrein. Deze kun je wel 'plat slaan' en dan houd je een orthofoto over.

• Leuk
Hoi,

Met WebODM zou je het kunnen proberen, al is 10% overlap wel wat mager (voor alle fotogrammetrie pakketen). Je kunt een Windows installer kopen voor 57 dollar Download WebODM - OpenDroneMap™ (Linux is gratis) dus dat valt nog te overzien.

Zelf heb ik redelijk wat WebODM installaties op servers draaien, zodat je er ook online bij kunt. Dan praat je inderdaad wel over een ander prijsplaatje (maar geen 300 euro per maand ;-)).

Als je een keer een Wetransfer hier (of via PM) stuurt haal ik het met liefde en plezier een keer door WebODM.

Mark

• Leuk
Waarderingen: Sjakie en wdejager
Sorry Mark voor mijn verlate reactie.
dank voor je reactie. Wellicht dat ik gebruik ga maken van je aanbod. Eerst evenverder met zelf proberen met veel overlap foto’s maken en die met image composer aan elkaar naaien.
verder ga ik ook de optie(s) in dronesoftware verder uitproberen. Wellicht dat die het ook doet nu ik meer ervaring heb, en dus beter snap waar ik starten moet.
groet,
jaap

Goedemorgen, ik heb wat 'gespeeld' met het plakken van foto's. Mijn ervaring is nu dat loodrecht naar beneden en veel overlap goed resultaat geeft. Zie bijgevoegde foto, opgebouwd uit 18 foto's. Het veld is ~450x120 meter. Ik heb geplakt met Image Composite Editor.
Wil nog een keer verder experimenteren met het plakken van door het drone programma gemaakte horizontale panorama's.
Groet, Jaap

Bijlagen

• dronepilos-plakfoto.JPG
    dronepilos-plakfoto.JPG
    218,4 KB · Weergaven: 19
ziet er goed uit en je kunt foto's met een enorme resolutie maken.

• Leuk