Follow me drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Antony

New Member
Lid geworden
13 jan 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
41
Locatie
Oostrozebeke
Hallo,
Ik ben al meer dan 20 jaar enthousiast telegeleid fixed wing piloot, maar heb geen ervaring met drones.
Nu kwam er vandaag iemand in de club met een Parrot drone, ik was onder de indruk van de vele mogelijkheden van deze in wezen vliegende camera, maar één functie leek me wel heel interessant, de follow me functie. Na wa opzoekwerk ben ik te weten gekomen dat deze vooral bedoeld is om jezelf, al dan niet bewegend te filmen en dat de afstand vrij beperkt moet blijven. Nu vraag ik me af of er een drone in staat zou zijn om automatisch een hele vlucht een telegeleid vliegtuig te filmen, dus op deze unlocken, het kunnen bijhouden en vooral er niet tegen vliegen. Heeft iemand hier meer ervaring met deze functie?

Mvg A
 
Volgens mij kunnen DJI drones ook objecten volgen. Dus waarom niet een telegeleid vliegtuig. Niet iemand op het forum die in de buurt woont die dit wil testen?

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Heb intussen wat verder gegoogled en de snelste follow me drone is de dji inspire 2, die kan volgen tot bijna 100 kph volgen wat nog maar ongeveer half gas is bij de meeste van mijn vliegtuigen. Deze kost dan nog eens evenveel als een tweedehands stadswagen!
Tweede snelste zou de airdog adii zijn, die kan volgen tot 70kph, wat wss te traag is. Deze kost nog steeds 1200€ en komt zonder camera voor die prijs. Ik denk dat deze feature nog wat te jong is op deze markt en ik nog wat zal moeten afwachten. Tenzij iemand beter weet?

Mvg A
 
Follow me is in principe ook te maken voor een fixed wing. Dan heb je minder last van dat snelheidsverschil. Je moet dan alleen een zender inbouwen in het te volgen vliegtuig die van dat toestel de GPS locatie en hoogte uitzendt. De volger moet dan daar een offset waarde voor berekenen en dat als doelpositie aan de flightcontroller voeren. Die moet dan weer zijn eigen GPS locatie en hoogte meten en vergelijken met de doelpositie. En op basis van het verschil correcties uitvoeren.
YouTuber Iforce2d heeft wel van dergelijke dingen gemaakt; inderdaad follow me op een drone en op een "rover" (land-based vehicle), maar ook "Return to Home" (wat qua techniek op hetzelfde neerkomt) op een wing.
Technisch is het mogelijk, maar het vergt wel wat studie.

Ik zou het persoonlijk niet doen omdat je dan voor een autonoom vliegend toestel een failsafe moet bedenken die in alle omstandigheden goed uitpakt voor alle betrokkenen, inclusief omgeving.
En omdat het niet mag, natuurlijk, maar daar schijn ik hier niet te veel meer over te mogen zeggen binnen de eerste paar posts van nieuwe leden ;)