Fly by night

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Status
Niet open voor verdere reacties.

Frank.Z

Member
Lid geworden
3 nov 2018
Berichten
37
Waarderingsscore
8
Punten
8
Locatie
Breda
Hoi allemaal.

Ik heb mijn mavic air 1 verkocht voor de dji mini 2. De grootste reden... omdat ik nu boven aan een gesloten gebouwen kan vliegen zonder brevet, in 4k, met gps, en ocusync
De hele week ben ik al aan het zoeken of ik ook in het donker mag vliegen met de nieuwe regels. Maar ik kan hierover niets vinden. Natuurlijk wel over het vliegen met v.l.o.s. maar dit kan ook in het donker met de led verlichting van de drone. Zelfs beter als overdag.

Mag ik dit met de eu regelgeving ??


Gr,

Frank.

Verzonden met mijn SM-G973F en de Dronepilots.nl app
 
Hoi Thijssie.

Idd bij dronewatch had ik het ook gelezen. Maar het gaat erom dat je vanuit de rijksoverheid site rechten kunt nemen over wat er staat als je b.v in het donker vliegt.
Nu staat er niets over geschreven net zoals vliegen over aaneen gesloten gebouwen met een 250gr drone.
Ook niets over geschreven.


Verzonden met mijn SM-G973F en de Dronepilots.nl app
 
De hele week ben ik al aan het zoeken of ik ook in het donker mag vliegen met de nieuwe regels. Maar ik kan hierover niets vinden.

De Europese regels stellen in het donker vliegen niet als verboden. Dat klinkt als goed nieuws, ware het niet dat er een algemene regel in het Nederlandse luchtruim is dat je niet van dat luchtruim gebruik mag maken buiten de daglicht periode zonder aan allerlei opleidingseisen daarvoor te voldoen, en zonder de juiste goedgekeurde verlichting en navigatieapparatuur aan boord van het vliegtuig.

Effectief mag je in Open Category A1/A2/A3 in het Nederlandse luchtruim alleen vliegen met een drone op een tijdstip dat ligt tussen de volgende twee grenzen: vanaf een kwartier voor zonsopgang tot een kwartier na zonsondergang (de zogenaamde daglichtperiode). Dus niet 's-nachts.

Mogelijk verrassend/verwarrend als je de DDA cursus voor A1/A3 en A2 doet is de vermelding in het cursusmateriaal van niet alleen de hierboven genoemde grenzen van de daglichtperiode (inclusief examenvraag), maar ook regels voor verlichting van drones in het donker; volgens mij was dat bakboord/stuurboord indicatie in groen/rood, en een knipperend groen licht.

Dit is waarschijnlijk een copy-paste foutje uit het materiaal van hun eerdere ROC-opleiding (=mijn aanname); niet per se onwaar, maar dat geldt alleen als je überhaupt ontheffing hebt verkregen om in het donker te vliegen. En zo'n ontheffing kan/mag je in Nederland niet verkrijgen in de Open Category voor zover ik weet.
Naar aanleiding van een andere thread heb ik ook hier later deze verwijzing naar artikel 18 opgenomen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt allemaal wat peSHIr schrijft.
Dat je wel van de eisen moet weten die gelden voor het vliegen in het donker, komt doordat je met je EU vliegbewijs ook in landen mag vliegen waar dat wèl mag.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ondanks dat het (voor ons) nu helder is, zie je weer tientallen filmpjes op YouTube waarop met een drone het vuurwerk van afgelopen jaarwisseling is gefilmd. En alsof dat nog niet genoeg is, zelfs op plaatsen waar je uberhaupt al niet mag vliegen (Enschede).
 
Dit is mij ook niet duidelijk (in BE) - volgens de EU regels mag het wel, mits het in acht nemen van de navigatielichten e.d., maar moeilijk te vinden of er nog een belgische wet bovenopstaat. Iemand een idee?

Edit: uit de bewoordingen op de bevoegde websites in België lijkt er zo geen verbod te bestaan.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat het (voor ons) nu helder is, zie je weer tientallen filmpjes op YouTube waarop met een drone het vuurwerk van afgelopen jaarwisseling is gefilmd. En alsof dat nog niet genoeg is, zelfs op plaatsen waar je uberhaupt al niet mag vliegen (Enschede).

Na meer dan een jaar wachten en de restrictieve Belgische wetgeving te zien verdwijnen, zijn dit de zaken waar ik schrik voor heb - dit soort filmpjes stellen drones in een negatief daglicht en kunnen de hobby verkl*ten voor de rest van ons.
 
Na meer dan een jaar wachten en de restrictieve Belgische wetgeving te zien verdwijnen, zijn dit de zaken waar ik schrik voor heb - dit soort filmpjes stellen drones in een negatief daglicht en kunnen de hobby verkl*ten voor de rest van ons.

De slechten maken het voor de goeden kapot.. Dat mensen massaal naar de Mini overstappen i.v.m. opleidingseisen zorgt bij mij voor veel zorgen. Wat is de moeite (ja het kost geld in NL) om een A1/A3 bewijs te halen, je weet dan tenminste iets over de regels.
 
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik weet b.v zeer veel van de regels en lees ze continu in om bij te blijven. Ik ben zelf van de air 1 naar de mini gegaan om naast registratiekosten andere kosten te vermijden zoals idd brevet kosten die steeds terug blijven komen maar ook in de A1 klasse vliegen na 2023 met de mini zonder probleem is een pluspunt. Daarnaast is voor pleziergebruik een 250 gr. Drone zoals de mini prima.
Dit verklaard wel de enorme overloop naar de mini idd.
De cowboys in de lucht zullen hier helaas ook gebruik van kunnen maken. Maar zullen nu harder en sneller aangepakt worden
De slechten maken het voor de goeden kapot.. Dat mensen massaal naar de Mini overstappen i.v.m. opleidingseisen zorgt bij mij voor veel zorgen. Wat is de moeite (ja het kost geld in NL) om een A1/A3 bewijs te halen, je weet dan tenminste iets over de regels.

Verzonden met mijn SM-G973F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
"harder en sneller", dat weet ik nog niet zo zeker, maar het is nu in ieder geval wèl mogelijk om ze aan te pakken. We gaan zien hoeveel capaciteit en prioriteit dat krijgt. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Status
Niet open voor verdere reacties.