Fly away na "compass error"

Peter Ferex

Active Member
Lid geworden
18 sep 2017
Berichten
370
Waarderingsscore
105
Punten
43
Leeftijd
58
Locatie
Nederland
Heb ik weer. Niks aan de hand drone de lucht in uiteraard zonder storingen oid en na 30 seconden "compass error" en daar ging hij. De groeten dacht hij en ging in volle vaart ervandoor. Meteen dus in Atti mode maar dat valt nog niet mee als hij 500 meter weg is.
Keus drone blijven bekijken of op scherm kijken met risico dat ik de drone niet meer zo snel terug vind in de lucht. Drone blijven volgen en na enige moeite toch weer terug bij baasje gekomen.

"magnetic filed interference" geeft hij als probleem in vluchtdata aan.

Thuis even gekeken wat er aan de hand kon zijn maar daar aangezet werkt alles zoals het moet (zonder props voordat hij weer wegloopt). Opnieuw maar gekalibreerd ondanks hij dat niet aangaf en de props er op en hoppa, de dood of de gladiolen.

Doet helemaal weer prima.

Op punt van probleemvlucht is niks wat volgens mij probleem zijn kan. Vlieg er wel vaker. IJzeren brug paar honderd meter verderop maar zie daar probleem niet in.

Maar wie idee heeft wat er aan de hand geweest kan zijn mag dat graag melden.
 
Hi Peter, wat vervelend! Wat voor Phantom gaat het om? Niet eerder kompasproblemen gehad? Ik kan me voorstellen dat je voorlopig niet meer met een gerust hart vliegt. Voorlopig de drone maar lekker dichtbij houden zou ik zeggen, mocht-ie weer raar gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Hi Peter, wat vervelend! Wat voor Phantom gaat het om? Niet eerder kompasproblemen gehad? Ik kan me voorstellen dat je voorlopig niet meer met een gerust hart vliegt. Voorlopig de drone maar lekker dichtbij houden zou ik zeggen, mocht-ie weer raar gaan doen.

Ooops, vergeten te vermelden. Het gaat om een Phantom-3 Pro. Ach vervelendste vind ik dat als hij raar gaat doen dat voor omgeving ook niet echt leuk.

Nee nooit eerder kompasproblemen gehad. Wel paar weken geleden alles over gebouwd in andere behuizing ivm stressscheurtjes. even opnieuw alles gekalibreerd voor de zekerheid. Daarna keer of wat probleemloos gevlogen. en toen zomaar uit het niets dit.

Dus vandaar om op zoek te gaan naar eventuele oorzaak.
 
Klinkt als een k index straling die het kompas aantrok moet je even de app solaktiviteit downloaden

Verzonden met mijn FIG-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
Wel goede tip van Hardeman, maar afgelopen week is de kp niet boven de 3 geweest.
Vorig jaar ook een mini-flyaway gehad en helemaal niets kunnen vinden in de logs.
Hierna de kp gechecked en die was bijna 6!
Het volgende heb ik alleen maar een keer gelezen: Dat een drone ruim voldoende satellieten kan zien, maar een verhoogde kp-index kan een verstoring geven die niet wordt aangegeven in de log-files. Dit soort dingen blijft een raadsel maar het is bewezen dat onze prachtige zon veel roet in het leven kan gooien wat communicatie betreft.
 
De Kp index is inderdaad een goede om compass interference problemen te voorkomen. Je kunt ook de UAV forecast app gebruiken. Een Kp waarde onder de 4 is ok. In de UAV Forecast app wordt deze nog gekombineerd met het aantal zichtbare sats. Deze gekombineerde waarde moet boven de 12 uitkomen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Beste Peter Ferex, als je de app Hover (geel vlak met O en een streepje eronder)download, krijg je de gegevens vanaf de plaats, waar je vliegt. Daar staan gegevens van de weersomstandigheden op.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Ferex
(...) de app Hover(...)

Die heeft bij mij nog nooit gewerkt; totaal nutteloos. Ben benieuwd welke systeeminstelling dat kan zijn. Of heb je het over de iOS versie?
 
Ik gebruik de app op mijn iPhone en dus iOS en dat werkt prima.
 
Precies. Geen raadsel aan. Als volgens UAV Forecast app Kp vier of hoger is dan vlieg ik uit voorzorg niet.
Wat ik bedoelde als raadsel is dat een drone meerdere satellieten kan 'zien' en toch in de war zou kunnen raken tijdens een verhoogde kp-index.
Zou een stukje hard/software ons daarvoor kunnen behoeden, in plaats van een app?
De KP-index is uiteraard bewezen en ook wetenschappelijk vastgesteld, er is naar mijn mening geen bewijs mogelijk om aan te tonen dat een drone er vandoor gaat ten gevolge van verhoogde KP-index, dat bedoelde ik eigenlijk. Vandaar mijn 'raadsel'.
 
Dat "kunnen zien" van satellieten kan soms niet meer zijn dan een telling van hoeveel er theoretisch op dat tijdstip boven de horizon te zien zouden moeten zijn in ideale condities. Zaken als weer (inclusief Kp-index) en bebouwing in de omgeving kunnen nog altijd negatieve invloed hebben daadwerkelijke ontvangst.

Daarnaast heeft "compass error" niets met GPS per se te maken, maar met het electronische kompas; de een zegt iets over richting (van het magnetische noorden), de andere over de locatie. Beide heeft de drone nodig om richting zijn huidige locatie terug naar het Home Point te bepalen indien nodig.
 
Laatst bewerkt:
Kijk nou komen we ergens, ik ben er vrijwel van overtuigd dat als je een twijfelachtig aantal sat's hebt (Ook al is dat aantal het minimale aantal wat de producent aangeeft) je er niet vanuit mag gaan dat alles soepel verloopt. (uiteraard is tussen gebouwen vliegen niet aan te raden).
Ik ga er echter vanuit dat op het moment dat je vliegt de software gaat kijken hoeveel sat's er zijn, maar gaat deze dan uit van het aantal sat's die er zijn of 'moeten' zijn.
Ik heb echt geen idee of de software de satellieten hebben geimplementeerd of dat je een 'GO' hebt als je een minimaal aantal sat's hebt.
Ik begrijp dat ik een beetje nerd-achtig overkom maar vind het zelf wel een goede vraag.
 
Ik ga ervan uit dat het een combinatie is van de software en de GPS. De GPS geeft een 'fix' op het moment dat hij genoeg sats heeft (min. 3 en nog onnauwkeurig)
Daarop zal de software reageren natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
 
Ik heb echt geen idee of de software de satellieten hebben geimplementeerd of dat je een 'GO' hebt als je een minimaal aantal sat's hebt.
Ik begrijp dat ik een beetje nerd-achtig overkom maar vind het zelf wel een goede vraag.
Een echte nerd zoekt op GitHub source code op van drone software om te kijken hoe GPS-informatie wordt afgehandeld.
Build software better, together
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Een echte nerd zoekt op GitHub source code op van drone software om te kijken hoe GPS-informatie wordt afgehandeld.
Build software better, together

Meeste hiervan lijkt eigen software om via een of andere SDK drones aan te sturen (of zelfs software die niets met quadcopters te maken heeft, maar "toevallig" het woord drone in de naam heeft), geen software die te maken heeft met GPS ontvangst, van drones of andere apparaten met een GPS ontvanger erin.

En de kans dat je op GitHub interne code van een commercieel bedrijf als DJI gaat terugvinden (GPS gerelateerd of anderszins) lijkt mij te naderen naar nul.

Maar kudos voor de suggestie.
 
Een echte nerd zoekt op GitHub source code op van drone software om te kijken hoe GPS-informatie wordt afgehandeld.
Build software better, together
Hehe, been there, done that! ;)
Dat was zo ongeveer het punt waarop ik besloot van mijn arduino drone project toch maar geen GPS drone te maken. Of eigenlijk: een off-the-shelf Flightcontroler te kopen waar ik een GPS op kon aansluiten en mijn arduino project daarmee definitief af te sluiten.

Overigens gaat het bij een fly-away door "Kp index te hoog" niet eens zo zeer om een fout in de verwerking van de data, maar meer om het ontvangen van verkeerde data.
Het is net zo iets als op een warme dag naar iets in de verte kijken over een zwarte asfalt weg. Dan zie je van die kringeltjes. Dat is wat solar flares ook doen voor electromagnetische straling - in dit geval het door een GPS satelliet uitgezonden signaal. En dan moet je ook nog weten dat een GPS positie bepaald wordt doordat iedere GPS satelliet een timestamp (en ID) uitzendt. De ontvanger ontvangt verschillende timestamps van verschillende satellieten en door het verschil in tijd terug te rekenen naar een afstand, bepaalt de ontvanger zijn afstand tot die satellieten. Maar daarbij wordt natuurlijk uitgegaan van een rechte lijn tussen satelliet en ontvanger. Als er veel verstoring van de elektromagnetische atmosfeer (om het zo maar even te noemen) is, dan is die lijn waarover het signaal reist echter niet recht. A la die warmtekringeltjes in de lucht. Die extra afstand is dus rechtstreeks een positiefout ten opzichte van die ene satelliet.

Dat kan, maar hoeft niet, tot problemen leiden. Het is in ieder geval onmogelijk te detecteren, want het inkomende signaal is gewoon een timestamp zoals die verwacht wordt ontvangen te worden. Hij loopt alleen iets achter. De te meer satellieten gezien worden, des te beter de middeling van alle fouten op de juiste positie zal uitkomen. Dus met een minimum aantal satellieten en een hoge Kp index is de kans op een onjuiste positieberekening vrij groot. Ook dat hoeft nog niet tot problemen te leiden, maar kan wel. Dat hangt dan weer af van hoe consistent die fout is. Als dezelfde foute input bij de volgende cyclus dezelfde positiefout oplevert, dan noem ik dat een consistente fout. Wordt continu gedacht dat de ontvanger 100m naar het westen is ten opzichte van waar ie wil zijn (home, bijvoorbeeld, of position hold), dan zal -ie met een noodvaart proberen die 100 meter goed te maken door naar het oosten te vliegen.

En ja, GPS satellieten hebben allemaal een atoomklok aan boord en ja, die zijn allemaal uiterst nauwkeurig "gelijk gezet" en bovendien wordt er gemeten met vaste grondstations wat de afwijking per satelliet is en die afwijking wordt òf in de satelliet gecorrigeerd, of er wordt een extra timestamp (error stamp) meegestuurd met het signaal - afhankelijk van het type GPS protocol.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM en peSHIr