Flikkerend beeld DJI Mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jay_Jay

New Member
Lid geworden
16 nov 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
29
Locatie
Leeuwarden
Hi allemaal,

Ik ben JayJay en relatief nieuw in de RC Drone wereld. Afgelopen week heb ik een DJI Mini 2 gekocht.

Tijdens het vliegen en in het post editen zie ik een soort een ruis in de beelden. Een voorbeeld hiervan is te zien op dit YouTube filmpje op 00:47 en 02:10:
. Het is vooral te zien wanneer je het afspeelt in 4k.

Er zit een SanDisk microSD Extreme Plus 64GB (170mb/s) geheugenkaart in.

Hoe kan ik dit probleem oplossen of verhelpen?

Thanks!
 
Dit soort ruis heb ik zelf nog niet ervaren. Zit dit soort ruis ook in uw originele footage? Dus voor het editen.
 
Het is inderdaad duidelijk te zien.

Bij het moment op 00:47 vroeg ik me even af of iets op het schip zou kunnen interfereren, zoals bv. de scheepsradar. Maar het andere moment rond 02:15 wijst daar dan weer niet op, want daar vlieg je zo te zien in een gebied zonder verstoring.

Lastige zaken dit, want het is vaak een kwestie van wegstrepen van mogelijkheden om zo bij de oorzaak te komen. Heb je het al eens met een ander kaartje getest?
 
Wat je ziet wordt veroorzaakt door je propellers. als je hetgeen bedoeld wat je aan de zijkanten ziet.
 
Wat je ziet wordt veroorzaakt door je propellers. als je hetgeen bedoeld wat je aan de zijkanten ziet.
Als dit zo is lijkt mij dit niet normaal want zelf heb ik dit nooit ervaren met mijn mini2 die ik al 1jaar in gebruik heb. Op het moment op 00:47 zie je het inderdaad zeer goed over het volledige scherm. @jayjay misschien even Dji zelf mailen? Ze reageren doorgaans zeer snel op mails.
 
@rcee Ik heb even een schermafdruk van een frame gemaakt.

Het is niet zo duidelijk hier, maar je ziet zo'n streep net onder het onderste doel aan de linkerkant en in de blauwe lucht. Maar in die 4K-clip op YT zie je ze gedurende enkele seconden vanaf 0:47 overal op verschillende plekken op het scherm. Later in de video bij de meeuwen die je het veel minder, maar op momenten wel onderaan rechts. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat te maken heeft met de snel draaiende camera (yaw) die op geringe hoogte het lijnenspel in het weiland registreert. Ik zie dat in de beelden van mijn dashcam (vlak voor de bumper van de auto) ook regelmatig.

Clip_Moment.jpg

Maar goed, zoals hiervoor al door Wes56 wordt aangegeven ken ik dit ook niet van de Mini 2, en lijkt het me altijd goed om het even door DJI te laten beoordelen.
 
Het is inderdaad duidelijk te zien.

Bij het moment op 00:47 vroeg ik me even af of iets op het schip zou kunnen interfereren, zoals bv. de scheepsradar. Maar het andere moment rond 02:15 wijst daar dan weer niet op, want daar vlieg je zo te zien in een gebied zonder verstoring.

Lastige zaken dit, want het is vaak een kwestie van wegstrepen van mogelijkheden om zo bij de oorzaak te komen. Heb je het al ee
Dat van die radar dacht ik ook even, maar als je goed kijkt zie je dat de radarantenne achter de kajuit geklapt zit en niet in bedrijf is, dus dat kan het m.i. helaas niet zijn.
 
Namens de leden op het LHBTIQ+ forum heb ik liever dat gesproken wordt over 'knipperend' beeld. Dank u. :D

Ik ga in mijn verwachting mee in rcee's reactie. De oorzaak zou kunnen liggen in de (slag-)schaduw van de rotorbladen. Het knipperen is niet constant, net zoals de stand van de camera t.o.v. de rotorbladen en de richting waarop het zonlicht op de drone schijnt. Dit zou kunnen verklaren dat het knipper-effect niet constant te zien is.