FlightPlan verboden?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Delphi

Active Member
Lid geworden
28 jul 2017
Berichten
390
Waarderingsscore
69
Punten
28
Leeftijd
78
Locatie
Assen
Zojuist las ik in een artikel, dat het gebruik van de zgn. waypointfunctie (FlightPlan) in Nederland is verboden.
Klopt dat, of is dit te simpel voorgesteld?
 

Bijlagen

  • FlightPlan vliegen.pdf
    190,1 KB · Weergaven: 27
Gecontroleerde vluchten zijn vluchten onder controle van verkeersleiding. Om dat te bewerkstelligen moet de verkeersleiding weten waar jij bent met je drone (drone met transponder) en er moet tweewegcommunicatie tussen verkeersleiding en piloot zijn. Bovendien moet jij vectors kunnen opvolgen, dus hoogte, richting en snelheid die door verkeersleiding wordt aangegeven vliegen. Dat valt voor bemande vliegtuigen al niet mee en dat zie ik voor drones ook niet zo snel gebeuren. Het is technisch mogelijk en met verkeersleiding verantwoordelijk voor separatie hoeven dergelijke vluchten dus ook niet in het zicht van de piloot plaats te vinden.
Er zijn wel testen gaande in de Eelde CTR en laatst is één vlucht van een drone met rtransponder in de Rotterdam CTR uitgevoerd, maar voor een gewone sterveling is dat nog ver van ons bed show ;) Ik zie dit meer als van toepassing voor vliegtuig-achtige drones, zoals de Reaper.

Volgens mij mag je in NL wèl waypoint missies vliegen, mits de drone altijd in het zicht is en je ten allen tijde de mogelijkheid hebt om in te grijpen en handmatig verder te vliegen.
 
Dank je voor je uitleg Eric-Jan.
Gecontroleerde vluchten hebben dus niets van doen met flightplans, dan is dat weer helder. Er staat verder niets over flightplans in de wetgeving, dus zou je ze inderdaad mogen gebruiken.
Buiten een keer testen of het werkt, vlieg ik overigens zelf nooit met waypoints. Ik vlieg liever zelf.
 
In de luchtvaartwereld is een flightplan dan ook nog weer eens iets heel anders dan alleen een lijstje waypoints. Dat is alleen het route deel, maar er staat ook nog van alles in over wanneer gepland is te vertrekken, hoe lang er over gedaan gaat worden (wijk je meer dan een half uur af, dan gaan ze je zoeken...), het toestel, de bemanning, de apparatuur aan boord, performance etc.; in totaal 18 items. As a matter of fact: voor een gecontroleerde vlucht is een flightplan verplicht. Dus die benaming werkt enigszins verwarrend ;) Ik zou het voor drones gewoon over waypoints (of waypoint missies, of autonome vluchten) hebben.

Oh en nog een zemelarijtje: het is in het Nederlands een vliegplan, geen vluchtplan. Dat laatste heeft met evacueren te maken :p

P.S. Ik zie nu net pas de pdf die Delphi had toegevoegd. Waar komt deze wijsheid vandaan, als ik vragen mag?
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Op zich prima dat je je luchtvaartuig binnen zichtbereik houdt.
Maar dan zou je in principe nooit rond een hoge boom/toren/molen of zoiets kunnen vliegen, tenzij je meeloopt. Maar dat is niet altijd mogelijk.

Zelf heb ik al meerdere malen via een vliegplan rond bomen gevlogen. Rondlopen ging dan niet altijd, omdat de ze soms aan de waterkant stonden, of omgeven waren door een sloot.

En op privé-terrein rond een huis, met toestemming van de betreffende eigenaar.

Het gaat dan maar om enkele seconden buiten zicht. Met een beetje gezond verstand, kan zoiets dan best verantwoord zijn.
 
P.S. Ik zie nu net pas de pdf die Delphi had toegevoegd. Waar komt deze wijsheid vandaan, als ik vragen mag?

Deze 'wijsheid' las ik in het blad Computer!Totaal Editie 11, nov. 2017 op pagina 93

Op pagina 94 daarop volgend, kwam ik nog een wijsheid tegen, waarbij ik de wenkbrauwen fronste.
Ik laat dit even zien in een ander topic om de zaken niet door elkaar te halen.
Topic "Bebouwde kom"
 
Het gaat dan maar om enkele seconden buiten zicht. Met een beetje gezond verstand, kan zoiets dan best verantwoord zijn.

Het gaat er volgens mij niet om, wat het gezond verstand zegt (met alle respect), maar wat de regels zijn.
Een wetsdienaar trekt zich niet zoveel aan van wat jij of ik gezond verstand vinden lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Jacko: Verantwoord en toegestaan zijn in dit geval wellicht twee verschillende dingen. Maar de vraag was naar wat de regels hieromtrent zijn en die heb ik naar mijn beste kunnen beantwoord. Wat iedereen met die kennis doet is aan henzelf. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Delphi: Ik had C!T hoger ingeschat. Jammer!
En topic "bebouwde kom afsplitsen is inderdaad een goede; voor je het weet komt hier het hele oerwoud aan regelgeving voorbij :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Het gaat er volgens mij niet om, wat het gezond verstand zegt (met alle respect), maar wat de regels zijn.
Een wetsdienaar trekt zich niet zoveel aan van wat jij of ik gezond verstand vinden lijkt me.

Dat betwijfel ik. Wetsdienaar geven ook niet voor elke overtreding een prent.
Iets met 'gevaarzetting', en daar komt dan het verstand om de hoek kijken.


Eric-Jan: Helemaal mee eens, 2 aparte zaken. En als het goed is zijn ze met enige marge op elkaar afgestemd.
 
Ik heb vaak het idee, dat veel drone-vliegers zich niet echt realiseren, dat je gewoon gebruik maakt van het luchtruim.
Dat gebruik van het luchtruim, is vanwege de veiligheid, aan regels gebonden.
Het is een gegeven, dat de regels rondom alles wat vliegt nu eenmaal strenger zijn, dan bijvoorbeeld het verkeer op de weg.
Je hebt je er dus gewoon aan te houden. Een ander die ook gebruik maakt van datzelfde luchtruim moet daar vanuit kunnen gaan.
En volgens mij hoort daar dus geen gezond verstand bij. Dat is namelijk voor een ieder anders. Je vult dat in, naar je eigen individuele inzicht.

"dan zou je in principe nooit rond een hoge boom/toren/molen of zoiets kunnen vliegen"
Inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM en Eric-Jan
Ik heb vaak het idee, dat veel drone-vliegers zich niet echt realiseren, dat je gewoon gebruik maakt van het luchtruim.

En volgens mij hoort daar dus geen gezond verstand bij. Dat is namelijk voor een ieder anders. Je vult dat in, naar je eigen individuele inzicht.

Dat denk ik ook. Er is ook geen opleiding of cursus vereist. Iedereen mag met met vanalles de lucht in. Zelfs vliegers :) Heeft zeker ook risico’s.

Maar het lijkt er nu op dat je je verstand niet hoeft te gebruiken, zolang je je maar aan de regels houdt. En dat kan ik me echt niet voorstellen.
 
Maar het lijkt er nu op dat je je verstand niet hoeft te gebruiken, zolang je je maar aan de regels houdt. En dat kan ik me echt niet voorstellen.
De regels zijn gemaakt door mensen. Die hebben er over nagedacht, en dat doe je volgens mij ook met je verstand. (alhoewel ik bij sommige regels daar ook aan twijfel). Door je aan die regels te houden gebruik je ook je verstand. Het is "verstandig" om je aan de regels te houden.

Voordat er een discussie ontstaat wat verstand dan wel is :
Webdefinities : Verstand
Het verstand is het vermogen om logisch te redeneren en is noodzakelijk om te kunnen leren. Het verstand is synoniem met het denkvermogen. De mate van ontwikkeling van dat vermogen is de intelligentie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Maar het lijkt er nu op dat je je verstand niet hoeft te gebruiken, zolang je je maar aan de regels houdt. En dat kan ik me echt niet voorstellen.
Natuurlijk moet je je gezonde verstand blijven gebruiken, maar niet om hiermee de wet vrij te interpreteren en op te rekken.
Er zijn genoeg stukken snelweg waar je met een degelijke auto, goede rijvaardigheden en gezond verstand best harder dan de toegestane snelheid zou kunnen rijden. Maar zo werkt de wet niet. En daar ging de initiële vraag over, wat mag er.
 
Op de discussie gezond verstand/ wetgeving ga ik even niet in (al vind ik het vertrouwen op louter gezond verstand buitengewoon gevaarlijk als ik zie hoe het met het gezonde verstand van sommigen is gesteld), maar over waypoint flights kan ik het volgende stellen: Dit is gewoon toegestaan.

Er worden vier type besturing/ navigatiemodi onderscheiden:
  1. Handmatig/ Directe besturing
  2. Gestabliseerd
  3. Voorgeprogrammeerd (geleide vlucht)
  4. Autonome vlucht
Optie 1 is met multicopters praktisch onmogelijk daar hefschroefvliegtuigen niet inherent stabiel zijn. Fabrikanten hebben daarom allerlei (stabilisatie) mechanismen ingebouwd als gyroscopen, accelerometers e.d. Dit geldt als optie 2: gestabliseerd.

Voor optie 3 is een zekere mate van navigatie nodig, in veel drones ingevuld o.b.v. GPS en (elektronische) kompas modules. O.b.v. hiervan kunnen hoogte- en horizontale positie veranderingen worden berekend t.o.v. de vorige positie indien de drone beweegt, of o.b.v. van het magnetisch noorden indien de drone niet beweegt. Of je het toestel handmatig (doch GPS ondersteund) bestuurt of een voorgeprogrammeerde lijst van coördinaten laat vliegen maakt voor de classificatie geen verschil, beide worden onder de noemer 'Geleide vlucht' geschaard.

Categorie 4 is een wezenlijk afwijkende vluchtmodi. Dit is, t.o.v. de overige drie, ook de enige modus die in NL en vele andere landen pertinent is verboden. In dit geval is het toestel uitgerust met een zekere vorm van intelligentie waardoor deze, zonder enige input van de piloot in kwestie, kan navigeren door de ruimte heen. Denk aan een drone die o.b.v. beeldherkenning de bovenleiding van een spoorweg kan volgen of de patronen in een maisveld.

Daar waar bij optie 3 i.c.m. waypoint vliegen veelal wordt gesproken over 'Automatisch' vliegen, geldt bij optie vier dat er sprake is van volledig 'autonoom' vliegen. Een belangrijk verschil tussen 3 en 4 is dat de piloot ten alle tijden in staat moet zijn om de controle over te nemen. Hier is bij optie 3 i.c.m. waypoint vliegen sprake van, maar bij 4 niet. Immers, jij kunt je vluchtplan met de druk van een knop beëindigen en de controle volledig overnemen. Bij optie 4 komt er veelal niet eens een piloot aan te pas.

Ik durf te stellen dat waypoint vliegen in veel opzichten veiliger is dan 'normaal' vliegen met direct input. Het toestel beweegt zich doorgaans aanzienlijk langzamer dan wanneer de piloot zelf directe controle heeft. Om iets te noemen, wanneer wij aan het mappen zijn beweegt het toestel zich nooit sneller dan 4m/s, dat is bij normale besturing vaak anders. Ook maakt waypoint vliegen het mogelijk om je vliegplan vooraf goed door te denken en obstakels bijtijds te omzeilen.

Dit neemt niet weg dat er ook gevaren aan kleven. Waypoint vliegen kan je al snel gemakzuchtig maken. Immers, de GPS doet het allemaal wel eventjes voor je. Het is erg aanlokkelijk om nog even je e-mail te checken terwijl je toestel automatisch (niet autonoom!) de vlucht uitvoert. Toch zul je ten alle tijden goed je toestel in te gaten moeten houden. Volgt de drone nog steeds het opgegeven vliegplan? Wijkt hij toevallig niet af van het plan? Treed het toestel wellicht onbedoeld buiten de grenzen van het operatie gebied dat ik op voorhand heb vastgesteld? Uiteraard is er dan nog het probleem van het verlies van de GPS verbinding (veel apps laten het vliegplan dan automatisch beëindigen), al hou je dat probleem altijd als je o.b.v. GPS vliegt, vliegplan of niet.