FIMI X8 Mini Gebruikers-review

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

rcee

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
27 jul 2019
Berichten
1.871
Waarderingsscore
703
Punten
113
Leeftijd
57
Locatie
1422
Over Fimi
Fimi maakt onderdeel uit van het 'Xiaomi' imperium.
Xiaomi is opgericht in 2010. Het bedrijf verkoopt allerlei producten, van robotstofzuigers
tot luchtfilters. Xiaomi is een van China's grootste tech bedrijven en momenteel de 3 na grootste smartphone fabrikant
in de wereld na Apple en Samsung.
Een interessante filosofie van het bedrijf is dat er niet meer dan 5% winst gemaakt wordt per product.
Dit resulteert in prijsgunstige producten. Zo heb ik slechts € 268,- voor deze X8 Mini betaald.
De X8 Mini is de vijfde drone geproduceerd door het merk. Zie fimi.com voor meer info.

Fimi X8 Mini
De hier besproken Fimi X8 Mini is vergelijkbaar is met de nog te introduceren
Hubsan Zino Mini Pro en de populaire Da-Jiang Innovations Mini2 die al wat langer op de markt is.

Interessante techniek
De Fimi X8 Mini is technisch bijzonder interessant en volgepakt met features.
Voorzien van 3 assige gimbal en een 100 mbit 4K HDR-camera met 1.2/6" inch [6.858mm] 12 Megapixel Sony IMX beeldsensor.
Samen met een Hisilicon professional image processor maakt dat je op video en fotogebied prima bediend wordt.
Zo zijn High Dynamic Range [HDR], opnemen in F-Log en DNG RAW-foto's allemaal ondersteund. Ongekend in deze klasse.
Tevens is er naast de H264 [AVC] codec ook ondersteuning voor de moderne H265[High Efficiency Video Codec, HVEC] variant,
welke resulteert in betere beeldkwaliteit en een kleiner bestandsformaat vergeleken met H264.
Opslag gebeurt via een microSD kaart [slot] van maximaal 256 GB groot.

Standaard & Pro variant
De Fimi X8 Mini is een lichtgewicht drone welke in de standaardconfiguratie een gewicht heeft van 256 gram.
Maak je echter gebruik van de optioneel verkrijgbare "Pro" batterij(*) dan wordt het gewicht verlaagt naar 245 gram.
Dit maakt de drone geschikt voor de A1 klasse [drones tot 250 gram, voorzien van een camera]. In deze configuratie
dus een directe concurrent voor de Da-Jiang Innovations Mini2. Met de standaard batterij [Lithium-Ion]
vlieg je volgens FIMI 30 minuten, de pro batterij [Lithium-Polymer] zou zelfs 31 minuten moeten halen.
In de praktijk meet ik met de standaard batterij 24 minuten met een stevige wind. De batterijen ondersteunen overigens snelladen met maximaal 3A via usb-c.


Vliegen met remote of je telefoon
De remote van de FIMI X8 Mini is compact, het 'uitschuif' concept waarbij je de
telefoon tussen de remote klemt is zeer doordacht en aangenaam. Helaas kun je de kleine remote niet ver genoeg
uitschuiven zodat er ook een IPad mini of een andere 7" tablet tussen past zoals dat bij de grote broer Fimi X8SE 2020 wel het geval is.
De remote met TDMA-techniek heeft volgens Fimi een bereik van 8 Km.
TDMA is in feite DVB-Terristal techniek vergelijkbaar met Ocusync en Freesync.
Tijdens mijn test ben ik niet verder geweest dan 3.2 km, dit zonder signaalverlies overigens.
De remote zelf heeft een batterijcapaciteit van ongeveer 4 vluchten. kabels voor micro usb, usb-c en Apple lightning zijn bijgeleverd.
Bijzonder handig is ook dat je de remote gewoon thuis kan laten en je telefoon als remote kan inzetten.
Hiertoe dien je een switch om te zetten (die wat lastig te bedienen is) op de drone en maak je verbinding via 5G wifi. De drone bedien je dan via de virtuele stuurknuppels en dit werkt goed maar vliegt toch even wat anders als met de echte remote. Dit vereist enige oefening.
Het bereik via de telefoon is beperkt, ik haal ongeveer 300 meter in een omgeving met weinig interventie.

Takeoff !
Ik druk op 'auto takeoff' en de X8 Mini stijgt naar 4 meter hoogte. Op het display verschijnt 'auto takeoff completed' wat aangeeft dat het homepoint is vastgelegd.
De X8 Mini is ook uitgerust met precision landing en als je gebruik maakt van een helipad zal de drone exact op het pad landen.
Deze functie moet je wel eerst activeren in de instellingen. De X8 Viegt stabiel en voelt zelfs snel aan.
Ik heb ervaring met de eerdere Mi drone 4K en de FIMI X8SE en daarvan weet ik dat de flightcontrols prima voor elkaar zijn.
Ook de X8 Mini vliegt gewoon erg goed. Hij doet precies wat jij wilt, al merk je wel dat de wind snel invloed heeft op de stabiliteit.

Video
De camera ondersteunt tot en met 4K aan resolutie bij een maximale framerate van 30 frames per seconde.
De camera presteert prima en zolang er voldoende daglicht beschikbaar is kan je er fraaie beelden mee schieten.
Bij schemer en bewolking wordt het maken van heldere beelden
met deze kleine beeldsensoren al snel een uitdaging. Hierin verschilt de X8 niet met andere drones uit dit segment.
Het duurt altijd even een aantal vluchten voordat je de camera een beetje begrijpt.
Hieronder wat videomateriaal.

Fimi X8 Mini 4K Maiden flight.
Fimi X8 Mini 4K HDR [Direct uit de drone, geen nabewerking toegepast]
Fimi X8 Mini 4K F-LOG [kleuren nabewerkt]
Fimi X8 Mini 4K HDR F-LOG

Foto's
Foto's maakt de Fimi X8 Mini met een 12Mp camera in jpg en RAW DNG
Hieronder alvast wat foto's in J.P.G.

Fimi X8 Mini Foto's in JPG.

Hopelijk ook snel wat foto's in DNG.

Waypoints en tracking.
Er zijn een uitgebreid scala aan flightmodi beschikbaar zoals waypoints, follow me tracking, timelaps, oneclick video en search and rescue.
In het volgende filmpje zie je de Smart track in actie:
Fimi X8 Mini 4K HDR F-LOG

Update 28/7/2021:
Inmiddels zo'n 44 vluchten achter de rug met dit kleine wondertje. De ervaringen zijn nog steeds zeer positief en de Fimi X8 Mini wordt eigenlijk steeds beter door de regelmatige firmware updates.
Door eigen stommiteit heb ik inmiddels wel de remote om zeep geholpen, laden met een 72 watt lader is niet aan te bevelen bij de remote controller :cool:. Gevolg: usb-C poort defect dus de remote laad niet meer en heeft geen communicatie met de telefoon.. Contact gezocht met FIMI over de mogelijkheden: Fimi bood mij een nieuwe remote aan voor 51 Euro inclusief verzending! Deze is nu onderweg. Respons van FIMI support kreeg ik binnen 8 uur. Lesje geleerd: De remote niet opladen met de snellader, de batterijen van de drone zelf kan je overigens wel snelladen [max3A] Wordt vervolgt!



[I]Ik zal deze mini review nog wat verder aanvullen in de komende periode [laatste update 28/72021][/I]

(*)Pro batterij verkrijgbaar vanaf juni 2021
 
Laatst bewerkt:
Ah, Sony onderdelen aan boord. Ik twijfelde al om bij je eerstgeschoten filmpje iets te zeggen over de kleuren. Ik vind Sony wat over-saturated in de kleuren met hun camera's. Het groen van het gras vind ik net te groen.
Dit doet verder niets af aan deze drone. Ongelooflijk wat ze voor € 268,- bieden.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Ah, Sony onderdelen aan boord. Ik twijfelde al om bij je eerstgeschoten filmpje iets te zeggen over de kleuren. Ik vind Sony wat over-saturated in de kleuren met hun camera's. Het groen van het gras vind ik net te groen.
Dit doet verder niets af aan deze drone. Ongelooflijk wat ze voor € 268,- bieden.
De kleuren zijn idd lekker vivid, maar aangezien de opnamen gemaakt zijn in F-LOG is dit toch meer toe te schrijven aan de toegepaste LUT, welke ik willekeurig uit mijn bibliotheek heb gegrepen :). Je kan hier natuurlijk alle kanten mee op in post. Ik heb daar ook niet veel aandacht aan besteed moet ik je zeggen.
 
rcee , mooie review over deze fimi X8 mini . ik zou die ook willen bestellen, alleen vraag ik mij af waar u die voor 268 euro hebt kunnen kopen ?
 
rcee , mooie review over deze fimi X8 mini . ik zou die ook willen bestellen, alleen vraag ik mij af waar u die voor 268 euro hebt kunnen kopen ?
Waarvoor dank!

Het beste is om de Fimi X8Mini via de officiele FIMI store op Aliexpress te bestellen. Verzending is er dan meestal binnen 10 werkdagen vanuit China mits de drone op voorraad is [kan je zien in de store] of eventueel navragen via het berichtencentrum.. Soms kan je hem ook vanuit het EU warehouse in spanje bestellen als ze daar voorraad hebben, dan heb je hem iets eerder. De huidige prijs staat op 399 Dollar wat ongeveer €320 is. Klik je nog wat kortingscoupons bij elkaar zal je momenteel op zo'n €311,- uitkomen. Verzending is gratis.
 
Laatst bewerkt:
Waarvoor dank!

Het beste is om de Fimi X8Mini via de officiele FIMI store op Aliexpress te bestellen. Verzending is er dan meestal binnen 10 werkdagen vanuit China mits de drone op voorraad is [kan je zien in de store] of eventueel navragen via het berichtencentrum.. Soms kan je hem ook vanuit het EU warehouse in spanje bestellen als ze daar voorraad hebben, dan heb je hem iets eerder. De huidige prijs staat op 399 Dollar wat ongeveer €320 is. Klik je nog wat kortingscoupons bij elkaar zal je momenteel op zo'n €311,- uitkomen. Verzending is gratis.
ok , thx rcee, ik zal dit straks even bekijken , scheelt toch een pak , op de xiaomiproducts in NL staat die te koop voor 425 euro , dus zeker de moeite om bij Aliexpress te gaan kijken, op voorwaarde dat die uit een europees warenhuis komt natuurlijk . bedankt voor de info
 
xiaomiproducts in NL staat die te koop voor 425 euro
Xiaomiproducts.nl is slechts een dozenschuiver. Op geen enkele wijze direct gelinkt aan xiaomi.
Ik denk niet dat je al voorraden in de EU gaat vinden aangezien er nog nergens grote voorraden zijn.
je beste kans op dit moment is direct vanuit China.
 
Xiaomiproducts.nl is slechts een dozenschuiver. Op geen enkele wijze direct gelinkt aan xiaomi.
Ik denk niet dat je al voorraden in de EU gaat vinden aangezien er nog nergens grote voorraden zijn.
je beste kans op dit moment is direct vanuit China.
ja inderdaad , direct uit china, maar ik vrees voor de douanekosten hier in belgie , ik heb ooit eens slecht gevaren en het product kostte uiteindelijk een pak meer dan als ik het hier in belgie zou hebben gekocht.
 
ja inderdaad , direct uit china, maar ik vrees voor de douanekosten hier in belgie , ik heb ooit eens slecht gevaren en het product kostte uiteindelijk een pak meer dan als ik het hier in belgie zou hebben gekocht.
Ik heb hier nog nooit douanekosten hoeven betalen, zolang je maar geen express verzending aanklikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fox
Ik heb hier nog nooit douanekosten hoeven betalen, zolang je maar geen express verzending aanklikt.
wel dan hebt u steeds geluk gehad denk ik , ik zal nog wat afwachten tot de x8 mini volop op voorraad zal zijn en heel misschien denk ik er dan ook aan om de hubsan zino mini even onder de loep te nemen wanneer die ook op de markt komt en er wat reviews zullen zijn
 
wel dan hebt u steeds geluk gehad denk ik , ik zal nog wat afwachten tot de x8 mini volop op voorraad zal zijn en heel misschien denk ik er dan ook aan om de hubsan zino mini even onder de loep te nemen wanneer die ook op de markt komt en er wat reviews zullen zijn
Mijn X8 Mini is hier in Nederland ook zo door de douane heen gekomen, maar in het verleden heb ik eens een modelvliegtuig (electro) van $49 besteld via HobbyKing en die werd door de douane er uit gevist en geschat op een waarde van rond de €350, waardoor ik toentertijd iets van €70 moest bij betalen. Dit heb ik uiteindelijk via een bezwaar kunnen reduceren tot het juiste bedrag maar daar ging driekwart jaar overheen.

Ik heb wel begrepen dat je inderdaad geen Express verzending moet gebruiken.

Overigens ben ik benieuwd hoe ze dat binnenkort (vanaf 1 juli?) gaan doen als over alle pakketjes van buiten de EU btw betaald moet gaan worden, ongeacht de waarde. Ik vraag me af hoe ze die grote hoeveelheden gaan verwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fox
Mijn X8 Mini is hier in Nederland ook zo door de douane heen gekomen, maar in het verleden heb ik eens een modelvliegtuig (electro) van $49 besteld via HobbyKing en die werd door de douane er uit gevist en geschat op een waarde van rond de €350, waardoor ik toentertijd iets van €70 moest bij betalen. Dit heb ik uiteindelijk via een bezwaar kunnen reduceren tot het juiste bedrag maar daar ging driekwart jaar overheen.

Ik heb wel begrepen dat je inderdaad geen Express verzending moet gebruiken.

Overigens ben ik benieuwd hoe ze dat binnenkort (vanaf 1 juli?) gaan doen als over alle pakketjes van buiten de EU btw betaald moet gaan worden, ongeacht de waarde. Ik vraag me af hoe ze die grote hoeveelheden gaan verwerken.
ja, ik heb hetzelfde meegemaakt , ik had ook bezwaar ingediend , maar dat heeft voor mij niet geholpen , dat artikel heeft mij toen heel veel gekost, vandaar dat ik een beetje terughoudend ben met die chinese groothandels . En inderdaad , ik vraag me ook af hoe ze dit zullen oplossen als die EU regeling zal ingaan , volgens mij zullen de artikelen een pak meer gaan kosten op de websites , ze zullen vermoedelijk de douanekosten , enz ... als incalculeren , we shall see .........................
 
Ziezo , de X8 mini is besteld , 339 euro bij Banggood , EU Priority Line en verzekering inbegrepen , leveringstijd 15-20 dagen. Met de EU Priority Line bestellingswijze vermijd je de douane en invoerrechten en met de extra verzekering worden douane en invoerrechten door banggood terugbetaald mochten die toch door de douane om één of andere reden worden aangerekend. En nu maar afwachten...... :p
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Ziezo , de X8 mini is besteld , 339 euro bij Banggood , EU Priority Line en verzekering inbegrepen , leveringstijd 15-20 dagen. Met de EU Priority Line bestellingswijze vermijd je de douane en invoerrechten en met de extra verzekering worden douane en invoerrechten door banggood terugbetaald mochten die toch door de douane om één of andere reden worden aangerekend. En nu maar afwachten......
Bij Bangood bestellen vind ik spannend! Ben benieuwd, vooral hoelang de uitlevering gaat duren.
 
Ik zal berichtje plaatsen van zodra ik hem heb ontvangen ;)
ziezo, mijn x8 mini zonet ontvangen van GLS , aangekocht bij Banggood op 7 juni en nu reeds ontvangen zonder enig probleem met douane . Tot zover dus super . Verpakking geopend, alles was netjes verzegeld zoals het hoort . Eén van de volgende dagen zal ik de 1ste testvlucht doen en hopelijk werkt alles dan ook zoals het hoort. Ik hou jullie op de hoogte :)
 
Ah, mooi dat hij goed, vlot en importkostenvrij is aangekomen!
Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen!

Succes met de maiden...
 
Ah, mooi dat hij goed, vlot en importkostenvrij is aangekomen!
Ik ben benieuwd naar je eerste ervaringen!

Succes met de maiden...
dankjewel , zoals gezegd verloopt alles vlotjes en werkt de drone goed
 
Mooi dat hij er is!
 
  • Leuk
Waarderingen: Fox
Update toegevoegd aan de startpost!