Fimi X8 Mini batterij calibratie

bnwgraaf

Active Member
Lid geworden
6 jan 2020
Waarderingsscore
45
Punten
28
Leeftijd
51
Ik heb bij mijn Fimi X8 Mini twee batterijen, waarvan de nieuwste iets van 6 laadcycli of zo heeft doorlopen.

Deze nieuwste batterij heeft van de ene op de andere vlucht ineens een sterk verkorte vluchtduur van ongeveer 5 a 10 minuten (geschat) in plaats van ongeveer 20.
De oudere batterij heeft nog wel een goede (gebruikelijke) vluchtduur.

Als ik de Fimi opstart met die oude batterij krijg ik wel een melding:
"battery voltage and capacity mismatch please update".

Als ik opstart met de nieuwe batterij (dus die met de sterk verkorte vluchtduur), krijg ik die melding niet.

Als ik naar de waardes van beide batterijen kijk, valt me nog iets aparts op.

Oude batterij:
- mismatch melding
- normale vliegduur
- huidige laadtoestand: 91%
- Huidige spanning van beide cellen: 3.59 V

Nieuwe batterij:
- geen melding
- verkorte vliegduur
- huidige laadtoestand: 63% geladen
- Huidige spanning beide cellen: 3.63 V

Dus op dit moment is de nieuwere batterij verder ontladen dan de oudere batterij (63% t.o.v. 91%), maar de celspanning is bij de nieuwere batterij hoger dan bij de oudre (3.63 V t.o.v. 3.59 V)

Zou ik (beide batterijen) inderdaad eens moeten kalibreren?
Als ik het goed begreep, moet ik daarvoor de batterij naar 0% laten gaan; de drone schakelt vanzelf uit. En daarna de batterij weer volledig opladen tot 100%.

Bijlagen

• Oudere batterij.png
    Oudere batterij.png
    123 KB · Weergaven: 3
  • Nieuwere batterij.png
    Nieuwere batterij.png
    123,2 KB · Weergaven: 3
Als ik het goed begreep, moet ik daarvoor de batterij naar 0% laten gaan; de drone schakelt vanzelf uit
Ik zou dit even bij support@fimi.com navragen.
Ik weet uit eigen ervaring dat als je een FIMI batterij tot onder de 0 grens ontlaad, er een 1 komt te staan bij ''over discharge'' en de batterij vanaf dat moment onbruikbaar is.

Ik weet uit eigen ervaring dat als je een FIMI batterij tot onder de 0 grens ontlaad, er een 1 komt te staan bij ''over discharge'' en de batterij vanaf dat moment onbruikbaar is.
Dank je. Ik heb de vraag inderdaad even aan Fimi support voorgelegd en zal een eventuele reactie hier delen.

Vlotte mensen daar bij Fimi support! Binnen een halve dag twee antwoorden gehad op mijn mails!

1e antwoord:
You can have a try to calibrate the batteries to check whether it helps.

2e (vervolg-) antwoord:
you can fly the drone, land it when the battery is around 15%, keep it turning on but still, without any operation, till the drone turns off automatically when the battery is 0, then recharge it fully again.

Dat gaan we dan maar eens proberen! Zag wel dat sommige er een bladblazer of ventilator op zetten, omdat het geheel nogal heet kan worden.
Ik laat nog wel even weten of dit het één en ander oplost.

• Leuk
Waarderingen: Sjakie