Filters kopen/gebruiken of niet ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

The digital hunter

New Member
Lid geworden
18 okt 2020
Berichten
16
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
67
Locatie
Kersbeek-Miskom (België)
Dag Dronners,

Ik heb sinds een paar dagen een DJI Mavic 2 zoom en mijn andere hobby is fotografie.
Nu is het de bedoeling dat ik de drone veel ga gebruiken om landschaps en panoramafoto's te maken.
Nu vraag ik me af of het een meerwaarde is om ND filters aan te schaffen voor een drone, omdat je bij 'gewone' fotografie direct van filter kan wisselen als de filter niet de juiste waarde heeft of het resultaat je niet bevalt.
Nu ligt dat bij een drone wel even anders en is eventjes terug vliegen om van filter te wisselen naar de basis niet zo handig en zit je natuurlijk ook nog met de vliegtijd van de batterij.
Nu is mijn vraag gebruiken jullie toch filters en zo,ja welk zijn dan de filters die jullie meest gebruiken en dus aan zouden raden?

Alvast bedankt voor jullie antwoord en meedenken.

Groetjes,

Ronald
 
Er zijn op het forum al meerdere topics over ND filters voorbij gekomen. Als je met de zoekfunctie eens zoekt op 'ND filters', zie je ze allemaal terug.
 
Ik gebruik alleen nd filters wanneer ik video opnames wil maken om een sluitertijd van 1/60s te krijgen. Voor foto's heb ik graag minder beweging in mijn beeld.
 
Voor fotografie heeft het niet zoveel zin om ND filters te gaan gebruiken. ND filters gebruik je doorgaans om de sluitertijd tijdens het filmen wat langer te maken, om zodoende vloeiender beelden te verkrijgen. Een vuistregel is dat de sluitertijd gelijk is aan 2x de framerate, wat neer komt op 1/50 sec bij 25 fps of 1/100 sec bij 50 fps.

Het probleem met de Mavic 2 Zoom is dat de camera geen regelbaar diafragma heeft. Je kunt de diafragmawaarde dus niet aanpassen om de sluitertijd te beïnvloeden. Bij veel licht heb je inderdaad een ND 32 of ND 64 nodig om tot 1/25 of 1/50 te komen. Maar je zult af en toe van filter moeten wisselen, als de lichtomstandigheden wijzigen.

In het geval van fotografie wil je in het algemeen dat de sluitertijd zo kort mogelijk is, om bewegingsonscherpte te voorkomen. Dus dat betekent zoveel mogelijk licht op de sensor, en zeker geen ND filters. Voor fotografie grijp je hooguit naar polarizers, waarmee je de kleuren kunt ophalen en ongewenste lichtreflecties kunt wegfilteren. Polarizers zijn echter richtinggevoelig en ook dat is lastig i.c.m. een drone.

Er is 1 situatie denkbaar waarbij je wel ND filters zou willen gebruiken in het geval van fotografie: als je juist wel een hele lange sluitertijd wilt hebben, voor bepaalde creatieve effecten. Daarover heb ik ooit dit artikel geschreven.
 
Dag Wiebe, dat noem ik nog eens service zeg ! Mooie duidelijke uitleg waar ik wat mee kan en de link naar het verslag is ook zeer verhelderend.

Mijn bedoeling is inderdaad ook voor een deel om creatieve foto's te gaan maken, dus de aankoop van een set ND filters zou toch niet zo'n slecht idee zijn.
Ook een goede polarisatiefilter is iets om over na te denken, al heeft die wel het nadeel dat die zoals je schrijft richtinggevoelig is.

Ik heb ondertussen ook gezien dat je twee boeken geschreven hebt, dus ook dat is iets om over na te denken als ik dan toch kosten gaan doen,hé.

Bedankt voor je uitleg en ik hoop dat ook de andere dronners er wat aan hebben.

Groeten,

Ronald
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager