Filmen met Phantom 4

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MTito

Well-Known Member
Lid geworden
17 okt 2016
Berichten
458
Waarderingsscore
405
Punten
63
Leeftijd
60
Locatie
Noorwegen
Website
www.titodesign.no
Heren drone piloten,

Ik ben bezig de juiste instellingen te vinden voor het filmen met mijn P4. Onderbelichten heeft de voorkeur maar bij mijn keuze van MOV of MP4 film twijfel ik.
Gisteren een filmpje gemaakt met MOV en onderbelichting maar die was niet scherp.

Wie kan mij vertellen en helpen met kiezen, kan ik beter kiezen voor MOV of voor MP4 als ik een scherp en goed belichte film als resultaat wil hebben?

Bij voorbaat dank voor jullie tijd!
 
Het maakt niet uit of je MP4 of MOV kiest, beiden zijn slechts 'containers' met onderliggend dezelfde compressiemethode. Verder heeft over/onderbelichten niets met scherpte te maken, die zaken moet je even uit elkaar houden.

Er is veel discussie over de juiste settings. Zelf raad ik het volgende aan:
- film altijd in manual belichting. Probeer de sluitertijd op of nabij 2x de framerate te krijgen (dus 1/50 bij 25 fps, of daar in de buurt).
- bovenstaande betekent dat je moet gaan werken met ND filters, omdat de P4 geen instelbaar diafragma heeft. Neem ND8/16/32 mee.
- kies voor het natural kleurprofiel, of eventueel voor Cinelike D. Dat laatste betekent wel dat je in de montage aan de slag moet met kleurcorrectie.
- schroef eventueel de waarden voor contrast en scherpte iets terug, in de custom settings.
- maak gebruik van hulpmiddelen als het histogram en het zebrapatroon om overbelichting te voorkomen.
- Film in dezelfde resolutie als waarin je de video uiteindelijk wilt exporteren/uploaden. Altijd alles in 4K filmen heeft naar mijn mening weinig meerwaarde.

Meer uitleg en voorbeelden lees je in mijn boek Dronevideo's maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MTito
Het maakt niet uit of je MP4 of MOV kiest, beiden zijn slechts 'containers' met onderliggend dezelfde compressiemethode. Verder heeft over/onderbelichten niets met scherpte te maken, die zaken moet je even uit elkaar houden.

Er is veel discussie over de juiste settings. Zelf raad ik het volgende aan:
- film altijd in manual belichting. Probeer de sluitertijd op of nabij 2x de framerate te krijgen (dus 1/50 bij 25 fps, of daar in de buurt).
- bovenstaande betekent dat je moet gaan werken met ND filters, omdat de P4 geen instelbaar diafragma heeft. Neem ND8/16/32 mee.
- kies voor het natural kleurprofiel, of eventueel voor Cinelike D. Dat laatste betekent wel dat je in de montage aan de slag moet met kleurcorrectie.
- schroef eventueel de waarden voor contrast en scherpte iets terug, in de custom settings.
- maak gebruik van hulpmiddelen als het histogram en het zebrapatroon om overbelichting te voorkomen.
- Film in dezelfde resolutie als waarin je de video uiteindelijk wilt exporteren/uploaden. Altijd alles in 4K filmen heeft naar mijn mening weinig meerwaarde.

Meer uitleg en voorbeelden lees je in mijn boek Dronevideo's maken.
Dank je wel, ik ga zoeken hoe ik die filters ND8/16/32 kan bemachtigen, ik woon immers in Noorwegen. Maar fijne omschrijving dat er geen verschil is tussen MOV en MP4 is wat scherpte betreft. Dat belichting daar niets mee te maken heeft dat weet ik. Maar dit zijn immers de 2 onderdelen die ik nog niet 100% op orde heb.
 
Iemand zou die filters in Nederland kunnen kopen en vervolgens naar jou opsturen. Laat maar weten, wat je ervan vindt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Iemand zou die filters in Nederland kunnen kopen en vervolgens naar jou opsturen. Laat maar weten, wat je ervan vindt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Zou perfect zijn, ik weet totaal niet wat de kosten zijn maar diegene mag ze ook brengen en dan krijgt hij gratis 2 overnachtingen in het toeristische deel van Noorwegen, het nationaal park Jotunheimen. Of zoiets!!
 
Als jij zegt, welke filters je wilt hebben, zoek ik het goedkoopste adres , koop ze en verstuur ze naar Noorwegen.
Ik kom niet langs, want we gaan over ca. 3 weken naar Frankrijk.
Ik hoor het wel.
 
Als jij zegt, welke filters je wilt hebben, zoek ik het goedkoopste adres , koop ze en verstuur ze naar Noorwegen.
Ik kom niet langs, want we gaan over ca. 3 weken naar Frankrijk.
Ik hoor het wel.
Volgens Wiebe zijn de ND8/16/32 geschikt om te gebruiken, wel graag even een prijs indicatie, want voor 100 euro wil ik geen filters en ik ben er totaal niet van op de hoogte vandaar mijn vraag!
Als je dit kan regelen zorg ik er voor als je eens vakantie neemt in het droneparadijs Noorwegen waar ik je dan rond leid door dit deel van jet Jotunheimen nationaal park.
Met andere woorden: Huisadres Marcel en Joanke Tito