Filmen in de bergen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ict Drone

New Member
Lid geworden
30 jan 2022
Berichten
18
Waarderingsscore
2
Punten
3
Locatie
Zandhoven
Hebben jullie tips om mooie opnames te maken in de bergen? Ik heb een Mini3 maar de tips voor de andere toestellen zijn natuurlijk ook welkom.
En hoe zit het met de regelgeving in de bergen met name in Zwitserland?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
 
Ik heb ook mijn drone meegenomen tijdens een vakantie naar Zwitserland.
Via een app hield ik in de gaten of ik er wel of niet mocht vliegen.
Je mag er op meer plaatsen vliegen dan in Nederland, waar bij elke eventueel gebruik van derden van het vliegruim
deze voor drones meteen verboden is.

Vliegen in bergen is een dingetje, sta je in het dal en denk je lekker naar boven te vliegen, dan in een grens van 120 meter helemaal niets.
Let trouwens op helikopters, in Zwitserland worden die veel gebruikt om van alles naar boven te vliegen.
 
Houd even in de gaten dat de Europese regels voor het vliegen met drones niet van toepassing zijn op Zwitserland.

Je kunt de huidige nationale regels hier vinden: Regulations and general questions relating to drones

Over het algemeen kun je met je Mini 3 prima terecht in het land. En zoals @Louis zegt, houd wel laagvliegende heli's in de gaten. Die kunnen soms ineens zeer laag opduiken boven een bergkam zonder dat je zo hoort aankomen. Heb dit zelf van de week nog mogen ervaren in Oostenrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Naiul en MaartenV1
Ben net terug. Wat me wel opvalt is dat de hoogtemeting niet klopt. Je krijgt niet de AGL maar de hoogte tov vertrekpunt. Vrij vervelend in de bergen. Als je de flank naar beneden volgt zit je op een negatieve hoogte.
 
Dat betekent dan dat wanneer je er maar voor zorgt zelf op het hoogste punt te staan, je bijna onbeperkt mag vliegen in het verticale vlak! ;)
 
Ben net terug. Wat me wel opvalt is dat de hoogtemeting niet klopt. Je krijgt niet de AGL maar de hoogte tov vertrekpunt. Vrij vervelend in de bergen. Als je de flank naar beneden volgt zit je op een negatieve hoogte.
Hoogte vanaf vertrekpunt is AGL (above ground level). Je max max 120 AGL vliegen particulier. En wat hierboven staat klopt in principe, maar bijna onbeperkt mag je zeker niet, want je vliegt nog altijd VLOS natuurlijk.
 
Zorg dat je reserve accu's bij je hebt. Let op de wind. Het kan soms flink waaien. Soms boven max. power available. Denk van te voren na over de opties die je dan hebt. En vlieg altijd eerst tegen de wind in, dan is terugkeer wat zekerder ;-).