Even voorstellen...

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Shaky67

New Member
Lid geworden
30 dec 2018
Berichten
14
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
57
Locatie
Katwijk
Hallo mede-forumleden,

Mijn is Gert, woonachtig te Katwijk.
Sinds Maart 2017 actief met een Mavic, vanaf December 2017 ook nog een Mavic Platinum. Dit ivm het crashen van m'n Mavic (die ik overigens weer zelf gerepareerd heb:cool:)
Ik vlieg maandelijks redelijk wat uren omdat ik zakelijk grondstofvoorraden inmeet m.b.v. Drone-deploy.
Heb daarom recent ook de opleiding ROC-Light gevolgd en 1 van m'n drones ingeschreven om eea legaal uit te gaan voeren:D...wat je niet kan zeggen van onderstaand videootje:(

 
Welkom Gerrit,

Ik ben wel benieuwd hoe DroneDeploy tegenwoordig bevalt. Wij hebben het in een ver en grijs verleden ooit geprobeerd maar liepen nogal tegen het e.e.a. aan. Vooral de ondersteuning van GCPs/paspunten, schaalbakens en kwaliteitsrapportages was zeer minimaal. Is dat vandaag de dag inmiddels verbeterd?

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67
Bob,
Ik gebruik het goedkoopste abonnement, waarbij het niet mogelijk is om GCP’s in te geven. Het is voor hetgeen wat ik er mee doe ook niet nodig. Om wel GCP’s in te kunnen geven is een duurder abo nodig, maar dan moet je ook de beschikking hebben over zo’n “GPS-stok” en die heb ik ook niet.
Al met al ben ik tevreden over wat ik met DroneDeploy weet te bereiken. Als je dieper in de materie zit zal PIX4D wellicht een betere optie zijn...


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Bob,
Ik gebruik het goedkoopste abonnement, waarbij het niet mogelijk is om GCP’s in te geven. Het is voor hetgeen wat ik er mee doe ook niet nodig. Om wel GCP’s in te kunnen geven is een duurder abo nodig, maar dan moet je ook de beschikking hebben over zo’n “GPS-stok” en die heb ik ook niet.
Al met al ben ik tevreden over wat ik met DroneDeploy weet te bereiken. Als je dieper in de materie zit zal PIX4D wellicht een betere optie zijn...

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Duidelijk, maar dan ben ik toch wel heel erg benieuwd hoe je valideert dat je verkregen waardes kloppen. Zonder GCPs en zeker zonder schaalbakens is een betrouwbare meting onmogelijk. Om nog maar te zwijgen over een onafhankelijke validatie van je verkregen model en berekende volumes. Hiervoor is een terrestrisch RTK-GPS systeem, of een "GPS-stok" zoals je wilt, toch echt wel een vereiste. Je vliegt zakelijk zeg je, dus er is sprake van een klant o.i.d. met een zeker belang. Ik kan mij niet voorstellen dat een opdrachtgever je niet vraagt om een validatie en kwaliteitsrapportage, niet in de laatste plaats omdat de verkregen volumes vaak de basis vormen van belangrijke en kostbare bedrijfsmatige beslissingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67 en peSHIr
Waarschijnlijk is er sprake van "alleen relatieve meting t.o.v. eerdere dagen in grote aantallen procenten is goed genoeg" in dit geval..?
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67
Waarschijnlijk is er sprake van "alleen relatieve meting t.o.v. eerdere dagen in grote aantallen procenten is goed genoeg" in dit geval..?

Juist voor een relatieve meting t.o.v. eerdere dagen zijn GCPs een must.

Voor een meting op 1 moment voldoen schaalbakens om het model te schalen, dan praten we over zgn. relatieve modelnauwkeurigheid waarbij alleen de maatvoering binnen het model klopt. Wil je metingen tussentijds met elkaar vergelijken dan zijn GCPs een vereiste omdat er zgn. absolute modelnauwkeurigheid nodig is. D.w.z. dat het model, naast een correcte maatvoering, ook zeer precies moet zijn aangesloten op een fysiek coördinaten- of referentiesysteem. Dit omdat de modellen in geval een onderlinge vergelijking fysiek moeten worden aangesloten op elkaar, dat is niet mogelijk met alleen een relatieve nauwkeurigheid.

Maar ook deze afwegingen kan je feitelijk niet zonder pas- of referentiepunten. Anders bestaat namelijk er geen enkele methode om, hoe rudimentair de meting ook mogen zijn, vast te stellen hoe nauwkeurig de vastgestelde waarde zijn. Zonder een dergelijke toetsing is de data niet betrouwbaar en daarmee onbruikbaar. Het feit dat de hoogtebepaling van een consumentendrone tientallen meters aan onnauwkeurigheid vertoont, en het onmogelijk is om deze te corrigeren zónder schaalbakens of GCPs, zegt al meer dan voldoende.

Maargoed, dit is mogelijk voer voor een discussie elders en gaat te ver voor een voorsteltopic ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67
Eens. Ik werk als softwareontwikkelaar aan de laserscanauto van Iv-Infra, dus ik ben (zijdelings) ook wel een beetje bekend met maatvoering. Maar de meeste lezers zijn waarschijnlijk al drie keer afgehaakt. ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67 en BobvdM
Juist voor een relatieve meting t.o.v. eerdere dagen zijn GCPs een must.

Voor een meting op 1 moment voldoen schaalbakens om het model te schalen, dan praten we over zgn. relatieve modelnauwkeurigheid waarbij alleen de maatvoering binnen het model klopt. Wil je metingen tussentijds met elkaar vergelijken dan zijn GCPs een vereiste omdat er zgn. absolute modelnauwkeurigheid nodig is. D.w.z. dat het model, naast een correcte maatvoering, ook zeer precies moet zijn aangesloten op een fysiek coördinaten- of referentiesysteem. Dit omdat de modellen in geval een onderlinge vergelijking fysiek moeten worden aangesloten op elkaar, dat is niet mogelijk met alleen een relatieve nauwkeurigheid.

Maar ook deze afwegingen kan je feitelijk niet zonder pas- of referentiepunten. Anders bestaat namelijk er geen enkele methode om, hoe rudimentair de meting ook mogen zijn, vast te stellen hoe nauwkeurig de vastgestelde waarde zijn. Zonder een dergelijke toetsing is de data niet betrouwbaar en daarmee onbruikbaar. Het feit dat de hoogtebepaling van een consumentendrone tientallen meters aan onnauwkeurigheid vertoont, en het onmogelijk is om deze te corrigeren zónder schaalbakens of GCPs, zegt al meer dan voldoende.

Maargoed, dit is mogelijk voer voor een discussie elders en gaat te ver voor een voorsteltopic ;).

Ik meet voornamelijk grond- en grondstofdepots van mijn werkgever. Ik weet soms ook hoeveel de depots wegen, aangezien ze over de weegbrug zijn aangevoerd. Voor de omrekening van tonnen is het dan wel essentieel te weten wat het soortelijk gewicht van de aangevoerde grond is. Voor de depots die ik heb ingevlogen en die ik door omrekening kan controleren, kom ik over het algemeen uit op een meetonnauwkeurigheid van minder dan 2%.
Ik probeer meestal een object in de meting mee te nemen waarvan de dimensies standaard zijn of zijn na te meten om m'n meting aan de realiteit te staven.
Zo heb ik ooit een discussie gehad met een klant over de hoeveelheid van een depot. De klant trok de betrouwbaarheid van de drone-meting in twijfel. Gelukkig stond er in het ingevlogen plan een aantal 20-foots containers, die standaard 38,29 m3 meten. Mijn meting gaf 38,2 m3 aan, dus kom ik op die manier aantonen dat mijn drone-meting behoorlijk betrouwbaar is.
Ik durf te beweren dat, zeker bij depots die er niet zo netjes bij liggen, die meetnauwkeurigheid veel groter is dan een landmeter met een "GPS-meetstok" kan meten.
Met DroneDeploy heb ik over het algemeen een resolutie van 1 a 2 cm/pixel, wat voor een landmeter niet te doen is.
Er zijn nog wel wat meer discussiepunten, zoals begroeiingen e.d. op te noemen maar laten we daar maar niet over beginnen, want dan kunnen we nog wel even bezig blijven...
Het DD-abo wat ik nu gebruik is voor mij en m'n werkgever voor een aantal situaties voldoende tot uitstekend. Voor andere situaties, waarbij GCP's echt noodzakelijk zijn, totaal niet voldoende. Zolang je dat weet, is het goed.

Groeten, Gert.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Eens. Ik werk als softwareontwikkelaar aan de laserscanauto van Iv-Infra, dus ik ben (zijdelings) ook wel een beetje bekend met maatvoering. Maar de meeste lezers zijn waarschijnlijk al drie keer afgehaakt. ;-)

Is dat die ex-Advin scanauto??
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67
Yup. Advin (nou ja, dat deel van het voormalige Advin) is vanaf 1 juli 2018 onderdeel van Iv-Infra na een overname.

Zo kan de 3D-scanauto het ontwerpproces van aannemers versnellen

(oude film: de auto is ondertussen al een tijdje ontdaan van zijn blauwe wrap en wordt binnenkort in de kleuren van Iv-Infra opnieuw gewrapt)

Het fenomeen is mij bekend... ik ben werkzaam bij Dura Vermeer...de scanauto heeft (ik meen in 2017) een deel van de A20, ter hoogte van Maassluis, gescand. Langs dat deel zijn we bezig met het aanbrengen van een geluidswal. Die geluidswal en Slib- en Grondbank Waterweg mag ik beheren..:D
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
(...) een deel van de A20, ter hoogte van Maassluis (...). Langs dat deel zijn we bezig met het aanbrengen van een geluidswal. Die geluidswal en Slib- en Grondbank Waterweg mag ik beheren..:D
Eh, is dat niet binnen de CTR van Rotterdam Airport..?
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67
Het betreft zover ik kan zien wel de zgn. buitenring van de CTR, dus in principe kan daar wel gevlogen worden mits o.b.v. een volledig ROC, een ontheffing voor civiele CTR's en beschikking over personeel met een RadioTelefonie (RT) bevoegdheid en voorzien van RT apparatuur. Laten wij daar toevallig over beschikken ;). Al blijft de afstand tot de rijksweg zelf en de omliggende bebouwing mogelijk nog een uitdaging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67
Een zeer mooie locatie om te vliegen/meten, de meerwaarde qua snelheid t.o.v. het inmeten door een 'gewone' landmeter moet gigantisch zijn. Wel erg typisch dat een groot deel van de grondbanken in Nederland last heeft van hoogspanningsmasten, hoe spring je daarmee om i.c.m. je ROC-L?
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaky67 en peSHIr