Even voorstellen..

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Thom Kuipers

New Member
Lid geworden
30 aug 2017
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
33
Locatie
Arnhem
Website
www.f-ont.nl
Hi allemaal!

Ik ben Thom Kuipers, architect van beroep en fotograaf en filmmaker in eigen onderneming.
Heb laast (juli 2017) een Mavic Pro aangeschaft met als hoofddoel er foto's en video's mee te maken die ik kan gebruiken in mijn werk als architect (luchtopnames en stedebouwkundige informatie cq. context) en natuurlijk als fotograaf / filmmaker. O.a. deze video al gemaakt:

Nog verre van perfect, maar het opent voor mij wel mijn ogen naar veel mogelijkheden :)

Ben vooral geinteresseerd in de creatieve mogelijkheden van fotografie met drones, zoals het werken met lange sluitertijden en HDR fotografie, maar daarnaast ook aan het onderzoeken hoe de Mavic kan helpen in het ontwerpproces: luchtfoto's die samengesteld kunnen worden tot een 3D-model, scans van gebouwen of locaties, meetbare maps van gebieden..

Mocht iemand hier al ervaring mee hebben, informatie over weten of tips en/of waarschuwingen hebben, laat het dan vooral weten!

Alvast bedankt!
 
Hoi Thom, welkom op het forum, en leuk dat je meteen een video plaatst. Sommige shots zijn wat overbelicht, en de kleuren lijken nogal washed-out, wat heb je aan nabewerking gedaan? Verder is het in die regio even uitkijken geblazen, een groot deel van het gebied is onderdeel van een CTR. To zover het gezeur ;).

Wat betreft 3D modellen maken met behulp van een drone (fotogrammetrie), daar heb ik ooit dit artikel over geschreven. Ik heb me later niet verder verdiept in deze techniek, als je het echt goed wil doen dan komt er wel wat meer bij kijken, zoals onder andere het gebruik van ground control points om ervoor te zorgen dat je het model nauwkeurig kunt dimensioneren. Maps maken kan o.a. met behulp van DroneDeploy. Er is verbazend veel mogelijk met je Mavic Pro, zoals je ongetwijfeld zult ontdekken. Alleen zul je snel tegen de grenzen van de regelgeving aanlopen, zeker als je e.e.a. beroepsmatig wilt doen, want dan moet je beschikken over het ROC light en dat brengt nogal wat beperkingen met zich mee.
 
Thanks voor je reply!
De belichting is af en toe nog wat zoeken, en hier gebruikte ik nog geen ND filters dus de overbelichting kan goed kloppen. Anderzijds zoek ik wel bewust naar een cinematic twist in de kleuren, en niet perse naar een ultra-realistische weergave van de werkelijkheid. Is natuurlijk in elke video ook weer anders.

Dronedeploy ben ik al mee aan het experimenteren, en werkt verassend goed! Wel belangrijk om ook de POI beweging uit te voeren en ook "zijkant" informatie te krijgen voor een accuraat model..

Ik ben het traject voor ROC light gestart. Welke grenzen in regelgeving zie jij als grootste beperkingen?


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik ben het traject voor ROC light gestart. Welke grenzen in regelgeving zie jij als grootste beperkingen?
Bij mapping van een wat groter stuk terrein loop je al snel tegen de afstandslimieten aan. En als je de drone wilt gebruiken om 3D modellen te maken van gebouwen, dan zit je al snel met de beperking dat je 50 meter afstand moet houden van wegen (30 en 60 km wegen uitgezonderd), aaneengesloten bebouwing en voertuigen. Tenzij je alleen vrijstaande objecten gaat scannen natuurlijk. En uiteraard heb je ook nog de reguliere beperkingen mbt CTRs en no-fly zones.
 
Bedankt voor reactie Wiebe.
Klopt inderdaad. Voor nu is het inderdaad zaak om binnen de strenge wetgeving m.b.t. hoogte, afstand en obstakels te blijven, en niet te vliegen waar dat niet mag.

Desondanks zie ik wel kansen omdat wij vaak in het ontwerpstadium zien dat het om lege terreinen, of niet aaneengesloten bebouwing gaat. Ook hoogteverschillen in terreinen en meetbare kaarten helpen in ons werk al best veel, en wat te denken van een accurate luchtfoto van de situatie..

Alle tips en hulp zijn meer dan welkom :) als ik vorderingen heb gemaakt met de Mavic zal ik de ervaringen delen..
 
Welkom Thom,

Leuk om te zien dat je de Mavic o.a. aan het testen bent m.b.t. 3D mapping. Als geodetisch adviesbureau hebben wij veel kennis en apparatuur in huis voor fotogrammetrische toepassingen. Wij gebruiken inmiddels al ruim een jaar lang drones voor allerhande 3D toepassingen. Nu nog onder het ROC-L regime, maar we bevinden ons inmiddels redelijk ver in het full-ROC traject.

Schroom vooral niet om me eens te contacten als je vragen hebt of nieuwsgierig bent naar hoe e.e.a. in z'n werk gaat!

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
De eerste vraag die bij mij opkwam is, of dit geen CTR of in ieder geval geen Natura2000 gebied is.
Overigens mooi filmpje
Welkom

Verzonden met mijn SM-T520 en de Dronepilots.nl app
 
De eerste vraag die bij mij opkwam is, of dit geen CTR of in ieder geval geen Natura2000 gebied is.
Overigens mooi filmpje
Welkom

Verzonden met mijn SM-T520 en de Dronepilots.nl app

Hi Delphi,

Zeker weten geen Natura2000 (althans niet via de kaart) en op de rand van de CTR.

Thanks voor het compliment :)

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app