EU droneregels: registratieplicht voor (bijna) alle dronevliegers op komst

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.324
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Wie vanaf 1 juli 2020 met een drone of modelvliegtuig wil (blijven) vliegen, zal zich eerst moeten registreren als operator. Dat is één van de direct merkbare gevolgen van de invoering van de Europese regelgeving voor drones. In dit tweede deel van onze artikelserie over de EU drone-regelgeving leggen we uit wat je kunt verwachten van deze registratie en wie hiervoor in aanmerking komen.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en rcee
Onderstaande valt in dit artikel te lezen.
Na registratie ontvang je een digitaal registratienummer.
Sowieso moet het registratienummer zichtbaar op de drone worden aangebracht, bijvoorbeeld in de vorm van brandplaatje of dog tag.


Volgens de app "Drone op Reis" diende ik voor bepaalde landen een brandplaatje te hebben. Dat heb ik een tijdje terug aangeschaft en bevestigd op zowel mijn drone ( Mavic Air) als op de controller.

Omstreeks 1 juli 2020 bevinden wij ons in het Noorden van Noorwegen. Zijn dan al ca. 3 tot 4 weken onderweg.
Dat registreren kan ik doen via mijn laptop. Maar dan ook weer direct een brandplaatje bestellen met daarop het bewuste nummer krijg ik natuurlijk nooit op de bestemming waar ik op dat moment ben.

Betekent dat dan ( dus zonder dat nieuwe brandplaatje) dan ik na 1 juli ( dus nog tijdens onze vakantie in Noorwegen ) niet meer mag vliegen met mijn drone?
 
  • Leuk
Waarderingen: SLDT
Nou, het nummer moet zichtbaar aangebracht zijn, dat hoeft niet per se middels een brandplaatje. Een sticker met het nummer kan ook, of plakletters, desnoods kalk je het er met een stift op.

Letterlijk staat het volgende in de Europese verordening: “De UAS-exploitanten brengen hun registratienummer aan op elk onbemand luchtvaartuig dat voldoet aan de in lid 5 beschreven voorwaarden.”
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Is het al mogelijk om je te registreren en zo ja waar kun je dat doen?
Hoe zit het met de verplichte theorie examen? Wanneer wordt bekend waar we de leerstof kunnen bekijken / cursus volgen?

Het hele gedoe rondom de EU wetgeving blijft voor mij een beetje vaag.
De stukjes van Wiebe geven wel inzicht in bepaalde stof maar niet in het hierboven genoemde.

Voor je het weet is het 1 juli en tegen die tijd wil ik er wel klaar voor zijn.
 
Is het al mogelijk om je te registreren en zo ja waar kun je dat doen?
Hoe zit het met de verplichte theorie examen? Wanneer wordt bekend waar we de leerstof kunnen bekijken / cursus volgen?

Het hele gedoe rondom de EU wetgeving blijft voor mij een beetje vaag.
De stukjes van Wiebe geven wel inzicht in bepaalde stof maar niet in het hierboven genoemde.

Voor je het weet is het 1 juli en tegen die tijd wil ik er wel klaar voor zijn.

Hoi Sjouke, toevallig heb ik vandaag net een nieuwe editie in de artikelserie over de EU drone-regelgeving gepubliceerd. Met als onderwerp: de verplichte registratie. Ik denk dat je vraag daar wel in beantwoord wordt, voor zover mogelijk. Een volgende editie zal over de opleidingen gaan.
 
Hoi Sjouke, toevallig heb ik vandaag net een nieuwe editie in de artikelserie over de EU drone-regelgeving gepubliceerd. Met als onderwerp: de verplichte registratie. Ik denk dat je vraag daar wel in beantwoord wordt, voor zover mogelijk. Een volgende editie zal over de opleidingen gaan.

Duidelijk artikel! Zoals ik het nu lees/begrijp moet ik straks ook mijn (net nieuwe) Mavic Mini (<250 gram) registreren omdat er een camera op zit. Als ik deze nu wil registreren betaal ik iets van 70€ voor een registratie/PH nummer (via ilent.nl) maar na 1 juli moet ik me dan opnieuw als operator registreren (kosten n.n.b.).

In het geval van de Mavic Mini dus beter even wachten met registreren?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik zou de Mini helemaal niet registreren; nergens voor nodig, als je niet bepaalde operaties buiten de Open categorie ermee wilt gaan doen..
 
Ik zou de Mini helemaal niet registreren; nergens voor nodig, als je niet bepaalde operaties buiten de Open categorie ermee wilt gaan doen..

Volgens mij geldt ook in de open categorie A1 (volgens artikel op dronewatch.nl van Wiebe), voor een drone met camera (ook voor <250 gram) registratie als operator verplicht. Alleen de cursus is dan niet nodig?!?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Duidelijk artikel! Zoals ik het nu lees/begrijp moet ik straks ook mijn (net nieuwe) Mavic Mini (<250 gram) registreren omdat er een camera op zit. Als ik deze nu wil registreren betaal ik iets van 70€ voor een registratie/PH nummer (via ilent.nl) maar na 1 juli moet ik me dan opnieuw als operator registreren (kosten n.n.b.).

In het geval van de Mavic Mini dus beter even wachten met registreren?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Je hoeft niet de drone te registreren, maar jezelf, de bestuurder van de drone dus. Dat kan nu nog niet want dit register is nog niet geopend. Even wachten dus! De PH registratie waar jij het over hebt is weer iets anders, daar krijg je niet mee te maken.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en SLDT
Volgens mij geldt ook in de open categorie A1 (volgens artikel op dronewatch.nl van Wiebe), voor een drone met camera (ook voor <250 gram) registratie als operator verplicht. Alleen de cursus is dan niet nodig?!?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Even lezen a.u.b.: jezelf als operator registreren (vanaf juli voor iedereen die met een drone met camera erin wil vliegen) is iets heel anders dan de drone registreren (wat vrijwel nooit nodig is voor de Mavic Mini, tenzij je er specifieke non-Open operaties mee wilt gaan vliegen).