EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 1 juli 2020 terecht?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
In ieder geval moet je registreren, ook spreekt de regelgeving van MTOM [Maximum Take Off mass] in de regelgeving. Het startgewicht van de mini is 249g. De MTOM zal mogelijk zwaarder zijn. De nieuwe regelgeving vertelt ook dat de MTOM wordt bepaald door de fabrikant van de drone. Op de website van DJI vind je vreemd genoeg nergens een MTOM van de mini terug. Het is allemaal een beetje vaag zolang DJI geen officiele MTOM van de mini publiceert.
Ik ben er nog een beetje verder ingedoken, wat resulteerde in dit topic van een paar weken geleden: Mavic Mini - ILT: MTOW Mavic Mini toch 249 gram
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Het lijkt mij niet aan de lvnl om de mtom van een drone te bepalen. Dat moet toch echt -volgens de toekomstige regelgeving althans- door de fabrikant zelf worden bepaalt door middel van een conformiteitscertificaat. Zolang deze er niet zijn zal het idd wel gedoogd worden.

Verzonden met mijn Mi 9T en de Dronepilots.nl app
 
Het lijkt mij niet aan de lvnl om de mtom van een drone te bepalen. Dat moet toch echt -volgens de toekomstige regelgeving althans- door de fabrikant zelf worden bepaalt door middel van een conformiteitscertificaat. Zolang deze er niet zijn zal het idd wel gedoogd worden.

Dat is nu juist de pest: DJI vertikt het om in het geval van de Mavic Mini een MTOW op te geven. Dus moet er weer geïnterpreteerd worden. Toch leuk, met uniforme Europese regelgeving op komst, dat de verschillende lidstaten waarschijnlijk ieder hun eigen interpretatie van deze MTOW gaan geven... Dus als dronepiloot weet je over de grens nog steeds niet waar je aan toe bent, vrees ik. o_O
 
DJI vertikt het om in het geval van de Mavic Mini een MTOW op te geven.
Da's gewoon marketing, wat denk je dat er met de verkopen gebeurt als ze op hun web's zetten dat de MTOM 272Gram is?
Zolang er geen CE cetificering op zit zijn ze ook niet verplicht de MTOM op te geven in het daarbijbehorende comformiteitscertificaat. Dus daar maken ze tot dan gewoon handig gebruik van. Mogelijk verlagen ze het gewicht van de mini nog iets d.m.v. een kleinere [dus lichtere] batterij. Zo hebben we in Japan bijvoorbeeld de mini in een 199 gram editie.