ervaringen met filters ivm belichtingsproblemen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Tjerk

New Member
Lid geworden
20 aug 2018
Berichten
7
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
46
Locatie
Achterhoek
Heeft iemand hier ervaringen met filters in combinatie met de spark?
Dit ivm belichtingsproblemen die ik ervaar.
 
Ik heb op m'n Mavic pro wel eens vaker gimbal overload gehad bij opstarten en tijdens het vliegen nadat er een filter gemonteerd was. Daarom gebruik ik geen filters meer.
Ik film in dlog en schiet foto's in RAW.
Tijdens m'n vakantie trof ik iemand die ook dergelijke problemen had met z'n Mavic air dus ik hoop dat het geen probleem is op de Spark..
 
Wat voor problemen ervaar je precies?

Nou zo maakte ik lijst video opnames van een leegstand pand. De schaduwzijde was goed belicht. Ik vloog de hoek om en had een andere gevel in beeld die vol door de zon beschenen werd. Deze was volledig overbelicht.

Ook ervaar ik overbelichte luchten of onderbelichte landschappen.
 
Hi Tjerk, dat probleem ga je niet oplossen met een filter. Ik raad aan om te gaan filmen met manual belichting, en dan expres iets onder te belichten als je begint bij de schaduwzijde van een pand. Als je dan richting de zonzijde vliegt, dan blijft de belichting binnen de perken.

Filters (van het type neutral density, ND) gebruik je vooral om de sluitertijd omlaag te brengen, zeker bij veel licht. Daarmee zorg je voor een wat vloeiender beeld. De ideale sluitertijd bij een framerate van 25 fps is 1/50 sec. Dat betekent dat je overdag al snel een ND8 of ND16 nodig hebt.

Verder kun je het diafragma van de Spark niet regelen, dus zul je de verdere finetuning van de belichtingswaarde moeten regelen via de sluitertijd en dus kun je niet altijd de 'ideale' 1/50 aanhouden. Meer info in de onderlinge samenhang lees je in mijn boek Dronevideo's maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda