Eerste zelfbouwdrone. Hulp gewenst.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

FreddyVliegtuig

New Member
Lid geworden
22 mrt 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
33
Locatie
Zwolle
Hallo lieve mensen,

ik ben helemaal nieuw in de dronewereld en hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen van mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Ik ben een drone aan het bouwen met een 4in1 ESC van Aikon. Daarbij de flight controller mini V1.1. Ook van Aikon. Ik heb ook voor het eerst in mijn leven gesoldeerd. Ik dacht dat dit best prima gegaan is. Ik heb de drone tot zover opgebouwd en probeerde met Betaflight de boel aan de praat te krijgen. Nu is het zo dat de linker twee motoren (linksachter en linksvoor er vanuit gaande dat de batterijdraad de achterkant van de drone is) wel draaien maar de rechter twee motoren niet. Wat zou hiervoor de oorzaak kunnen zijn? Kapotte ESC? Slecht contact door matig soldeerwerk? Draden van de motor niet juist aangesloten? Componenten te heet geworden tijdens het solderen? Mij allemaal plausibele opties. Maar hoe kom ik hier achter? Kan dit m.b.v. een multimeter aangetoond worden?

Dit zouden best stomme vragen kunnen zijn maar ik hoop toch dat iemand me kan helpen.

Groet, Fred.
 

Bijlagen

  • rsz_img_20210422_215611.jpg
    rsz_img_20210422_215611.jpg
    557,2 KB · Weergaven: 19
  • rsz_img_20210422_215600.jpg
    rsz_img_20210422_215600.jpg
    554,1 KB · Weergaven: 21
  • rsz_img_20210422_215533.jpg
    rsz_img_20210422_215533.jpg
    814,5 KB · Weergaven: 22
  • rsz_img_20210422_215617.jpg
    rsz_img_20210422_215617.jpg
    755,6 KB · Weergaven: 21
Hey Freddy,

Je noemt zelf inderdaad al alle redenen die er achter kunnen zitten.
Waar ik mee zou beginnen is om weerstand te meten tussen de soldeerpunten van de 3 draden naar je motoren. Je kan per draad even checken of er geen hoge weerstand van ESC tot aan de motoren zit, als dit wel zo is dan zou je kunnen proberen het soldeer van alle punten even op te warmen.

Ook belangrijk om tussen de verschillende draden naar de motoren te meten, dit hoort een hoge weerstand te zijn. Als je dit soort dingen kan vinden, ligt het waarschijnlijk aan het soldeerwerk.

Via de foto's is het trouwens moeilijk te zien of je soldeerwerk goed is, het ziet er allemaal goed uit, maar om het echt te zien heb je een flinke close-up nodig.

Of je ESC kapot is, durf ik niet te zeggen hoe je dat kan aantonen. Als je pin-mapping in BetaFlight klopt en je bedrading in orde is mag je verwachten dat het werkt (ik lees ook overal dat die combi out of the box zou moeten werken d.m.v. de JST connector).

Weet je ongeveer op wat voor temperatuur je bij de ESC hebt gesoldeerd? de truc is om het snel te doen, op niet te hoge temperatuur (max 415C oid). Heb hier zelf nog nooit problemen mee gehad, maar je leest het wel eens.

Hoe heb je de motoren gecheckt? via de configurator in motors tab?

Wat me net te binnen schiet is dat je misschien via de BLHELI configurator (bitdump/BLHeli) wat meer informatie uit de ESC kan krijgen.
Volgens mij moet je je drone dan aansluiten via de flight controller, je kan vervolgens de ESC's uitlezen via de flightcontroller ESC passthrough. je accu moet daarvoor wel aangesloten zijn. In de configurator zou je dan 4 losse esc's moeten zien, als je er maar 2 ziet dan zou ik concluderen dat 2 van de 4 interne ESC's kapot zijn.

succes!
 
Bedankt voor je reactie kwabratseur!

Het soldeerwerk nog eens nagelopen en sommige punten opnieuw verbonden/verwarmd. Ik ben er redelijk van overtuigd dat het niet aan het soldeerwerk ligt.

In BetaFlight lijkt alles te kloppen, al weet ik niet precies wat pin-mapping is en of het me op zou vallen als daar iets niet klopt.
Ik heb alles gesoldeerd op ongeveer 375C. Wordt aangegeven met een plastic draaiwieltje op de soldeerbout dus zal niet vreselijk accuraat zijn, maar te heet zou dat volgens mij niet moeten zijn.

Motoren inderdaad via de configurator in motors tab. Motor 3&4 doen het prima. Motor 1&2 geven geen kik. Nog geprobeerd om twee draden te verwisselen. Helemaal niets. Maakt het sowieso uit in welke volgorde je dit aansluit? Of zorgt dat er alleen voor dat de motor de "verkeerde" kant op draait?

Heb de BLheli flight configurator geprobeerd. Kom niet verder dan "Connect power to the ESC's". Vervolgens "Read setup" maar krijg niets te zien.
Naamloos.png
Stappenplan gevonden op internet gevolgd; BetaFlight not connected maar wel geopend, BLheli opstarten, batterij inpluggen, connecten. Niets. Zou nog aan firmware kunnen liggen lees ik.

Wat ik ook geprobeerd heb is de ESC omdraaien op het frame en de draden opnieuw gesoldeerd. Nu worden dus wat eerst motoren 1&2 waren, motoren 3&4 en andersom. Ook nu draaien 3&4 wel en 1&2 niet. Dit om te testen of het niet een motorprobleem is. Niet dus. Het begint mij er steeds meer op te lijken dat de kant van de ESC waar 1&2 op genummerd staan het om de één of andere reden niet (meer) doet. Iemand nog andere tips of methodes om vast te stellen dat de ESC stuk is?

Kan er ook softwarematig nog iets aan de hand zijn? Firmware niet kloppend of instellingen in BetaFlight die niet goed staan? Of sluit ik dit uit door het feit dat er twee motoren wel draaien?

Hoop dat iemand kan helpen.

Fred
 
Bedankt voor je reactie kwabratseur!

Het soldeerwerk nog eens nagelopen en sommige punten opnieuw verbonden/verwarmd. Ik ben er redelijk van overtuigd dat het niet aan het soldeerwerk ligt.

In BetaFlight lijkt alles te kloppen, al weet ik niet precies wat pin-mapping is en of het me op zou vallen als daar iets niet klopt.
Ik heb alles gesoldeerd op ongeveer 375C. Wordt aangegeven met een plastic draaiwieltje op de soldeerbout dus zal niet vreselijk accuraat zijn, maar te heet zou dat volgens mij niet moeten zijn.

Motoren inderdaad via de configurator in motors tab. Motor 3&4 doen het prima. Motor 1&2 geven geen kik. Nog geprobeerd om twee draden te verwisselen. Helemaal niets. Maakt het sowieso uit in welke volgorde je dit aansluit? Of zorgt dat er alleen voor dat de motor de "verkeerde" kant op draait?

Heb de BLheli flight configurator geprobeerd. Kom niet verder dan "Connect power to the ESC's". Vervolgens "Read setup" maar krijg niets te zien.
Bekijk bijlage 2751
Stappenplan gevonden op internet gevolgd; BetaFlight not connected maar wel geopend, BLheli opstarten, batterij inpluggen, connecten. Niets. Zou nog aan firmware kunnen liggen lees ik.

Wat ik ook geprobeerd heb is de ESC omdraaien op het frame en de draden opnieuw gesoldeerd. Nu worden dus wat eerst motoren 1&2 waren, motoren 3&4 en andersom. Ook nu draaien 3&4 wel en 1&2 niet. Dit om te testen of het niet een motorprobleem is. Niet dus. Het begint mij er steeds meer op te lijken dat de kant van de ESC waar 1&2 op genummerd staan het om de één of andere reden niet (meer) doet. Iemand nog andere tips of methodes om vast te stellen dat de ESC stuk is?

Kan er ook softwarematig nog iets aan de hand zijn? Firmware niet kloppend of instellingen in BetaFlight die niet goed staan? Of sluit ik dit uit door het feit dat er twee motoren wel draaien?

Hoop dat iemand kan helpen.

Fred
Hey Freddy,

Je bent extensief door volgens mij alle opties heen gelopen. Het kan inderdaad firmware zijn die geen esc passthrough ondersteund..

Pin mapping zou je niets mee hoeven doen aangezien deze combi gewoon pnp moet werken. Als dat niet het geval was zou het kunnen dat je de IO pinnen goed moet instellen om de goeie esc aan te sturen. Maar niet in jij geval.

Ik zou waarschijnlijk proberen de esc passthrough aan de praat te krijgen om zeker te weten of de esc half gaar is.

Dus of gewoon nu al concluderen dat hij kapot is en contact opnemen met de webshop. Anders toch nog even focussen op BLheli configuratie werkend krijgen.
Misschien heb je hier nog wat aan:

Lastig geval trouwens... Ik ben blij dat ik nog met 4 losse esc's werk