Eerste vlucht in Skeyes gecontroleerd gebied (EBAW VLL2)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Als er dan staat bij EBR25 > Alle UAS-vluchtuitvoeringen zijn verboden.....? Dan is het toch duidelijk. Gewoon vierkantig njet. Ik zou anders voor die specifieke plek waar je wil vliegen een officiële aanvraag doen dan zie je meteen hoe het zit en óf het kan/mag onder bepaalde voorwaarden. Gewoon heel ondubbelzinnig een gebiedje uittekenen waar je wil vliegen op welke max. hoogte. En ja? Wie weet? Mocht de procedure niet helemaal duidelijk zijn? Hier kan je ze stap voor stap vinden: Les 26: Je dronevlucht aanvragen & uitvoeren via de Drone Service Application (DSA / DSA Fly) - FDR1 - (Mini)Drone Life in Belgium
Succes! (PS Het is mij al gelukt om een aanvraag rond te krijgen middenin de CTR van Oostende)
 
Je mag ook niet vergeten naast de check op droneguide ook de toegangsvoorwaarden te checken.
1620629969508.png
 
Het is inderdaad dubbel. Er staat bijzonder weinig info in. Maar voor mij (en zo hoort het is) is de richtlijn droneguide. Als ik dan een actieve zone zie met een ondergrens die hoger ligt dan waar je met een drone mag komen dan kijk ik meestal niet verder. Ik zou daar gevlogen hebben omdat ik echt van mening ben dat het mag.

Als het niet zo is dan is de informatie die via droneguide wordt meegedeeld verwarrend en/of onduidelijk. Maar voor mij zegt droneguide dat de zone Koksijde Climb-Out (EBR25) actief is tussen 1100 ft ASML en 4500 ft ASML. Aangezien ik maar maximum tot 393 ft kom is de zone niet van toepassing voor mijn drone.
Droneguide : Beperkte toegankelijkheid EBR25 Mil TMA-CTA Contact (poc)
Droneguide : Toegangsvoorwaarden Alle UAS-vluchtuitvoeringen zijn verboden.

Lijkt mij duidelijk toch
 
Als er dan staat bij EBR25 > Alle UAS-vluchtuitvoeringen zijn verboden.....? Dan is het toch duidelijk.

Voor mij is die zone enkel actief tussen 1100 ft ASML en 4500 ft ASML. Als alle UAS vluchtuitvoeringen niet toegelaten zijn had de droneguide een ondergrens van 0 ft moeten weergeven.

In het voorbeeld van Wes56 is die zone pas actief tussen 1100 ft en eindigt deze op 4500 ft. Wil je daar tussen vliegen dan moet je je aan de toegangsvoorwaarden houden. Blijf je eronder dan is vliegen toegelaten.

Maar zoals gezegd...het is dubbel en daarom is het goed dat we hier een discussie over hebben. Voor mij is het echt verboden als droneguide meteen een ondergrens van 0 ft had weergegeven. Dan wist ik dat ik rekening moet houden met die zone en zijn toegangsvoorwaarden. Nu niet.
 

Bijlagen

  • 102.jpg
    102.jpg
    402,9 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
  • HTA (HELICOPTER TRAINING AREA): Is de zone actief, dan mag je vliegen tot 35ft (10m) hoogte als je drone minder dan 900 gram weegt. Alle andere vluchten verboden. (vb. Mol of Wenduine)
  • RMZ2: vergelijkbaar met VLL2. (vb. Deerlijk)
  • (Militaire) CTR: indien actief ook beperking tot 10 meter hoogte voor dronepiloten. Je moét ook 2 NM (=Nautical Miles), dit is 3.7 kilometer, van het ARP° blijven, het meetpunt van de basis dus.
  • UGZ: burger helihaven voor ziekenhuishelikopters. 5 dagen op voorhand toestemming vragen aan de vermelde contactpersonen als je hier een vlucht wil uitoefenen. Ons advies: blijf hier gewoon weg, je wil niet met mensenlevens spelen. (vb. Gasthuisberg, Leuven)
  • MIL Helistrip: (uitgebreide) toestemming vragen volgens het geijkte protocol beschreven voor elke helihaven. UAS met MTOM van 900 gram of minder mogen er, indien er geen andere bepalingen zijn, wel vliegen, maar wees waakzaam. (vb. Herentals)
  • Havenzones: toestemming vragen volgens het geijkte protocol beschreven voor elke havenzone. (vb. Gent)
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in een zone waar af en toe MIL training is, en no fly... ik merk op dat ik tot 900 gram mag vliegen en dit staat vermeld op de toelatingsvoorwaarden als je doorklikt op droneguide.
Wat de ondergrens is weet ik niet meer.
 
Zal hier dan ook nog eens een accountje moeten aanmaken om alles te kunnen lezen. Ik wacht ook nog even Skeyes af. Had ook nog eens de vraag aan hen gesteld.
Ik vraag me ook af hoe jullie dit dan doen als je er een weekendje op uit trekt.? Dan kom je meestal per toeval een mooi plekje tegen die je in beeld wil brengen. Indien het een no fly zone is, je dagen van tevoren een aanvraag moet doen, dan mag je het vergeten.
 
Een beetje research doen via Google earth en zo. En ja het weer moet dan ook nog eens meezitten. En het licht moet dan ook nog eens van de goeie kant komen. Is het verschil tussen een toevallig fotootje of filmpje en ja een topper. Ik zit hier enkele daagjes in Oostduinkerke en mag/kan normaal vliegen buiten de HTA uren in het ‘gat’ tussen de rode gebieden tussen Oostduinkerke en Nieuwpoort. Vandaag en morgen nu even niet omdat er ineens een notam bijstaat. Is ipv tot 18u30 nu 24u geworden. Dus ja. Geduld. PS Gisteren kon maar dan zat het licht niet mee en was het een grijze boel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes56