Eerste indruk van de MavicPro

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Heb nu 6 batterijen leeg gevlogen met de MavicPro.

Wat me erg goed beviel:
  1. De Mavic is aanzienlijk stiller dan zijn voorgangers, met deze veroorzaak je nauwelijks overlast
  2. Obstacle Avoidance werkt echt (edoch alleen als je recht vooruit vliegt)
  3. Het formaat/gewicht van hetgeen je met je mee moet sjouwen is vergelijkbaar met een pak melk.
  4. De Mavic doet het prima onder takken van bomen (waarschijnlijk vanwege dubbele kompas en meerdere ground sensors). Ik durf nu, mede door de obstacle avoidance, eindelijk opnames tussen de bomen in een bos te maken.
  5. Met de Tripod Mode kan ik wat ik voorheen met de programeerbare Futaba T14SG en Phantom-2 ook kon: hele fijne vloeiende bewegingen maken (ook al wil je woeste bewegingen in tripod mode, het lukt je niet).
  6. Beeldkwaliteit is vergelijkbaar met de Inspire-1 X3 camera, zeker als je op de juiste dingen scherp stelt.
Wat me niet beviel (of liever: waar ik nog aan moet wennen):
  1. De Ipad air 2 (en elk andere 9,7" tablet) past niet op de controller (grootste formaat wat past is een 7,9") . Ik heb nu mijn GoPro Harnas samen met de Inspire-1 tablet houder samengevoegd tot een tablet chest mount.
  2. De batterij van de remote controller van de Mavic was na vijf vluchten al leeg.
  3. Mavic's voorkant en achterkant zijn in de lucht lastiger van elkaar te onderscheiden als bij een Inspire.
  4. Opstijgen/landen in gras (zonder matje) kan tot problemen leiden (gimbal/rotor loopt soms vast op grond).
  5. De optiek van de Mavic is anders dan al het andere dat ik tot op heden gebruikte. Ik zal waarschijnlijk nieuwe LUT's e.d. moeten bijkopen.
  6. Bij het landen lijkt de drone eerst een halve meter boven de grond tot stilstand te komen en moet je daarna vol gas naar beneden "door drukken".
 
Jouw conclusies komen aardig overeen met die in mijn review, zie ik. Ik kijk alleen op van je conclusie dat de beeldkwaliteit vergelijkbaar is met die van de Zenmuse X3. Heb je al wat voorbeeldvideo's of foto's online staan?
 
Ik ben -en velen met mij- nog op zoek naar de beste instellingen voor de Mavic Pro. D-Log lijkt niet meer de meest logische keuze binnen de Mavic Camera firmware waarmee ik tot gisteren vloog. Ik twijfelde nog tusssen Art en D-Cinelike instelling in Soft (-1,0,0) mode. Heb daarvoor een testje gedaan met diverse luts:


Vandaag kwam Firmware 1.02.09 binnen met fixes voor de kleuren van de Mavic. Bovenstaand filmpje is dus wellicht niet meer up to date.
 
Bespiegelingen van de DJI Mavic door een beginner...

Algemeen.
Afgelopen maand de eerste ervaringen opgedaan met de DJI Mavic Pro. Veel geleerd, af en toe hartkloppingen en voel me nog een beginner maar dat is prima. Het is mijn eerste serieuze drone na een jaar regelmatig met een speelgoeddrone te hebben gevlogen. Ik vind het waanzinnig leuk!

Technisch.
Technisch ben ik erg onder de indruk van de Mavic. Het vliegt echt supergoed, hoewel ik geen vergelijking heb met Phantoms o.i.d. De stabiliteit is zo lekker na het vliegen met de speelgoeddrone die bij windkracht 3 al niet meer te houden was. Ik kon het niet laten om vorige week de drone bij windkracht 5 op het strand te testen. De drone hield perfect stand in deze toch wel flinke wind en produceerde nog steeds stabiele beelden. Wel is de horizon met wat meer wind vaak niet helemaal recht. Ik zag dit al eerder bij Phantom 4 en andere Mavic content. Wel een beetje jammer.

Ik kreeg onlangs een melding dat de Vision-sensors aan de onderkant van de drone gekalibreerd moesten worden. Dit kan snel via de app maar je krijgt dan nog steeds een waarschuwing dat je drone aan de computer moet hangen om een betere kalibratie te realiseren. Dit gaat dan via de DJI Assistant 2. Ik kreeg wel een beetje de kriebels van de Chinese leestekens en daaronder of ik maar toestemming voor e.e.a. wil geven tijdens het installeren van Assistent 2... Maar goed allemaal gelukt, kalibreren ook. Ik vind de app ook erg goed werken. Alles bij elkaar zeer knap gemaakt. RC kabeltje om controller op te laden is zwak. Kon het ook niet gebruiken om de tablet mee aan te sturen, zat te los.

Beeld op tablet valt wel nu en dan even weg, ook met andere kabel en dat is best irritant. Vooral bij draaien lastig. Ik heb een nog vrij nieuwe Samsung Galaxy Tab A6 7” en die is misschien wel wat te beperkt hoewil ik livebeeld op 720p heb staan. Ik moet misschien nog wat meer aandacht aan instellingen besteden en ook vaker het HD signaal in de app checken. Laatste vlucht was het beeld weer erg goed.

Beperkingen.
Ik vind het ontzettend leuk om te vliegen maar zie wel steeds meer de beperkingen van de regelgeving. Bij ons in de buurt is een helihaven (Nou ja, haven, een geschilderde H op een landtong) die weinig gebruikt wordt. Maar wel een grote rode cirkel met een straal van 3 km op de dronekaart. Met het Natura 2000 verhaal gaat de lol er nog verder af. De beperking van 120 meter hoogte is prima, ik vlieg meestal lager. Onder 120 meter vliegt vrijwel niets behalve een incidentele politiehelikopter waarvan je toch niet wilt dat hij je ziet dus zakken met die drone! Heb ik al een keer gehad en dat is toch wel even spannend al bleef de helikopter nog wel een paar honderd meter bij de drone vandaan. Er is nog wel wat gebied over om te vliegen maar toch voel ik me wat beperkt. Ander wettelijk punt is het in het zicht houden van de drone. Erg lastig. Hij is ook zo klein.

Praktisch.
Dat de Mavic zo klein is vind ik echt super. Zo makkelijk op de fiets of lopend mee te nemen, valt ook niet zo op. De tas bij het Fly More Combo pakket is echt degelijk en hoewel het allemaal krap is (zo blijft het een klein pakket) passen er toch de Mavic, controller, 2 extra batterijen, 7” tablet en wat kabeltjes in. Elastiek o.i.d. om de drone en de props doen is handig. Tot nu toe veel in duin en op strand geweest met de Mavic. Ik wil liever niet vanaf zand opstijgen en weer landen. Als landingspad gebruik ik een flinke handdoek met een paar pinnen om in het zand te drukken. De eerste keer ging het bij het landen mis omdat de luchtverplaatsing van de Mavic de handdoek deel opwaaien.

Na afloop.
Bij thuiskomst meteen batterijen en vaak ook de controller meteen weer aan de lader. De controller gaat inderdaad vrij snel leeg en het geeft een irritant alarm als accucapaciteit onder 15% komt. Verder leuk en nuttig vind ik het terugkijken van de vluchten via de app.

Beelden.
Ik film tot nu toe in 2.7k met 24 fps. Keuze is ook slechts 24 of 25 fps. Het viel me op dat het op TV zelfs met een VGA kabel zo’n mooi beeld was en vooral bij het draaien van de drone zo veel scherper dan op pc. Wazige beelden bij draaien van de drone die ik veel zie op YouTube komen blijkbaar niet door de camera maar door pc. Ik ben best wel kritisch op het beeld vooral van de foto’s want daar ligt mijn passie wel het meest. Foto’s in Jpeg vind ik nog niet super al wordt het wel wat beter de laatste vluchten. Ook wat in RAW geschoten maar daar moet ik nog mee aan de gang. Ook met de filmpjes nog niet veel gedaan behalve veel terugkijken. Leuk.

Fly More Combo pakket.
Is het de € 300,- extra waard? Ik denk het wel maar het hangt ook wel af van wat je wilt. De tas kost bijvoorbeeld los € 89,- Een goede fototas is ook niet goedkoop maar op internet zag ik mooie koffertjes met Mavic-inlay voor diverse prijzen van € 93,- tot ruim minder bij de Chinezen! Twee extra batterijen is in principe al € 200,-. Verder is de oplaad hub op zich praktisch maar 3 accu’s tegelijkertijd opladen in plaats van één voor één was natuurlijk nog een stuk praktischer geweest. Extra props heb ik helaas al nodig gehad, hmmm, hmmm…. De autolader en hub om de Mavic-accu te gebruiken andere spullen op te laden heb ik nog niet gebruikt dus weet nog niet of die praktisch zijn. Andere keuze dan Fly More Combo pakket kan dus ook maar ik heb toch ook weer geen spijt.

Nog een tip en paar dingen die opvielen:
1.
Een voor mij enorm leermoment was wel om de drone pas buiten aan te zetten en goed te checken of er voldoende GPS signaal is. Dus niet binnen al aan zetten, dan staat de drone in ATTI mode en het duurt even voordat buiten het GPS signaal ontvangen wordt. Als je bij READY TO GO er op rekent dat de drone stabiel blijft hangen dan is het schrikken als dat niet zo is.
2.
Snelheid met Vision-sensors aan is beperkt. Komt ook voor de wind niet aan de opgegeven 36 km/u. Met sensors uit haalde ik 51 km/u met lichte wind mee. Sportmode nog niet durven proberen maar we gaan steeds een stapje verder.
3.
Kijk naar tips van anderen. Durf instellingen te wijzigen. Kortom alles lekker uitproberen. Drone op tafel en rommelen in de menu’s. Active-tracht lukte de eerste keer nog niet maar daar gaan we nog mee verder.
4.
Bang zijn tijdens de eerste vluchten is niet gek. Echt, ik vond het superspannend en was na leegvliegen van één accu bekaf van de concentratie. Ik zie dit op Youtube ook voorbij komen. Het is toch een duur ding en ik heb allemaal mooie plannen wat ik ermee zou willen doen dus crashen is gewoon een nachtmerrie.

Slot.
Het is een heel verhaal geworden maar ik heb zelf ook met veel plezier de ervaringen van anderen gelezen, juist ook voor ik een drone ging kopen. Dit opschrijven was ook voor mezelf nuttig en leuk en ik hoop dat aspirant kopers of anders geïnteresseerden er ook plezier aan beleven. Er komt nog wel een vervolg denk ik. Bij onderwerp Foto's en Video's zal ik binnenkort nog wat foto's plaatsen. Wat is het vliegen met een drone leuk!

Groeten,

Marcel
 
Heb nu 6 batterijen leeg gevlogen met de MavicPro.

Wat me erg goed beviel:
  1. De Mavic is aanzienlijk stiller dan zijn voorgangers, met deze veroorzaak je nauwelijks overlast
  2. Obstacle Avoidance werkt echt (edoch alleen als je recht vooruit vliegt)
  3. Het formaat/gewicht van hetgeen je met je mee moet sjouwen is vergelijkbaar met een pak melk.
  4. De Mavic doet het prima onder takken van bomen (waarschijnlijk vanwege dubbele kompas en meerdere ground sensors). Ik durf nu, mede door de obstacle avoidance, eindelijk opnames tussen de bomen in een bos te maken.
  5. Met de Tripod Mode kan ik wat ik voorheen met de programeerbare Futaba T14SG en Phantom-2 ook kon: hele fijne vloeiende bewegingen maken (ook al wil je woeste bewegingen in tripod mode, het lukt je niet).
  6. Beeldkwaliteit is vergelijkbaar met de Inspire-1 X3 camera, zeker als je op de juiste dingen scherp stelt.
Wat me niet beviel (of liever: waar ik nog aan moet wennen):
  1. De Ipad air 2 (en elk andere 9,7" tablet) past niet op de controller (grootste formaat wat past is een 7,9") . Ik heb nu mijn GoPro Harnas samen met de Inspire-1 tablet houder samengevoegd tot een tablet chest mount.
  2. De batterij van de remote controller van de Mavic was na vijf vluchten al leeg.
  3. Mavic's voorkant en achterkant zijn in de lucht lastiger van elkaar te onderscheiden als bij een Inspire.
  4. Opstijgen/landen in gras (zonder matje) kan tot problemen leiden (gimbal/rotor loopt soms vast op grond).
  5. De optiek van de Mavic is anders dan al het andere dat ik tot op heden gebruikte. Ik zal waarschijnlijk nieuwe LUT's e.d. moeten bijkopen.
  6. Bij het landen lijkt de drone eerst een halve meter boven de grond tot stilstand te komen en moet je daarna vol gas naar beneden "door drukken".
NR 6 Wat je niet beviel , doet hij bij mij niet meer. Zal wel aan een instelling liggen. Maar welke ? Durf nu ook niet meer zo laag te vliegen. Iemand een idee ??

Gr Mart


  1. Bij het landen lijkt de drone eerst een halve meter boven de grond tot stilstand te komen en moet je daarna vol gas naar beneden "door drukken".
 
NR 6 Wat je niet beviel , doet hij bij mij niet meer. Zal wel aan een instelling liggen. Maar welke ? Durf nu ook niet meer zo laag te vliegen. Iemand een idee ??

Gr Mart


  1. Bij het landen lijkt de drone eerst een halve meter boven de grond tot stilstand te komen en moet je daarna vol gas naar beneden "door drukken".

Hallo Jeroen,
Het boven de grond blijven hangen voordat hij daadwerkelijk gaat landen, doet mijn Mavic ook. Volgens mij is hij dan de ondergrond aan het "bekijken" of het veilig genoeg is om te landen. Ik had op een gegeven moment een witte kunststof plaat bij mij om vanaf gras op te stijgen. Erop landen deed hij daarna niet omdat hij het niet vertrouwde. Gaf hij ook aan op het scherm. Nadat ik enkele banen grijzen tape erop had geplakt was het geen probleem meer. Ook maakt de Mavi foto's van de startlocatie. Bij landen vergelijkt hij die met wat hij ziet en daar heeft hij wat tijd voor nodig. Gr. Wim


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app