Dronexl.co: DJI Mavic 4 Pro Rumors: April Release, 52-min Flight Time, 100MP Sensor

1045 gram.. Als dat zo is: jammer, dan moet de mavic 3 nog een paar jaartjes mee.. :)

Lever liever wat in op de batterij..
 
1045 gram.. Als dat zo is: jammer, dan moet de mavic 3 nog een paar jaartjes mee.. :)

Lever liever wat in op de batterij..
Wat zijn dan concreet de verschillen wanneer het een C2-drone wordt? Je kunt dan nog steeds blijven vliegen met je A1/A3-certificaat. En de afstand welke je tot mensen moet houden wordt groter volgens mij. Wat nog meer?
 
Volgens mij vlieg je dan ook in A2 categorie.. C1 ‘mag’ je over mensen vliegen, met c2 echt niet..

C2 is voor drones tot 4kg..
 
1045 gram.. Als dat zo is: jammer, dan moet de mavic 3 nog een paar jaartjes mee.. :)

Lever liever wat in op de batterij..
Vliegtijd van mijn mavic 3 ben ik ook tevreden over. Mavic 4 eigenlijk alleen interessant wanneer deze een beduidend betere/grotere sensor heeft.
 
Zie ook het voordeel niet van 100MP..

Nog kleinere pixels, dus minder lichtgevoelig, dus meer ruis.

Ik ging van fullframe 21MP, naar full frame 45MP, kreeg er een hoop ruis voor terug, en vind de pixel minder mooi..
 
Vliegtijd van mijn mavic 3 ben ik ook tevreden over. Mavic 4 eigenlijk alleen interessant wanneer deze een beduidend betere/grotere sensor heeft.
Dat zou je idd zeggen, die vlieger gaat bij DJI helaas to top heden niet op, aangezien men consequent line skipping & pixel binning faciliteert. Mooie voorbeelden zijn de Mavic 2 en de Mavic 3. Heb je geen flauw idee waar ik het over heb, kijk even naar de volgende uitleg:
 
Wat zijn dan concreet de verschillen wanneer het een C2-drone wordt? Je kunt dan nog steeds blijven vliegen met je A1/A3-certificaat. En de afstand welke je tot mensen moet houden wordt groter volgens mij. Wat nog meer?
In Belgie zijn drones tot 900 gram bij in de familiale verzekering (open categorie) en boven de 900gram moet je een aparte verzekering hebben hier. Ook verschillende vll2 zones waar je hier een aanvraag kan doen laten in de open categorie enkel drones toe tot en met 900 gram.
Dat zijn al extra nadelen voor de Belgen die in open categorie vliegen.
 
Bovenstaande bevestigd de ervaring van Dennis eigenlijk wel een beetje: Hoe meer pixels op een zelfde formaat sensor, des te meer (kans op) ruis en andere storende artefacten.
En als ze deze sensor met meer pixels ook nog eens niet volledig gebruiken door lineskipping en/of koelingsproblemen, dan heb ik ook liever wat minder pixels op een zelfde formaat sensor.
Het aantal pixels is ook meer een verkoopargument dan dat het de kwaliteit vergroot.
Uiteindelijk denk ik dat size matters.
 
Ik las ergens dat er twee modellen komen..

Misschien de pro met de nieuwe dikke camera 1045 gram, de niet pro, een wat simpelere camera 899 gram.. Dat is nl nu ook zo..

Ben benieuwd wat de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende sensoren zijn. Ze doen er verstandig aan om die wat naar elkaar toe te trekken..
 
In Belgie zijn drones tot 900 gram bij in de familiale verzekering (open categorie) en boven de 900gram moet je een aparte verzekering hebben hier. Ook verschillende vll2 zones waar je hier een aanvraag kan doen laten in de open categorie enkel drones toe tot en met 900 gram.
Dat zijn al extra nadelen voor de Belgen die in open categorie vliegen.

Geldt dat voor mij als toerist ook?
 
Ook verschillende vll2 zones waar je hier een aanvraag kan doen laten in de open categorie enkel drones toe tot en met 900 gram.
Kun je hier een voorbeeld / link van geven ?
 
Ik las ergens dat er twee modellen komen..

Misschien de pro met de nieuwe dikke camera 1045 gram, de niet pro, een wat simpelere camera 899 gram.. Dat is nl nu ook zo..

Ben benieuwd wat de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende sensoren zijn. Ze doen er verstandig aan om die wat naar elkaar toe te trekken..
Indien zo, dan waarschijnlijk twee identieke sensoren, met als verschil dat de "amateur-versie" softwarematig geknepen is.
 
Geldt dat voor mij als toerist ook?
Het land waar je vliegt daar moet je de regels volgen. Ik ben niet zeker maar ik denk dat geen enkele buitenlander in de open categorie hier in België een vlucht kan aanvragen. In Belgie hebben we interactieve zones en in bepaalde zones mag je vliegen in open categoriemits je de toegangsvoorwaarden opvolgt. En als de toegangsvoorwaarden voor de open categorie maximaal 900gram is, dan is dat voor iedereen dus ook voor toeristen. Maar ik betwijfel of je als toerist in de DSA-tool (om vluchten aan te vragen in het skeyes luchtruim) een profiel kan aanmaken.
 
Als toerist kan dat prima, mits je een EU geldig operator ID hebt.
 
Kun je hier een voorbeeld / link van geven ?

Staat een hele mooie handleiding op: Les 26: Je dronevlucht aanvragen & uitvoeren via Drones & Aerial Activities (DAA / DAA Fly) & Unlock - FDR1

In het kort, open categorie kan mits toestemming en met beperkte hoogte vliegen in VLL2 en VLL1, VLL2 is het makkelijkst, minstens 3 uur op voorhand vliegplan indienen op de DSA website en voor elke start en landing binnen het aangevraagde tijdsvenster via de mobiele website DSA fly melden dat je opstijgt en land (dit mag meerdere keren binnen het tijdsvenster, voor bijvoorbeeld batterij wissel)

Voor VLL1 moet je 8 dagen op voorhand aanvragen, de dag ervoor bevestigen en een half uur op voorhand bellen met de verkeersleiding met de code die je op de DSA planner krijgt.

De te gebruiken drone moet voor open categorie onder de 900 gram blijven, remote-id hebben, geofencing hebben e.d.
 
Ingebouwde ND's zouden wel top zijn. Verder verwacht ik er niet teveel van qua beeldkwaliteit helaas... Een mooie stap zou zoals eerder al vernoemd is de telelenzen wat meer kwaliteit geven. Vooral de 166mm is praktisch onbruikbaar voor serieuze doeleinde door de kleine sensor. Verder zal het vooral in de gimmicks om het filmen heen gaan zitten denk ik. De Mavic lijn zal nooit worden wat veel mensen hopen dat het wordt vrees ik aangezien DJI daarmee de inspire lijn kannibaliseert.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee