Dronevlucht CTR Oostende

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

NotCorr Drone Service

Active Member
Lid geworden
7 jun 2021
Berichten
404
Waarderingsscore
185
Punten
43
Leeftijd
55
Locatie
Nieuwegein
Een van onze klanten heeft gevraagd of wij een drone inspectie kunnen uitvoeren in het CTR gebied Oostende.
Is dit mogelijk met een A1/A3 & A2 vliegbewijs of valt dit automatisch in de Specific categorie?

Klopt het dat Drone guide is gestopt en je nu via Skeyes de vlucht moet aanvragen?
 
Vliegen in VLL2/VLL1 kan inderdaad gewoon in open, aanvraag via skeyes, maar er zit daar ook nog (niet alle dagen) actieve helicopter oefenzones, daar krijg je geen toelating voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: NotCorr Drone Service
Om in de CTR van Oostende te vliegen kan je een week van op voorhand de toestemming vragen via de app van Skeyes. Je tekent er je zone uit, geeft aan op welke hoogte te wil vliegen en wanneer je dat wil en dan krijg je effectief wel of geen toestemming. Net voor de opstijgt moet je nogmaals telefonisch toestemming vragen. Alles loopt zeer vlot.

Veel succes.
Riho
 
Hallo!
Binnen onze afdeling Infrastructuur van een scholengroep gelegen in Oostende (BE) bekijken we momenteel of het inzetten van een UAS een meerwaarde kan zijn. We willen graag daken en afvoeren in detail raadplegen en bijvoorbeeld de staat controleren van voegwerk waar we niet eenvoudig bij kunnen. Ik stelde reeds enkele vragen aan DG Luchtvaart Cel Drones en werd aangeraden de online opleiding te volgen. Opleiding heb ik intussen gevolgd, examen geslaagd. Toch is het mij nog steeds niet duidelijk of wij een drone (onder 250g, uitgerust met een camera) mogen inzetten. Op de kaart Droneguide zijn 3 zones van toepassing gezien wij in Oostende een luchthaven hebben. In de zone (EBOS VLL0) rond de luchthaven is dit verboden, dit is duidelijk. Rond deze zone vind ik soms een 2e zone, soms wordt deze niet weergegeven, zijnde EBOS VLL1A. Bijna al onze gebouwen liggen in deze zone. Klopt het dat in deze zone niet gevlogen mag worden boven 150 voet en er 8 dagen voorafgaand een aanvraag ingediend moet worden + 3 uur voor de vlucht? Indien dit het geval is lijkt de aankoop voor onze doeleinden al minder nuttig...

Alvast bedankt voor de feedback!
 
Inderdaad, als het vll1 is, moet je 8 dagen op voorhand al aanvragen, plus dat je nooit hoger mag dan 45 meter, en niet hoger dan hoogste gebouw in de omtrek. VLL2 is makkelijker, dat is 3 uur op voorhand, met Max hoogte van 45 meter, of hoger als je binnen een straal van een hoger gebouw blijft. En in Oostende is vaak ook nog een militaire helikopter training zone actief, als die actief is mag je niet hoger dan 10 meter
 
Inderdaad, als het vll1 is, moet je 8 dagen op voorhand al aanvragen, plus dat je nooit hoger mag dan 45 meter, en niet hoger dan hoogste gebouw in de omtrek. VLL2 is makkelijker, dat is 3 uur op voorhand, met Max hoogte van 45 meter, of hoger als je binnen een straal van een hoger gebouw blijft. En in Oostende is vaak ook nog een militaire helikopter training zone actief, als die actief is mag je niet hoger dan 10 meter
volledig en correct antwoord!

Indien je praktische vragen hebt over het aanvragen van je vlucht mag je me steeds contacteren.

Ik betwijfel of je met een zeer lichte drone in Oostende waar vaak een strakke veranderlijke wind staat in detail infrastructuur zal kunnen controleren. Ik vlieg met een mini 3 pro en een Mavic 2 pro en zie een duidelijk verschil in stabiliteit.
Door de goede gimbal van de mini zijn de beelden goed, maar je moet echt dichtbij komen om details te zien en dan is de kans op een crash tegen het gebouw niet denkbeeldig. De luchtstromingen rond een gebouw zijn ook moeilijk voorspelbaar. Theoretisch lijkt het een goed idee, maar zelfs met een krachtigere en zwaardere drone is het niet makkelijk. Ik durf zeggen dat ik al heel wat ervaring heb en ik zou het niet doen.
Als je schade vaststelt aan het gebouw zal je toch een manier moeten vinden om er bij te komen, de ladder zal dus toch moeten boven komen.

Groetjes,

Riho