Dronevliegers opgelet: groot deel van Nederland tijdelijk aangemerkt als laagvlieggebied

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.324
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Dronevliegers opgelet: groot deel van Nederland tijdelijk aangemerkt als laagvlieggebied

Een groot deel van Nederland is van 29 november tot en met 17 december 2021 tijdelijk aangemerkt als militair laagvlieggebied. Het gaat om een breed gebied van Noord-Nederland tot Zuid-Nederland. Dat meldt het ministerie van Defensie. De reden is dat er een oefening plaatsvindt van de Koninklijke Luchtmacht: Tech Bull.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Verdorie zeg.

QR code op RDW Dronebewijs en ze mikken zo ongeveer het hele land dicht voor Drones voor bijna drie weken.
Zou er een vermoeden bestaan dat Drones COVID-19 verspreiden? ;):D OF wil de Overheid mensen idd ziek maken en is deze hele operatie een dekmantel.

Ja, ik voel een nieuwe samenzeringstheorie opdoemen en wdejager maakt daar deel van uit ;););)

Dit kan toch geen toeval zijn ;);)
 
Laatst bewerkt:
Lekker dan.. En je mag al bijna nergens vliegen..

Edit

Maar als ik dit zie, dan is het niet de hele dag..

D6158D63-506D-4CE4-B8C7-7EAE42E3EC4D.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: StarCat
Nog steeds kun je in dat gebied vliegen met je Drone in de Open Categorie maaaaar enkel tot 30 meter hoogte officieel.

Die Hercules vliegtuigen hebben tijdens de oefeningen een ondergrens van 90 meter
Wie verzint DAT.






'We thought that we had the answers, it was the questions we had wrong'
 
Die jongens moeten toch ook oefenen zodat ze ik n oorlogsgebied hun werk goed kunnen uitoefenen en je kan nog steeds vliegen met je drone alleen een paar weken niet zo hoog.Daar komen we toch wel overheen
Nog steeds kun je in dat gebied vliegen met je Drone in de Open Categorie maaaaar enkel tot 30 meter hoogte officieel.

Die Hercules vliegtuigen hebben tijdens de oefeningen een ondergrens van 90 meter
Wie verzint DAT.






'We thought that we had the answers, it was the questions we had wrong'

Verzonden met mijn CPH2145 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en Eric-Jan
Het is een training vóór een uitzending naar Mali...
Dus inderdaad, wat Jaap zei. Laat die jongens toch. Het is niet dat het heel de dag is (en 's avonds mocht je toch al niet vliegen) en het is niet verboden te vliegen, je moet alleen wat lager blijven en een waarnemer meenemen.
 
Vraagje: waar komt die bepaling van een maximale hoogte van 30 meter vandaan? Want op de Godrone-kaart wordt daarover niets genoemd. Lijkt me bv. lastig voor drone-vliegers die niet hier op het forum komen en dus zo ook niet adequaat via de Godrone-app geïnformeerd worden.

Naamloos.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Vraagje: waar komt die bepaling van een maximale hoogte van 30 meter vandaan? Want op de Godrone-kaart wordt daarover niets genoemd. Lijkt me bv. lastig voor drone-vliegers die niet hier op het forum komen en dus zo ook niet adequaat via de Godrone-app geïnformeerd worden.

Bekijk bijlage 3346
Erger nog; in GoDrone stond deze oefening aanvankelijk niet eens vermeld. Pas nadat ik hierover aan de bel trok werd dit laagvlieggebied snel ingetekend.
 
Erger nog; in GoDrone stond deze oefening aanvankelijk niet eens vermeld. Pas nadat ik hierover aan de bel trok werd dit laagvlieggebied snel ingetekend.
Misschien wat erg off-topic in dit draadje, maar het viel me gisteren al op dat op de site van Rijksoverheid.nl/drones (linkje 'Zoneringskaart voor drones') ineens niet meer wordt verwezen naar de Godrone app, maar naar de PDOK-kaart (waar de oefening overigens ook niet op vermeld staat).
Al met al vind ik de communicatie op dit front daarom ook best wel erg matig; té matig ... (imho).

Trouwens: Zie je dat op deze pdok-kaart de waddenzee voor het grootste deel weer niet als verboden (vanwege burgerluchtvaart) aangemerkt is? Érg slordig allemaal ...:confused:
1638305483555.png
 
Laatst bewerkt:
Voor discussie over het met drones boven de Waddenzee vliegen kun je terecht in dit topic.
Snap ik. Maar even ter verduidelijking: mijn opmerking ging niet over de Waddenzee, maar over de slordige communicatie.
 
Snap ik. Maar even ter verduidelijking: mijn opmerking ging niet over de Waddenzee, maar over de slordige communicatie.
Oh, daarover kunnen we in dit topic nog wel genoeg schrijven. Zo vraagt iemand mij net: "Waar kun je eigenlijk terugvinden dat je in laagvlieggebieden maar tot 30m hoog mag in A1/A2? En dat je daar helemaal niet mag vliegen in A3"? Ik heb dit in een vroeg overheidsdocument over zonering gelezen, maar ik zie het niet terugkomen in de uiteindelijke Regeling onbemande luchtvaartuigen. Dus nu ben ik ook even het spoor bijster...

En GoDrone helpt geen zak verder, daarin wordt alleen gezegd als je een laagvlieggebied aanklikt: "Het vliegen met een drone in dit gebied levert een groot risico op voor bemande luchtvaart en is daarom alleen toegestaan onder bepaalde voorwaarden." JA MAAR WAT ZIJN DIE VOORWAARDEN DAN &#&^$&$%%!!!!!

-aanvulling-

Ik heb Aeret er ook even bij gepakt. Daarin staat wel die bovengrens van 30m voor A1/A2 en verbod voor A3 in laagvlieggebieden. @Mark , kun jij me vertellen wat hiervan de bron is?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mark en SnitserNL
Oh, daarover kunnen we in dit topic nog wel genoeg schrijven. Zo vraagt iemand mij net: "Waar kun je eigenlijk terugvinden dat je in laagvlieggebieden maar tot 30m hoog mag in A1/A2? En dat je daar helemaal niet mag vliegen in A3"? Ik heb dit in een vroeg overheidsdocument over zonering gelezen, maar ik zie het niet terugkomen in de uiteindelijke Regeling onbemande luchtvaartuigen. Dus nu ben ik ook even het spoor bijster...

En GoDrone helpt geen zak verder, daarin wordt alleen gezegd als je een laagvlieggebied aanklikt: "Het vliegen met een drone in dit gebied levert een groot risico op voor bemande luchtvaart en is daarom alleen toegestaan onder bepaalde voorwaarden." JA MAAR WAT ZIJN DIE VOORWAARDEN DAN &#&^$&$%%!!!!!

-aanvulling-

Ik heb Aeret er ook even bij gepakt. Daarin staat wel die bovengrens van 30m voor A1/A2 en verbod voor A3 in laagvlieggebieden. @Mark , kun jij me vertellen wat hiervan de bron is?

Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen, artikel 2 :) (Max 30m in de open categorie voor drones in laagvlieggebieden).


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb daarop even gezocht en vind dit: wetten.nl - Regeling - Regeling zonering onbemande luchtvaartuigen - BWBR0044597

Niets over een oefening "Tech Bull" (ook een site-zoekopdracht op deze tekst levert niets op)
Nee, dat is het probleem ook. Die regeling betreft statische laagvlieggebieden. De Tech Bull oefening is een dynamisch (tijdelijk) laagvlieggebied. In principe zou het fenomeen zonering hier ook in moeten voorzien, maar zover zijn we nog niet met z'n allen.
 
Ik stel me zo voor dat een argeloze koper van een drone in de winkel geen weet heeft van al die dingen.
Dus die vliegt gewoon zoals 'm dat uitkomt en heeft geen enkele weet van/interesse in regels.

In mijn vriendenkring zijn diverse radioamateurs met een drone, vaak tweedehands op de kop getikt. Zij zijn geen lid van dit forum, ook niet op de hoogte van A1/A3 of A2 en gebruiken geen apps om te zien waar je wel/niet mag vliegen. De (wat oudere) drones zijn vrijwel altijd zwaarder dan 250 gram.
We kamperen dan bijvoorbeeld in een natuurgebied en hup, de drones maken leuke opnamen van het kamp, van boven.

Ik vind het zelf ook wel lastig: was ik geen lid geweest van dit forum dan had ik ook niet geweten van die militaire oefening. Nou vlieg ik meestal ruim beneden de 120m, dus mijn drone zal niet zómaar geschept worden door een militaire straaljager... ;)
 
Laat ik toevallig zo'n vliegtuig vanmiddag voorbij zien komen.
Hij ging écht laag hoor!!
Dacht werkelijk dat ie aan het neerstorten was. Schrok mij kapot.
Op dat moment dacht ik ook gelijk:
Mazzel dat mijn drone nu niet in de lucht hangt.
Wist dus ook niet dat er een oefening aan de gang was.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Laat ik toevallig zo'n vliegtuig vanmiddag voorbij zien komen.
Hij ging écht laag hoor!!
Dacht werkelijk dat ie aan het neerstorten was. Schrok mij kapot.
Op dat moment dacht ik ook gelijk:
Mazzel dat mijn drone nu niet in de lucht hangt.
Wist dus ook niet dat er een oefening aan de gang was.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app

Uit de beschikking: Binnen het oefengebied (tijdelijk laagvlieggebied) Tech Bull bedraagt de toegestane minimum VFR-vlieghoogte binnen de daglichtperiode 300 voet AGL (100m) of incidenteel zoveel lager als in verband met de opdracht noodzakelijk is.

Dat is dus inderdaad erg laag! Al helemaal omdat het om militaire transportvliegtuigen (Hercules) lijkt te gaan!


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app