Dronevideo van Kasteel de Haar, gefilmd met de DJI Spark (+ervaringen)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.321
Waarderingsscore
2.946
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Je kunt best heel aardige dronevideo's maken met de Spark, en om dat te bewijzen heb ik laatst een korte video gemaakt van Kasteel de Haar. Ik was daar voor mijn werk opnamen aan het maken (uiteraard met toestemming) en had toevallig ook de Spark bij me. In een korte vliegsessie (ik had maar 1 opgeladen accu bij me) maakte ik een aantal shots, allemaal handmatig gevlogen, met de losse controller. De beelden heb ik vervolgens in Final Cut Pro gemonteerd. Afgezien van wat snelheidsvariaties heb ik de beelden verder niet nabewerkt.


Mijn belangrijkste bevindingen:

- De gimbal gaat wel erg snel omhoog/omlaag als je gebruik maakt van het draaiwieltje op de controller. Ik heb nog niet kunnen vinden of je die reactiesnelheid kunt aanpassen/verlagen. Voor de shots waarbij de camera naar beneden draait moest ik extreem behoedzaam te werk gaan.
- De automatische lichtmeter kan nog wel eens in de war raken als je van donkere naar lichte (of andersom) situaties gaat. Het gevolg is een nogal abrupte aanpassing van de belichting.
- Rustig handmatig ronddraaien (om de yaw-as) is best lastig, dan merk je goed dat de Spark maar een kleine drone is. Het valt daardoor niet mee om mooi vloeiend een handmatige POI te vliegen (wat me met de Phantom redelijk lukt).
- De Spark vliegt niet echt snel in de gewone vliegstand. Daardoor worden je shots soms ook wat sloom. De Sports Mode is hiervoor geen oplossing, dan kun je niet echt vloeiende beelden maken.
- Het bereik is mwoah. De videoverbinding viel een aantal keer weg, terwijl de Spark echt niet zo heel ver van me vandaan was. Op een gegeven moment was er zelfs sprake van een return to home als gevolg van signal loss. Door een paar meter te verplaatsen kreeg ik gelukkig weer verbinding.
- Al met al is de Spark een leuke tool om af en toe eens een video mee te maken. Zeker omdat je deze drone eigenlijk altijd wel mee kunt nemen. De fotokwaliteit is ook heel aardig.