Drones van DJI blijken locatiegegevens onversleuteld uit te zenden; ‘open source AeroScope’ in de maak

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.326
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Drones van DJI blijken locatiegegevens onversleuteld uit te zenden; ‘open source AeroScope’ in de maak

In tegenstelling tot eerdere claims van DJI zenden drones van dit merk hun locatie- en ID-gegevens onversleuteld uit. Dat betekent dat iedereen met kennis van zaken deze informatie kan ontvangen en uitlezen. DJI heeft inmiddels bevestigd dat het AeroScope-signaal dat door iedere DJI-drone wordt uitgezonden niet versleuteld is. Het gerucht gaat nu dat er binnenkort een ‘open source AeroScope’ op de markt komt.

Lees verder
 
Niet alleen kan iedereen met zo’n ontvanger zien waar er in de directe omgeving drones vliegen, ook de locatie van de dronepiloot cq. opstijglocatie wordt onthuld. Niet echt een fijne gedachte dat het mensen met een afkeer voor drones zo veel makkelijker wordt gemaakt om voor eigen rechter te gaan spelen.
Niet goed ... :(
 
Niet goed ... :(
Misschien kan ik van je :( een voorzichtige :) maken door het angstscenario wat af te vlakken:
- Je moet eerst een software defined radio kopen of maken
- Je moet in de nabijheid van een drone zijn
- Je moet kennis en de juiste software hebben om het signaal te kunnen uitlezen
- Je moet iets aan de gegevens van de drone hebben (wat ga je met die informatie doen?)
Als iemand 'alle' bovenstaande punten kan afvinken en iets kwaads in gedachte heeft bij het laatste punt, dan moet je je zorgen gaan maken.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kan ik van je :( een voorzichtige :) maken door het angstscenario wat af te vlakken:
- Je moet eerst een software defined radio kopen of maken
- Je moet in de nabijheid van een drone zijn
- Je moet kennis en de juiste software hebben om het signaal te kunnen uitlezen
- Je moet iets aan de gegevens van de drone hebben (wat ga je met die informatie doen?)
Als iemand 'alle' bovenstaande punten kan afvinken en iets kwaads in gedachte heeft bij het laatste punt, dan moet je je zorgen gaan maken.
Ik vind dit toch best zorgwekkend. Ten eerste lijkt het erop dat je binnenkort een DIY-AeroScope kunt aanschaffen, als kant en klaar systeem (as we speak ben ik aan het uitzoeken hoe en wat). Ten tweede weet ik inmiddels best wel wat voorbeelden van lieden (ik denk aan boze molenaars bij Kinderdijk en bewoners van een zekere vuurtoren) die heel graag zo'n systeempje zouden willen hebben. Zodra die lucht krijgen van het bestaan van zoiets, dan staan ze denk ik in de rij om het aan te schaffen. En als de 'open source AeroScope' qua werking vergelijkbaar is met het 'echte' systeem, dan krijg je simpelweg een alert zodra er binnen een straal van x km een DJI drone opstijgt, inclusief locatie van degene die 'm bestuurt.

Op zich ben ik niet tegen het idee van een publiek beschikbare 'flight radar voor drones' (want daar hebben we het hier min of meer over), maar ik vind dat je als dronepiloot ook een beetje beschermd moet worden en dat je locatiegegevens niet zomaar openbaar uitgezonden moeten worden.
 
Ik vind dit toch best zorgwekkend.
Wat is je zorg dan precies?

Ten eerste lijkt het erop dat je binnenkort een DIY-AeroScope kunt aanschaffen, als kant en klaar systeem (as we speak ben ik aan het uitzoeken hoe en wat).
Hier wordt de apparatuur aangeboden.
Prijzen op aanvraag. Ik schat dat dit bedragen zijn met minimaal 4 nullen op het eind. Dus niet voor Jan-en-z'n-molenaar zo maar even aan te schaffen.

Op zich ben ik niet tegen het idee van een publiek beschikbare 'flight radar voor drones' (want daar hebben we het hier min of meer over), maar ik vind dat je als dronepiloot ook een beetje beschermd moet worden en dat je locatiegegevens niet zomaar openbaar uitgezonden moeten worden.
Ik ben ook gesteld op mijn privacy, maar dan nog. Wat gaat iemand met die informatie doen? Dat maakt of ik me er zorgen over ga maken of niet.
Feitelijk roep je op het moment dat je gaat vliegen nu al tegen iemand die een radiozender kan uitpeilen 'hallo, hier sta ik'. Het wordt nu alleen wat makkelijker en nauwkeuriger met Aeroscope.
 
Wat is je zorg dan precies?


Hier wordt de apparatuur aangeboden.
Prijzen op aanvraag. Ik schat dat dit bedragen zijn met minimaal 4 nullen op het eind. Dus niet voor Jan-en-z'n-molenaar zo maar even aan te schaffen.


Ik ben ook gesteld op mijn privacy, maar dan nog. Wat gaat iemand met die informatie doen? Dat maakt of ik me er zorgen over ga maken of niet.
Feitelijk roep je op het moment dat je gaat vliegen nu al tegen iemand die een radiozender kan uitpeilen 'hallo, hier sta ik'. Het wordt nu alleen wat makkelijker en nauwkeuriger met Aeroscope.
Jij verwijst nu naar de 'echte' AeroScope, het zeer dure systeem van DJI, wat alleen aan overheden en handhavers werd verkocht (althans, dat is het idee). Het businessmodel was natuurlijk vooral gebaseerd op de premisse dat het AeroScope signaal versleuteld was en alleen met DJI apparatuur geanalyseerd kon worden. Maar dat blijkt nu dus anders in elkaar te zitten. Wat nu als je voor een paar tientjes een dongle kunt kopen voor je laptop? Dan wordt het een ander verhaal.

Mijn zorg zit 'm in het feit dat dronevliegers steeds vaker agressief worden benaderd, simpelweg omdat 'iemand niet wil hebben' dat je ergens met een drone vliegt, ook al staat de dronepiloot volledig in zijn (of haar) recht. Ik hoor dat vaak genoeg om me heen, ook bij professionals. Zodra je de locatie van iemand direct kunt zien zodra z'n drone opstijgt, dan voorzie ik meer ellende op dit vlak. Zeker rondom de genoemde hotspots.
 
Wat nu als je voor een paar tientjes een dongle kunt kopen voor je laptop? Dan wordt het een ander verhaal.
Wat mij betreft wordt het verhaal dan niet anders. Blijft de vraag wat gaat iemand met de verkregen informatie doen?

Mijn zorg zit 'm in het feit dat dronevliegers steeds vaker agressief worden benaderd, simpelweg omdat 'iemand niet wil hebben' dat je ergens met een drone vliegt, ook al staat de dronepiloot volledig in zijn (of haar) recht.
Here we are. In mijn eerste reactie zei ik 'als iemand iets kwaads in gedachte heeft'. Als iemand met de verkregen informatie jouw iets aan wil gaan doen, dan is het zorgelijk. Daar zijn we het eens.
 
Het is niet anders dan de bemande luchtvaart! ADS-B, extended squitter met multi-alteratie etc. Als DJI de standaard aanpast aan de Remote identification standaard, voldoen er gelijk een groot aantal drones aan de Europese regelgeving . Het doel van de Europese regelgeving is juist dat de drone identificeerbaar is en de locatie van drone en piloot bekend is.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kees van Kuijen