Drones leggen vliegverkeer Londen-Gatwick plat

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Dat kan ik je wel vertellen. Er zit ergens in hun hoofd een heel grote kronkel of het is een heel bewuste actie om voor onrust te zorgen.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Het waren geen drones hoor! Dat is niet aangetoond of bewezen.
En als dat wel aangetoond was, dan waren het toch vliegende boodschappentassen!
 
Het waren geen drones hoor! Dat is niet aangetoond of bewezen.
En als dat wel aangetoond was, dan waren het toch vliegende boodschappentassen!
Waar baseer je het op dat het geen drones waren? En ik snap je opmerking over boodschappentassen niet helemaal.... of eigenlijk helemaal niet!

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Iedere keer als ik (of wie dan ook) zegt dat drones in de buurt van vliegtuigen komen - of ze zelfs raken - dan schiet de helft van het publiek in een spasme om drones te verdedigen.
Zo werden drone sightings door piloten van airliners in den beginne (2 a 3 jaar geleden) consequent afgedaan als dat ze een rondwaaiende plastic tas voor een drone hadden aangezien.
Zo worden ook schades aan vliegtuigen die duidelijk gevormd zijn door een botsing met iets waar geen bloed uit vloeit afgedaan als "ijsballen" of "spontane delaminatie". Zolang niet onomstotelijk bewezen is dat de schade door een drone veroorzaakt is, KAN het ook niet door een drone veroorzaakt zijn, is hun redenatie.
Ik word daar een beetje moe van en dan ga ik dergelijke sarcastische opmerkingen schrijven.

(En ik snap heel goed dat je zonder die achtergrondkennis niet snapt waar die rare opmerking van mij nou weer vandaan komt ;))
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Wordt al snel richting drones gedacht. Eerst bewijs zien dan pas geloven. Idd vaak een plastic zak die in hogere luchtlagen dwarrelt.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Het probleem is natuurlijk dat het gaat om 'meldingen van drones', wat nog niet betekent dat onomstotelijk vast staat dat het om drones ging. Maar het kwaad is al geschied, drones zijn weer eens negatief in het nieuws, dus dat is hoe dan ook negatief voor de sector. Ook al zou later blijken dat het toch niet om drones ging, dan bereikt dat nieuws waarschijnlijk een fractie van de mensen die deze berichten tot zich nemen.

Als het wél om drones gaat, wat natuurlijk niet uitgesloten is, dan zou het wel opmerkelijk zijn. De meeste wat grotere drones hebben geofencing ingebouwd (lees: al het moderne DJI spul, goed voor ca. 80% van de markt). Alhoewel die geofencing niet waterdicht is, zou je redelijkerwijs mogen verwachten dat het niet zomaar mogelijk is om nabij of zelfs over een grote luchthaven als Gatwick te vliegen. Dat zou dan duiden op kwade opzet, niet om zomaar wat hobbydrones die per ongeluk daar rondvlogen.

Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid over dit voorval.
 
  • Leuk
Waarderingen: Martin.
Het probleem is natuurlijk dat het gaat om 'meldingen van drones', wat nog niet betekent dat onomstotelijk vast staat dat het om drones ging. Maar het kwaad is al geschied, drones zijn weer eens negatief in het nieuws, dus dat is hoe dan ook negatief voor de sector. Ook al zou later blijken dat het toch niet om drones ging, dan bereikt dat nieuws waarschijnlijk een fractie van de mensen die deze berichten tot zich nemen.

Als het wél om drones gaat, wat natuurlijk niet uitgesloten is, dan zou het wel opmerkelijk zijn. De meeste wat grotere drones hebben geofencing ingebouwd (lees: al het moderne DJI spul, goed voor ca. 80% van de markt). Alhoewel die geofencing niet waterdicht is, zou je redelijkerwijs mogen verwachten dat het niet zomaar mogelijk is om nabij of zelfs over een grote luchthaven als Gatwick te vliegen. Dat zou dan duiden op kwade opzet, niet om zomaar wat hobbydrones die per ongeluk daar rondvlogen.

Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid over dit voorval.
Ik dacht vanochtend bij het horen van het nieuws meteen "jammer, dit geeft de politiek meer munitie om dronevliegen aan banden te leggen :-(".

Erg jammer en ik hoop dat snel duidelijk wordt wat dit wel was, maar zoals je al schrijft "het kwaad is nu al geschied".
 
Inderdaad slechte reclame ,iedereen heeft het erover en niemand twijfelt eraan dat het drones waren.
 
Vanmorgen op NOS nieuws, politie heeft 2 personen gearresteerd. Het vliegverkeer komt weer op gang.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dit schijnt het duo te zijn dat de hele commotie veroorzaakt heeft: Man and woman arrested over ‘criminal use’ in drone disruption at Gatwick (gearresteerd en wel)

En nog wat meer achtergrondinformatie van the Verge, waarbij het mij niet helemaal duidelijk wordt of het
Israeli-built drone defense system called a “Drone Dome,” designed to intercept the device’s radio signals
(zoals blijkbaar opgezet op Gatwick door defensie) nu daadwerkelijk geholpen heeft de locatie van de piloot te achterhalen zodat het duo gearresteerd kon worden waar dat eerder niet gelukt was.
 
Laatst bewerkt:
Als echtpaar samen vliegen kan heel leuk zijn, maar in dit geval........


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Dat hele Gatwick-verhaal wordt steeds gekker. Vond het al vreemd dat er nergens duidelijke beelden waren als er zoveel met drones gevlogen zou zijn dat een vliegveld drie dagen dicht zou moeten. Ik ben er nu helemaal klaar mee... The Gatwick Drone Story Just Got Even Weirder
 
Het is voor mij ook pas een waar verhaal als er bewijs is. Iedereen kan maar wat beweren.