Drones 2016, een hoog-over terugblik (op persoonlijke titel)

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
58
Locatie
Amstelveen
Het is bijna kerst en dan vliegen de jaar terug-blikken je om de oren. Ik wou niet achterblijven:) Bij deze dus mijn hoog-over drone terugblik op 2016. Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn, het is slechts mijn mening. Doe er je voor- of achterdeel mee...

Drones2016_1.jpg

Drones2016_2.jpg

Drones2016_3.jpg

Drones2016_4.jpg

Drones2016_5.jpg

Drones2016_6.jpg

Drones2016_7.jpg
 
Knap stukje huisvlijt Jeroen, chapeau.
 
Ja, ik heb de slides met interesse doorgenomen. Binnenkort kom ik ook met een terugblik op 2016 en een vooruitblik op 2017. Ongetwijfeld zal er overlap zijn tussen mijn artikelen en jouw bevindingen. Een vraag aan jou Jeroen: waar denk jij dat 'drones' zitten op de hype cycle van Gartner? Hebben we 'peak drone' al gehad, of moet deze nog komen? Of valt dit niet te zeggen omdat 'drone' teveel een containerbegrip is?
 
Ja, ik heb de slides met interesse doorgenomen. Binnenkort kom ik ook met een terugblik op 2016 en een vooruitblik op 2017. Ongetwijfeld zal er overlap zijn tussen mijn artikelen en jouw bevindingen. Een vraag aan jou Jeroen: waar denk jij dat 'drones' zitten op de hype cycle van Gartner? Hebben we 'peak drone' al gehad, of moet deze nog komen? Of valt dit niet te zeggen omdat 'drone' teveel een containerbegrip is?

Gartner zette juli 2016 de "Commercial UAV (Drones)" nog aan de rechter bovenkant in de "Innovation Trigger" kolom (zie plaatje). Ik denk dat de Drones tot zomer 2017 in de "Peak of inflated expectations" zullen zitten. Dit, omdat de drone wet en regelgeving in Nederland de "Slope of enlightenment" nog niet toelaat. Ik vermoed dat veel drone verwachtingen in NL voorlopig nog op teleurstellingen uit zullen lopen omdat er nu weinigen nog weinig op weinig plekken mogen.

Het goede nieuws: ik denk dat de grote doorbraak wel degelijk een keer gaat komen. Het slechte nieuws: Ik denk dat we pas in 2018 op de "Slope of Enligthenment" uit gaan komen met Commercieel gebruik van drones in de EU. Het echt grote geld gaat pas verdiend worden als we op het "Plateau of Productivity" terecht komen (ik denk zelf in 2019).

Gartner stelde in Juli j.l. dat het nog 5-10 jaar zou kunnen duren voordat Plateau of Productivity zou worden bereikt (dus pas in 2021-2026). Zoals gezegd, gelet op de innovatie snelheid van de laatste 2 jaar, denk ik denk dat Gartner er naast zitten en dat het wat sneller zal gaan.

Tot die tijd zullen er in de "trough of disillusionment" helaas nog best wel wat drone bedrijven/ZZP'ers sneuvelen omdat ze wellicht net iets te veel net iets te vroeg geinvesteerd hebben. Maak me met name zorgen voor de ROC-Light startups die een nu nog kleine drone markt samen met een kleine honderd Full-ROC firma's moeten delen, waarbij de ROC-Light vliegers nu nog een stuk minder mogen dan hun full-ROC conculega's. Het kan ook de andere kant op doorslaan: Als ROC-Light vliegers voor een paar tientjes per uur met hun Phantoms/Mavics massaal de regels aan de laars gaan lappen, dan kan een Full-ROC firma niet op prijs met hen concurreren (in sommige gevallen is prijs voor een klant nou eenmaal belangrijker als kwaliteit).

Voor wat betreft drone consumentengebruik denk ik dat we al een tijdje in de ""Peak of inflated expectations" zitten. Ook al begrijpt de consument ondertussen ook dat hij/zij op weinig plekken met een drone MAG vliegen, belet dit hen niet om op grote schaal drones te kopen. Dit kan (net als bij de 27 MC bakkies) zo maar om slaan, zeker als de wetgever de (te?) strikte regels daadwerkelijk een tijdje gaat handhaven.

Cx9J3vpXUAEfIVL.jpg
 
Goed verhaal Jeroen, je slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop en ik deel je mening.

Vanuit technisch oogpunt bezien denk ik dat we binnen nu en twee jaar de piek zullen bereiken. De RPAS als hardware matig platform is inmiddels redelijk doorontwikkeld en de komende ontwikkelingen lijken zich meer te focussen op verfijning van deze hardware, m.n. d.m.v. redundante systemen. Veel belangrijker zal de ontwikkeling op het gebied van sensorriek zijn. Immers, een RPAS is slechts een vervoersmiddel. De payload zal ten alle tijden de grootste invloed uitoefenen op de mate waarin men de gegevens kan inwinnen die voor een bepaalde toepassing benodigd zijn. Met toenemende miniaturisering en gebruik van lichtgewichtere en rigide materialen zal het aantal toepassingen waarvoor de techniek kan worden ingezet het sterkst groeien.

Wat technisch mogelijk is komt echter nog niet overeen met wat mogelijk gemaakt MAG worden. Wet- en regelgeving, en de nog relatief beperkte accutijd en vliegduur in mindere mate, zijn hier grotendeels debet aan. Ontwikkelingen op dit vlak zullen in toenemende mate gaan bepalen in hoeverre de technische mogelijkheden ook daadwerkelijk in de praktijk kunnen worden verzilverd.

Wat betreft je verwachtingen m.b.t. de haalbaarheid van bedrijfsvoering onder het ROC-Light ben ik het deels met je eens. E.e.a. zal afhangen van de verwachtingen die men heeft van het ROC-L, en de investeringen die men op basis daarvan maakt. E.e.a. zal ook afhangen van de markt waarvoor men de ROC-L inzet. Niche markten maken m.i. momenteel meer kans dan de vele tientallen partijen die zich slechts op foto- en videoproducties inzetten. Wij zien de ROC-L vooral als een eerste opstap waarmee wij (en onze klanten) kennis en ervaring op kunnen met drones voor verscheidene toepassingen. Het ROC-L biedt wat ons betreft ook een handige overbrugging om gaandeweg expertise op te bouwen in afwachting van nieuwe (en hopelijk soepelere) regels in de (nabije) toekomst. Wanneer deze liberalisatie er op termijn komt, kunnen wij o.b.v. de opgedane kennis, ervaring en expertise sneller de overstap maken naar een full-ROC of een andere vorm van certificering die mogelijk t.z.t. van kracht wordt.