Dronen in Turkije?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.915
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Hallo medeforumgenoten,

Binnenkort zit ik een paar dagen in Turkije. Ik dacht leuk mijn <1 kg drone mee te nemen voor recreatieve doeleinden, maar op de website van de Turkse luchtvaartautoriteit zie ik dat je jezelf eerst moet registreren, en op het aanmeldformulier moet je verplicht een Turks BSN nummer opgeven. Die heb ik niet, dus het lijkt einde oefening. Of is er toch een andere optie die ik over het hoofd zie? Wie heeft hier ervaring mee? De Turkse douane lijkt me nou niet bepaald een partij om mee te sollen dus ik denk dat ik het er anders maar niet op ga wagen.
 
Problematische landen, niet meenemen. Als je pech hebt, zit je de hele dag in je cel naar je Drone te kijken
 
Wees voorzichtig Wiebe, heb geen ervaring met Turkije, maar gezien de sfeer, die Erdogan oproept, neem geen risico.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
O wacht, onder de 500 gram hoeft een drone niet geregistreerd te worden, zie ik net. De Mavic Air kan met 430 gram dus gewoon mee. Ik gok het erop. Als jullie niks meer van me horen, dan weten jullie waarom :D
 
Ben vandaag terug gekomen van twee weken Bodrum Turkije. Had dezelfde afwegingen als Wiebe en besloot om mijn Mavic Pro niet mee te nemen. Achteraf had ik er spijt van. Wat blijkt: Je kan in Turkije vollop kleine drones kopen.

Of je met een drone langs de turkse douane komt of dat er tijdens het tripje iemand met een grote pet de drone de drone afpakt lijkt me een beetje een kwestie van willekeur. Die mannen met die petten spreken niet noodzaklijkerwijs engels en/of hebben in-depth kennis van de lokale regels. Er zullen enkelen zijn die graag een bijdrage van jou willen ontvangen om jouw drone terug te kopen. Er zijn ook vast correcte types die denken dat ze in hun recht staan en je meteen opsluiten als je er op lijkt dat je hen poogt om te kopen. Ergo: Russische roulette....

Ik heb in de hele twee weken maar 1 (Phantom 3/4) drone in de lucht gezien en heb de piloot ervan niet kunnen zien. Ik heb echter in een boel afgelegen baaitjes met een zeilboot gelegen en volgens mij kon je daar (m.u.v. English Bay waar E. zijn buitenhuis heeft) prima met een done vliegen zonder gedoe. Boven een stad/haven zou ik niet gaan vliegen. Formeel: gezien moet je altijd eerst naar de lokale politie gaan en hen om toestemming te vragen om ergens te mogen opstijgen.

==//==

FYI: Ik had vooraf een mailtje gestuurd of ik met een EU passport mijn drone kon registeren en kreeg thet volgende antwoord terug:

Sent: vrijdag 24 augustus 2018 09:11
To: Craaikamp, Jeroen van
Subject: General Directorate Of State Airports Authority (DHMI) Call Center

Your request which 241159 registration number finalized by General Directorate Of State Airports Authority (DHMI) Call Center.

Dear Jeroen van CRAAICAMP, The rules and procedures for registration, operation, navigation, maintenance and airworthiness of unmanned air vehicle systems is determined by DGCA (The Directorate General of Civil Aviation of Turkey). So you are required to apply to DGCA for your complaints and necessary flight permission and licence process. National Legislation has ben issued on 04.08.2016 with the circular numbered UOD-2016/7 regarding the transport of Unmanned air vehicles within the aircraft. You need to visit www.iha.shgm.gov.tr for all data such as flight permission, complaint, authorized flight schools etc. SHGM (DGCA) Call Center: +90 312 444 60 01 Web Site: Importation of Unmanned Aerial Vehicle | Directorate General Of Civil Aviation Web Site for UAVs: SHGM - İHA Kayıt Sistemi Best Regards.

You can query your result details with passport number and registration number from www.alo.dhmi.gov.tr...

Have a nice day...
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Persoonlijk zou ik het niet doen. Als iemand zegt dat je misschien aan het spioneren bent, zijn de rapen gaar. Als je de Drone toch meeneemt, vraag voordat je gaat vliegen aan een agent of het geen probleem is. Wie o wie houdt zich dan bezig met dit waanzinnige forum?
 
Laatst bewerkt:
Hallo medeforumgenoten,

Binnenkort zit ik een paar dagen in Turkije. Ik dacht leuk mijn <1 kg drone mee te nemen voor recreatieve doeleinden, maar op de website van de Turkse luchtvaartautoriteit zie ik dat je jezelf eerst moet registreren, en op het aanmeldformulier moet je verplicht een Turks BSN nummer opgeven. Die heb ik niet, dus het lijkt einde oefening. Of is er toch een andere optie die ik over het hoofd zie? Wie heeft hier ervaring mee? De Turkse douane lijkt me nou niet bepaald een partij om mee te sollen dus ik denk dat ik het er anders maar niet op ga wagen.

Hey wiebe

Had nog problemen gehad met de mavic air mbt binnenkomst en het vliegen daar?

Ik ga morgen naar cyprus en wil mn mavic mini meenemen naar t turkse deel. Daarom de vraag
Hoor graag van je


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hey wiebe

Had nog problemen gehad met de mavic air mbt binnenkomst en het vliegen daar?

Ik ga morgen naar cyprus en wil mn mavic mini meenemen naar t turkse deel. Daarom de vraag
Hoor graag van je

Sorry voor de late reactie, ik was een paar dagen in het buitenland aan het filmen. Nee bij aankomst in Turkije had ik geen issues, er werd niet gecontroleerd of ik een drone bij me had of zo. Maar zolang je drone minder weegt dan 500 gram en je niet in de buurt van 'gevoelige' locaties vliegt (denk aan gevangenissen, kazernes, grensgebieden, etc) en je de gebruikelijke drone regels in acht neemt zou het allemaal geen probleem moeten zijn,.
 
Sorry voor de late reactie, ik was een paar dagen in het buitenland aan het filmen. Nee bij aankomst in Turkije had ik geen issues, er werd niet gecontroleerd of ik een drone bij me had of zo. Maar zolang je drone minder weegt dan 500 gram en je niet in de buurt van 'gevoelige' locaties vliegt (denk aan gevangenissen, kazernes, grensgebieden, etc) en je de gebruikelijke drone regels in acht neemt zou het allemaal geen probleem moeten zijn,.

Ok thanks.
Overmorgen ga ik de grens over naar noord cyprus. Dus moet ff kijken, want zijn heel wat militaire gebeurtenissen daar


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik ga elk jaar bijna naar Turkije, het klopt dat als een Drone zwaarder is dan 500gr je de drone moet registreren bij: iha.shgm.gov.tr maar daar heb je weer inderdaad een Turkse BSN nodig (welke ik heb :p). Ik heb zelf een aantal drones gehad waaronder nu de Mavic 2 en ik ga al 2 jaar achter elkaar met de Mavic 2 naar Turkije zonder dat ik hem geregistreerd heb en geloof mij als je gewoon normaal vliegt in de line of sight en zoals "wdejager" zegt niet in de buurt komt van die gevoelige plekken dan kun je er met gerust je drone laten vliegen.

De (lokale) mensen vinden het zelfs geweldig en komen bij je staan en vragen erg geïnteresseerd naar de drone. Het klopt dat het rechtensysteem in Turkije laatste jaren erg afgezwakt is en dat je er inderdaad moet oppassen wat je zegt (als het tegen Erdogan is) maar de Turken weten net zo goed dat de toeristen 1 van de grootste inkomens bronnen voor het land is. Die gaan ze niet meteen stenigen :)

Ik ga dit jaar weer naar Turkije, en ik neem me Mavic 2 Zoom/Pro weer mee. Ik kan nu al niet wachten :) Mocht iemand meer info willen of Turkije en Drone`s dan hoor ik het wel :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Travel and Drones
Ik ga elk jaar bijna naar Turkije, het klopt dat als een Drone zwaarder is dan 500gr je de drone moet registreren bij: iha.shgm.gov.tr maar daar heb je weer inderdaad een Turkse BSN nodig (welke ik heb :p). Ik heb zelf een aantal drones gehad waaronder nu de Mavic 2 en ik ga al 2 jaar achter elkaar met de Mavic 2 naar Turkije zonder dat ik hem geregistreerd heb en geloof mij als je gewoon normaal vliegt in de line of sight en zoals "wdejager" zegt niet in de buurt komt van die gevoelige plekken dan kun je er met gerust je drone laten vliegen.

De (lokale) mensen vinden het zelfs geweldig en komen bij je staan en vragen erg geïnteresseerd naar de drone. Het klopt dat het rechtensysteem in Turkije laatste jaren erg afgezwakt is en dat je er inderdaad moet oppassen wat je zegt (als het tegen Erdogan is) maar de Turken weten net zo goed dat de toeristen 1 van de grootste inkomens bronnen voor het land is. Die gaan ze niet meteen stenigen :)

Ik ga dit jaar weer naar Turkije, en ik neem me Mavic 2 Zoom/Pro weer mee. Ik kan nu al niet wachten :) Mocht iemand meer info willen of Turkije en Drone`s dan hoor ik het wel :)

Beste gokhan
Bedankt voor je bericht. Vandaag nr turks cyprus gegaan en heb inderdaad geen problemen gehad.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Gokhan