- Lid geworden
- 19 apr 2021
- Berichten
- 31
- Waarderingsscore
- 10
- Punten
- 8
- Leeftijd
- 60
- Locatie
- Heerhugowaard
In hoeverre kan een opdrachtgever (makelaar in dit geval) voor luchtfoto's aansprakelijk gesteld of zelfs beboet worden voor gebruik van dronefoto's die niet volgens de juiste regels gemaakt zijn? Bijv. in een no-flyzone of de piloot/operator is niet in bezit van juiste certificeringen/exploitatievergunning.
Regelmatig zie ik bij dronefoto's van woningen te koop/te huur voorbij komen, waarvan ik bij voorbaat al weet dat op die op een locatie in een permanente no-flyzone gemaakt zijn. Nu zou het nog zo kunnen zijn dat deze in de specifieke categorie onder STS-01 of PDRA-S01 gemaakt zijn, maar gezien de kosten (certificering, verplichte trainingen, exploitatievergunning, e.d.) en voorbereidingen voor het maken van die foto's kan ik het me niet voorstellen de operator/vlieger daarvoor gecertificeerd is of deze op orde heeft, laat staan dat de makelaar daarvoor een juiste (kostendekkende) prijs betaald.
Dat de operator/vlieger beboet kan worden is duidelijk; maar kan ook een opdrachtgever hiervoor op aangesproken of zelfs beboet worden?
Ik vergelijk het met een case waar een woningeigenaar zijn huis heeft laten schilderen door een schildersbedrijf. Blijkt de persoon achteraf een torenhoge boete gekregen te hebben omdat de schilders van dat bedrijf die zijn huis schilderen geen werkvergunning te hebben......omdat het iets is wat de eigenaar had moeten controleren (hij kreeg meen ik een boete van tegen de €14.000...?).
Zelf zit (ook) in de vastgoedsector waarin ik als media-specialist verschillende, vaste makelaars voorzie van de bekende Funda plaatjes en filmpjes en waarbij ik vaak ook drones gebruikt voor die plaatjes. Toch verkoop ik altijd een steevast NEE aan de makelaars waar het niet mag (legaal) of gewoon niet kan (invloed van weer etc). In de regio waar ik voor makelaars werkzaam ben is een groot civiel (Schiphol) en een belangrijke civiel/militaire luchthaven (de Kooy) waar ik -nogmaals- gewoon niet vlieg binnen het CTR-gebied. Momenteel heb ik alle benodigde A1-A3 + A2 certificeringen, verzekering en registratie, plus ik overweeg het zelfs uit te breiden naar specifiek PDRA-S01 met alle vergunningen, goedkeuring en kosten die daarbij horen.
En toch zie ik regelmatig (weliswaar prachtige) hoogtefoto's van woningen die echt wel in het CTR gebied vallen....
Hoor graag hoe jullie erover denken, en wat eventueel wetgeving hierover zegt.
Roel
Regelmatig zie ik bij dronefoto's van woningen te koop/te huur voorbij komen, waarvan ik bij voorbaat al weet dat op die op een locatie in een permanente no-flyzone gemaakt zijn. Nu zou het nog zo kunnen zijn dat deze in de specifieke categorie onder STS-01 of PDRA-S01 gemaakt zijn, maar gezien de kosten (certificering, verplichte trainingen, exploitatievergunning, e.d.) en voorbereidingen voor het maken van die foto's kan ik het me niet voorstellen de operator/vlieger daarvoor gecertificeerd is of deze op orde heeft, laat staan dat de makelaar daarvoor een juiste (kostendekkende) prijs betaald.
Dat de operator/vlieger beboet kan worden is duidelijk; maar kan ook een opdrachtgever hiervoor op aangesproken of zelfs beboet worden?
Ik vergelijk het met een case waar een woningeigenaar zijn huis heeft laten schilderen door een schildersbedrijf. Blijkt de persoon achteraf een torenhoge boete gekregen te hebben omdat de schilders van dat bedrijf die zijn huis schilderen geen werkvergunning te hebben......omdat het iets is wat de eigenaar had moeten controleren (hij kreeg meen ik een boete van tegen de €14.000...?).
Zelf zit (ook) in de vastgoedsector waarin ik als media-specialist verschillende, vaste makelaars voorzie van de bekende Funda plaatjes en filmpjes en waarbij ik vaak ook drones gebruikt voor die plaatjes. Toch verkoop ik altijd een steevast NEE aan de makelaars waar het niet mag (legaal) of gewoon niet kan (invloed van weer etc). In de regio waar ik voor makelaars werkzaam ben is een groot civiel (Schiphol) en een belangrijke civiel/militaire luchthaven (de Kooy) waar ik -nogmaals- gewoon niet vlieg binnen het CTR-gebied. Momenteel heb ik alle benodigde A1-A3 + A2 certificeringen, verzekering en registratie, plus ik overweeg het zelfs uit te breiden naar specifiek PDRA-S01 met alle vergunningen, goedkeuring en kosten die daarbij horen.
En toch zie ik regelmatig (weliswaar prachtige) hoogtefoto's van woningen die echt wel in het CTR gebied vallen....
Hoor graag hoe jullie erover denken, en wat eventueel wetgeving hierover zegt.
Roel