Drone Wet en Regelgeving Factsheet

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen van Craaikamp

Active Member
Lid geworden
12 sep 2016
Berichten
292
Waarderingsscore
85
Punten
28
Leeftijd
57
Locatie
Amstelveen
Wat je wanneer met een drone mag, is afhankelijk van de aard van de vlucht, over welke vergunningen en ontheffingen de vlieger beschikt en welke locale omstandigheden/beperkingen er zijn.

Inspectie IL&T, onderdeel van het Nederlands Ministerie Infrastructuur en Milieu, maakt onderscheid tussen drie groepen van mensen die met een drone vliegen.
  • Mensen die -puur als hobby- gebruik maken van een drone tot 25 kilo worden als recreatieve vliegers aangemerkt en zij dienen zich te houden aan de Regeling modelvliegen.
  • Remote Operator Certificate (ROC) is een vergunning voor bepaalde tijd, welke onder randvoorwaarden wordt uitgegeven voor het beroepsmatig gebruik van Drones. ROC is bedoeld voor mensen/firma's die zakelijk gebruik maken van drones en/of diensten leveren met drones tot 150 kilo. ROC vluchten vallen onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen.
  • ROC-Light is een lichtere variant van het ROC, voor drones tussen 0 en 4 kg. Voor ROC-Light wordt minder kennis/vaardigheid vereist als bij ROC. ROC-Light vluchten vallen ook onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen maar binnen de beperkingen die voor ROC-Light van toepassing zijn.
De Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen is zowel op ROC als ROC-Light van toepassing, de wetgever heeft haar bedoelingen met beiden bekend gemaakt in de Staatscourant.

Alleen wanneer je over een volledig ROC beschikt, kan je (eenmalig of voor onbepaalde tijd) bij IL&T ontheffing worden aanvragen voor de beperkingen die er gelden. Er worden geen ontheffingen verleend aan vliegers met een ROC-Light en/of vliegers die recreatief met een drone vliegen..

Onderstaand Factsheet van IL&T, geeft de onderlinge verschillen aan (stand van zaken juli 2016):

FACTS1.png

typetabel2.png


Links m.b.t. wet en regelgeving:
 
Laatst bewerkt:
Beste Jeroen,

Hartelijk dank voor jouw post. Ik ben totaal nieuw in de drone wereld en ik heb zonder na te denken eergister een DJI Phantom 4 Pro besteld (I know, dom). Toen werd ik er op geanttendeerd door mijn collega's dat er best wel stricte regels zijn en heb nu dan ook de order geannulleerdIk heb de factsheet bekeken, maar voor mij is het niet 100% duidelijk of ik onder de categorie recreatie of beroepsmatig (ROC light) val.

Ik vlog en praat in mijn vlog over bitcoins, en ik had het idee om een drone aan te schaffen die mij ook volgt terwijl ik praat, vandaar dat ik maar gelijk voor een DJI pahtom 4 pro ben gegaan. Dus in principe hoeft de drone niet meer dan 50 meter van mij vandaan te zijn.

Maar de vraag is, aangezien ik advertentie inkomsten gerenereer via YouTube en andere social media kanalen, wordt dit dan wel als commercieel gezien en zou ik dan een ROC Light vergunning moeten hebben? Ik ga het niet gebruiken om diensten aan te bieden.

Ik hoor graag van je. Bedankt alvast!

Gr.
 
Aangezien jij er commercieel belang bij hebt, zou je een ROC Light moeten halen.
 
Dag Marcel,

Bedankt voor jouw reacie! Is dat ook het geval als ik een "speelgoed" drone koop als de drone minder dan 1 KG weegt? Zoals een DJI Sparkle.
 
  • Remote Operator Certificate (ROC) is een vergunning voor bepaalde tijd, welke onder randvoorwaarden wordt uitgegeven voor het beroepsmatig gebruik van Drones. ROC is bedoeld voor mensen/firma's die zakelijk gebruik maken van drones en/of diensten leveren met drones tot 150 kilo. ROC vluchten vallen onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen.
  • ROC-Light is een lichtere variant van het ROC, voor drones tussen 0 en 4 kg. Voor ROC-Light wordt minder kennis/vaardigheid vereist als bij ROC. ROC-Light vluchten vallen ook onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen maar binnen de beperkingen die voor ROC-Light van toepassing zijn.

Paar kanttekeningen:
ROC / ROC light worden afgegeven voor onbepaalde tijd.
Aanvullende ontheffingen moeten in je handboek staan en zijn goedgekeurd,dat kun je iedere keer aanpassen als je de leges maar betaald. Op de sit van ILT kun jeeen lijst zien met de bestaande ROC houders en hun extra ontheffingen https://www.ilent.nl/binaries/ilt/d.../ROC+vergunningen+26-6-2017_tcm334-380989.pdf

RPA-l bevoegdheden zijn wel gebonden aan tijd.

ROC en ROC L eigenaren zijn beide "Operators" dwz dat ze commercieel gebruik maken van een luchtvaartuig. Het verschil zit hem niet alleen in de MTOW, je kunt ook met een drone, die onder de 4 kg MTOW is, een ROC hebben. Je mogelijkheden om hem in te zetten zijn dan groter (120m hoog / CTR).
 
Hoi Jeroen, ik kan nergens vinden als je een ROC-Light hebt of deze automatisch wordt omgezet naar EU Dronebewijs
 
Hoi Jeroen,
Ik heb het volgende....

Ik heb een vraag waar ik bij IL&T niet uitkom.
Ik ben geslaagd voor mijn theorie examen Minidrones en kan dus nu mijn ontheffing aanvragen.
Ik heb deze theoriecursus en examen gewonnen met een win-actie dus dat heeft me niets gekost.

Echter twijfel ik om een ontheffing aan te vragen omdat de kosten aan de hoge kant liggen.
Tot. kosten aanvraag ontheffing en andere doc. +/- 450 dat is eenmalig oké, maar dan moet er nog een verzekering afgesloten worden die rond de €350,- p/jaar is en dat vind ik aardig aan de prijs.
Ik verwacht niet dat ik dat ik zoveel opdrachten binnenhaal om deze kosten te kunnen dekken, zeker niet op korte termijn.
Ik ben niet werkzaam in de Drone sector en ook heb ik geen eigen zaak.
Prive, krijg ik wel eens verzoeken om drone video's en foto's te maken.
Dronevideo en -foto is een aanvullende dimensie op mijn hobby fotograferen.
Dus voornamelijk nog hobby...

Mijn vragen:
1- waar kan ik de voordeligste drone verzekering afsluiten?
2- Heeft alleen het behaalde theorie-examen (certificaat Minidrones) een meerwaarde als de Europese
Drone Wetgeving van kracht is?
3- Kan ik aan de hand van alleen dit certificaat (2jaar geldig) een gelijkwaardig document verkrijgen, als
deze Wetgeving begin volgend jaar in gaat? Of moet ik dan toch persé ROC-L bevoegd zijn.
Ik wil wel mijn beide huidige drones (Inspire 1 en Mavic 2 Pro of gelijkwaardige) blijven vliegen.
4- En wat als ik besluit om niet commercieel te vliegen kan ik dan wel met behulp van mijn Minidrone
Certificaat, met ingang van de nieuwe wetgeving, in een klasse ingedeeld worden zodat ik mijn huidige
drones, kan blijven vliegen zonder opnieuw een cursus en examen te doen?

Dit is mij dus niet helemaal duidelijk.

Met vriendelijke groet,
Roland