Drone vliegen met één hand. Is dat mogelijk?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

SnitserNL

Well-Known Member
Lid geworden
11 mei 2019
Berichten
1.725
Waarderingsscore
670
Punten
113
Leeftijd
67
Locatie
Sneek
Een van mijn kennissen vroeg me laatst of er mogelijkheden bestaan om met één hand een drone te kunnen besturen. Dit, omdat hij niet over de volle functionaliteit van één van zijn beide handen kan beschikken.
Weet iemand van jullie of daar oplossingen voor zijn ontwikkeld?
 
Ik heb het Kickstarter project destijds laten zitten (had geen drone waar de boel compatible mee leek te gaan zijn toen), en heb er eigenlijk nooit meer iets van gehoord voor zover ik weet..
 
Dankjewel. Ik zal er eens naar kijken.
 
Ik zou denken aan een riem rond de nek zodat je controller netjes bereikbaar blijft. In principe, als je alles loslaat, blijft je drone netjes hangen. Dus je zou kunnen vliegen dmv 1 hand en telkens één joystick aan te raken. Je gaat uiteraard geen cinematische moves kunnen doen (2 of 3 richtingen tegelijk aansturen) maar je zou toch moeten kunnen genieten van het vliegen zelf!?
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Al bestuur je de drone met je neus, zolang jij je drone onder controle kan houden en hem binnen je zicht kan houden is er geen beschreven regel dat je niet met 1 hand je drone mag besturen. Als jij kan aantonen dat jij je drone kan hanteren met 1 vinger is dat gewoon toegestaan.
 
Als jij kan aantonen dat jij je drone kan hanteren met 1 vinger is dat gewoon toegestaan.
De vraag is niet of het is toegestaan, maar of er oplossingen voor zijn. Zoiets als wat Bjorn hierboven aangeeft, dat zou ik voor mezelf ook nog wel zien zitten.
 
Zo'n controller lijkt me meer intuitief en lekkerder vliegen dan met twee sticks. Maar 350 euro is toch net even te veel om zo maar even erbij aan te schaffen.
 
Al bestuur je de drone met je neus, zolang jij je drone onder controle kan houden en hem binnen je zicht kan houden is er geen beschreven regel dat je niet met 1 hand je drone mag besturen. Als jij kan aantonen dat jij je drone kan hanteren met 1 vinger is dat gewoon toegestaan.
Dit was bedoeld voor iemand die niet de mogelijkheid heeft om met 2 handen te vliegen. maar dat had je waarschijnlijk nu al wel door ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: PXPRO en SnitserNL
Die FT Aviator stick is volgens mij het resultaat van dat Kickstarter crowdfundingproject van die (ex)astronaut, losjes gebaseerd op een deel van het bedieningssysteem van de robotarmen aan boord van de Space Shuttle en het ISS.

Zo'n controller lijkt me meer intuitief en lekkerder vliegen dan met twee sticks. Maar 350 euro is toch net even te veel om zo maar even erbij aan te schaffen.

Vanwege een combinatie van prijs en niet compatible zijn met enige DJI drone in mijn bezit (destijds, mogelijk vanwege de versie van DJI Mobile SDK in gebruik in het prototype destijds, vermoed/hoop ik?) ben ik er nooit aan begonnen. Ik had hem anders graag eens uitgeprobeerd, want het concept is best interessant.

Ik gebruik bijvoorbeeld al jaren een eenvoudige 3D muis om te navigeren door Google Earth en sinds een jaar of drie/vier om op mijn werk te navigeren door de 3D-weergaven van puntenwolken, en na een korte initiële gewenning voelt dat alsof het 3D beeld naadloos en telepathisch langs zes vrijheidsgraden op je wensen in je hoofd reageert, zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PXPRO
Bedankt voor het melden. Ik vind op de site echter geen enkele prijs of verkooppunt. Alsof het nog in ontwikkeling is.
Klopt, het is nog niet op de markt gebracht. Het zal volgens onderstaande bron eind dit jaar beschikbaar moeten komen en tussen de $250 en $300 gaan kosten.

 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL