Drone verzekering

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

luukbotzen

New Member
Lid geworden
22 nov 2018
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
28
Locatie
's-Hertogenbosch
Beste drone piloten,

Ik ben benieuwd of ik mijn drone kan verzekeren als ik deze crash, dus niet schade aan anderen maar, het verzekeren van schade aan de drone. Weet iemand van het bestaan van zo'n verzekering af?

Ik hoor graag

(Sorry als deze vraag al een keer gesteld is, ik kan niet zo snel een antwoord vinden.)
 
Ik ben benieuwd of ik mijn drone kan verzekeren als ik deze crash, dus niet schade aan anderen maar, het verzekeren van schade aan de drone. Weet iemand van het bestaan van zo'n verzekering af?
Tuurlijk. Alles kun je casco verzekeren, als je maar betaalt. Kwestie van navragen bij je verzekeringstussenpersoon of even Googlen. (Ik heb zelf geen enkele ervaring met cascoverzekering van drones.)
 
Laatst bewerkt:
Je kunt als particulier een hele boel verzekeren , je huis, auto, fiets, inboedel etc., maar voor een drone zou je , zoals peSHIR al zei, misschien je verzekeraar moeten vragen , mocht die dat willen doen, wat ik niet denk, gaat het je een hoop geld kosten.
Met een drone van DJI kan je je verzekeren voor verlies en schade. Dat doe je dan bij de aankoop of nog een tijdje daarna.
Als de drone bedrijfsmatig wordt gebruikt is het een ander verhaal natuurlijk.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik gebruik mijn drone zakelijk en heb ook een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor schade aan derde, ik kon ook de drone meeverzekeren ,premie loog er niet om ruim € 400,- per jaar boven op de premie van de normale verzekering . Ik hoor van sommige mensen dat hun drone onder de inboedel met buitenhuis dekking valt, mij lijkt het een broodje aap, want anders vliegt iedereen na de garantie periode wel even tegen een lantarenpaal aan of in een boom om zo even goedkoop aan een nieuwe te komen.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
De eerste optie zou een verzekering/uitgebreide garantie van de fabrikant zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van Care Refresh in het geval van DJI.

Wat betreft persoonlijke verzekeringen durf ik niet te zeggen of dat mogelijk is. Een WA dekking, voor schade of letsel aan derden, is bij sommige verzekeraars inbegrepen bij de persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Maar van een zgn. casco dekking, dus voor schade aan de drone zelf, heb ik in de privé sfeer nog nooit gehoord.

Zakelijk zijn er voldoende mogelijkheden. Wel vereist dit een speciale luchtvaartverzekering, een reguliere bedrijfsaansprakelijkheid- of cascoverzekering volstaat veelal niet. De premies zijn zoals gezegd hoog. De WA premie is afhankelijk van de gewenste maximum dekking:

~ €350,- per jaar voor 1 miljoen dekking;
~ €450,- per jaar voor 2.5 miljoen dekking;
~ €550,- per jaar voor 5 miljoen dekking;

De casco premie wordt bepaald a.d.h.v. een vast percentage van de nieuwprijs van de drone en accesoires welke men wenst te verzekeren. Dat percentage is relatief hoog, beginnend bij ~7.2% voor consumenten 'spul' en een steeds lager percentage naarmate de nieuwwaarde toeneemt.

Voor de beeldvorming: wij moeten voor één van onze drones elk jaar maar liefst ruim €1550,- aan premie aftikken. Daarvan heeft €350,- betrekking op de WA-verzekering, voor de casco-dekking mogen wij jaarlijks €1200,- afdragen. Toegegeven bedraagt het hier een industriële en absoluut geen consumenten drone, maar het geeft aan dat de premies in dit wereldje relatief prijzig uitvallen.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Ik denk dat het een kwestie is van inschatten en calculeren. Vlieg je professioneel en met een vrij kostbare drone, dan loopt je bedrijf risico bij uitval. Dan is een verzekering zinvol. Vlieg je privé en doe je niet al te gekke dingen, dan kun je je afvragen of casco verzekeren wel zinvol is. Je kunt ook maandelijks een bedrag apart zetten voor vervanging. Blijft je drone gedurende de spaarperiode heel, dan heb je een mooi bedrag in reserve staan. Hou er rekening mee dat bij schade de verzekeraar nauwlettend zal controleren of je je wel aan alle regeltjes hebt gehouden!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Heb net een nieuw topic geplaatst over verzekeren onder regelgeving ROC en verzekeringen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
De eerste optie zou een verzekering/uitgebreide garantie van de fabrikant zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van Care Refresh in het geval van DJI.

Wat betreft persoonlijke verzekeringen durf ik niet te zeggen of dat mogelijk is. Een WA dekking, voor schade of letsel aan derden, is bij sommige verzekeraars inbegrepen bij de persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Maar van een zgn. casco dekking, dus voor schade aan de drone zelf, heb ik in de privé sfeer nog nooit gehoord.

Zakelijk zijn er voldoende mogelijkheden. Wel vereist dit een speciale luchtvaartverzekering, een reguliere bedrijfsaansprakelijkheid- of cascoverzekering volstaat veelal niet. De premies zijn zoals gezegd hoog. De WA premie is afhankelijk van de gewenste maximum dekking:

~ €350,- per jaar voor 1 miljoen dekking;
~ €450,- per jaar voor 2.5 miljoen dekking;
~ €550,- per jaar voor 5 miljoen dekking;

De casco premie wordt bepaald a.d.h.v. een vast percentage van de nieuwprijs van de drone en accesoires welke men wenst te verzekeren. Dat percentage is relatief hoog, beginnend bij ~7.2% voor consumenten 'spul' en een steeds lager percentage naarmate de nieuwwaarde toeneemt.

Voor de beeldvorming: wij moeten voor één van onze drones elk jaar maar liefst ruim €1550,- aan premie aftikken. Daarvan heeft €350,- betrekking op de WA-verzekering, voor de casco-dekking mogen wij jaarlijks €1200,- afdragen. Toegegeven bedraagt het hier een industriële en absoluut geen consumenten drone, maar het geeft aan dat de premies in dit wereldje relatief prijzig uitvallen.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app

Interessant om te lezen BobvdM,
Ik ga m'n Drone dus ook zakelijk inzetten (voor de theorie ben ik onlangs geslaagd) , maar zie overal zeer hoge premies tegen extreem lage W.A.-uitbetalingen. U geeft aan dat er dekking is vanaf 1 miljoen en hoger. Welke verzekeringsmaatschappij is dat? Wellicht kunt u me hierover nog wat gegevens verstrekken?

Alvast dank voor de moeite,

Jacco van de Kuilen
 
Interessant om te lezen BobvdM,
Ik ga m'n Drone dus ook zakelijk inzetten (voor de theorie ben ik onlangs geslaagd) , maar zie overal zeer hoge premies tegen extreem lage W.A.-uitbetalingen. U geeft aan dat er dekking is vanaf 1 miljoen en hoger. Welke verzekeringsmaatschappij is dat? Wellicht kunt u me hierover nog wat gegevens verstrekken?

Alvast dank voor de moeite,

Jacco van de Kuilen

Ik heb mijn verzekering lopen bij: Gipon BV
Verzekeringsmaatschappij in Baarn, Nederland
 
Ik gebruik mijn drone zakelijk en heb ook een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor schade aan derde, ik kon ook de drone meeverzekeren ,premie loog er niet om ruim € 400,- per jaar boven op de premie van de normale verzekering . Ik hoor van sommige mensen dat hun drone onder de inboedel met buitenhuis dekking valt, mij lijkt het een broodje aap, want anders vliegt iedereen na de garantie periode wel even tegen een lantarenpaal aan of in een boom om zo even goedkoop aan een nieuwe te komen.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Dat klopt wel, mijn (OHRA) verzekering denkt dat ook gek genoeg.. maar, alleen aan derden! er staat duidelijk in de lettertjes dat dit NIET is voor zakelijk gebruik.
Dekking voor drones

Knal je dus tijdens een klus met je drone in die miljoenen villa, dan heb je pech.. dat dekt de WA van OHRA niet, dat is zakelijke inzet, en duidelijk aantoonbaar.

Maar, vlieg ik gewoon voor de fun ergens en gaat het dan mis dan ben ik gedekt onder mijn WA, en dat is een hele rare situatie want mijn drone kan hier in het buitengebied ook op hol slaan en op een huis vallen o.i.d. en geloof mij, hier staan ook best grote hutjes!

Die hele drone verzekering is buiten dat hij verschrikkelijk duur is, ook nog eens totaal onnodig in de huidige vorm. de maatschappijen varen er wel bij, en wij hebben een hele hoge kostenpost.