Drone verzekering & betaling

RonaldH

New Member
Lid geworden
5 nov 2018
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
32
Locatie
Groningen
Hallo Allen,

Ik heb onlangs mijn drone ROC Light theorie gehaald! Het is dus bijna zover dat ik mag beginnen met het professioneel vliegen.

Ik heb nog een aantal vraagjes en ik hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen.

- Hoe zit het nu precies met het aanvragen van een ROC Light ontheffing? Ik heb mijn drone geregistreerd, dogtags besteld met daarop het PH nummer en ben nu bezig met het regelen van een verzekering. Welke stappen moet ik daarna nog doorlopen?

- Is het drone "brevet" gebonden aan een drone? Of kan ik de ontheffing los aanvragen?

- Betalen jullie je verzekeringspremie maandelijks of moet het bedrag elk jaar in een keer betaald worden?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vragen! Er staat vast genoeg online maar ik hoor het liever van ervaringsdeskundigen en mede-vliegers :D
 
Het merendeel van je vragen komt aan bod in de artikelen die deel uitmaken van het 'Dossier ROC-light' op Dronewatch: ROC Light | Dronewatch

Het kan zijn dat je even terug moet bladeren naar wat vorige artikelen, met de knop 'Vorige' onderaan.

Heel in het kort:

Je kunt bij de ILT terecht om je ROC-light aan te vragen: Operator certificate: ROC-light (niet gecertificeerd)

Het brevet is semi-gebonden aan je drone: als je wilt gaan vliegen met een drone <1 kg dan hoef je niet eerst een theorietoets te doen, als je wilt vliegen met een drone 1-4 kg dan wel. Daarna hoeft je ROC-light in principe niet aangepast te worden als je een andere drone gaat kopen, tenzij je met een <1 kg ROC-light toch met een zwaardere drone wilt gaan vliegen. Meer uitleg hier: Moet mijn ROC-light gewijzigd worden als ik een andere drone koop of huur?

Verzekeringpremie wordt meestal jaarlijks in rekening gebracht. Hierbij een paar aanbieders: Bedrijvengids
 
  • Leuk
Waarderingen: RonaldH
Hoi Wdejager,

Bedankt voor je reactie! Het moet helemaal goed komen ik ga alle info doornemen.. een ander vraagje, ik was laatst een artikel aan het lezen over verschillende verzekeringen en kosten daarvan en las toen over verzekeringen die hoger of lager uitvallen. Ik heb zelf bij zo ongeveer alle verzekeraars uit jouw link een offerte opgevraagd. Driessen & rappange vragen wanneer ik lig ben van de KNVvl EUR 272,25 (tot 1.000.000 dekking) en wanneer ik niet lid ben EUR 438,02 per jaar. Gipon komt ongeveer op hetzelfde bedrag terrecht EUR 438,88 per jaar.

Ik heb onlangs door jouw link ook offertes opgevraagd bij Flight Deck en Safe2fly en deze vallen beide beduidend lager uit. Rond de EUR 225 met een dekking tot 1.000.000... heb jij enig idee waar het aan kan liggen dat deze verzekeraars veel lager uitvallen? Misschien is jou dit ook opgevallen in het verleden?

Groet, Ronald