Drone to be

Sniper

New Member
Lid geworden
19 nov 2024
Berichten
10
Waarderingsscore
5
Punten
3
Locatie
Some Where On Earth
Momenteel heb ik nog geen drone maar volop aan het zoeken en vergelijken. Ik ben er bijna uit.
Voor nu meer vragen dan antwoorden. Ik hoop de juiste antwoorden hier te vinden.

Heb ondertussen al wel een verlanglijst gemaakt van wat er mogelijk moet komen.

Neo motion fly more en een Avata 2 (avata 2 alleen drone en bij de Neo alle tools om fpv te kunnen vliegen.)

De vragen die ik heb zal ik later hier even onder zetten.

Ik zal gaan vliegen in zowel NL als BE dus daar zit vast wel een uitdaging. Mijn vliegbewijs A1\A3 voor de Avata ga ik in België halen en daar zal ik de drones ook registreren voor zover dat nodig is.

Hier alvast de eerste vragen.
  • Mag je met een Neo vliegen tegen betaling ?
  • Mag je met een Avata 2 vliegen tegen betaling ?
  • Als je "commercieel" vliegt en daar is een vergunning voor nodig is dat dan ook nodig als je alleen binnen vliegt
  • Hoe is dat geregeld als je commercieel op eigen terrein vliegt bijvoorbeeld voor een bedrijfsfilm
  • Is er ergens een goede uitleg over de drone kaarten, ik begrijp nog niet de helft van sommige teksten
 
Laatst bewerkt:
Dag Sniper,

Zal proberen te antwoorden maar regelgeving BE/NL verschilt soms fors.
Leve 1 Europa
  • Mag je met een Neo vliegen tegen betaling ?
  • Ja, maar of het erg professioneel overkomt is een tweede.
  • Denk aan beperkte mogelijkheden (zoom, beeldstabilisatie, ca. 15 minuten vluchttijd, geluid)

  • Mag je met een Avata 2 vliegen tegen betaling ?
  • Ja, in mijn ogen betere keuze, maar dan wel met extra batterijen of FMC i.v.m. je vluchttijd. Die “vliegt” zo om.
  • Zie bijv:
    of een van de vele andere reviews.

  • Als je "commercieel" vliegt en daar is een vergunning voor nodig is dat dan ook nodig als je alleen binnen vliegt
  • Nee, binnen (ruimte afgesloten van de buitenlucht) valt niet onder het luchtruim.

  • Hoe is dat geregeld als je commercieel op eigen terrein vliegt bijvoorbeeld voor een bedrijfsfilm
  • In NL (en BE waarschijnlijk ook) rekening houden met privacywetgeving i.v.m. het herkenbaar in beeld brengen van niet-betrokken personen.
  • Denk ook aan een goede verzekering als je zakelijk (betaalde opdracht) gaat vliegen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

  • Is er ergens een goede uitleg over de drone kaarten, ik begrijp nog niet de helft van sommige teksten.
  • Ja, vaak op de website zelf. Tijdens je A1/A3 word daar mogelijk al uitleg over gegeven. Anders is de website Drones voor beginners - Gebieden een heel goed startpunt met veel uitleg.
  • En al doende leert men
 
  • Leuk
Waarderingen: Sniper
Dag Sniper,

Zal proberen te antwoorden maar regelgeving BE/NL verschilt soms fors.
Leve 1 Europa
  • Mag je met een Neo vliegen tegen betaling ?
  • Ja, maar of het erg professioneel overkomt is een tweede.
  • Denk aan beperkte mogelijkheden (zoom, beeldstabilisatie, ca. 15 minuten vluchttijd, geluid)

  • Mag je met een Avata 2 vliegen tegen betaling ?
  • Ja, in mijn ogen betere keuze, maar dan wel met extra batterijen of FMC i.v.m. je vluchttijd. Die “vliegt” zo om.
  • Zie bijv:
    of een van de vele andere reviews.

  • Als je "commercieel" vliegt en daar is een vergunning voor nodig is dat dan ook nodig als je alleen binnen vliegt
  • Nee, binnen (ruimte afgesloten van de buitenlucht) valt niet onder het luchtruim.

  • Hoe is dat geregeld als je commercieel op eigen terrein vliegt bijvoorbeeld voor een bedrijfsfilm
  • In NL (en BE waarschijnlijk ook) rekening houden met privacywetgeving i.v.m. het herkenbaar in beeld brengen van niet-betrokken personen.
  • Denk ook aan een goede verzekering als je zakelijk (betaalde opdracht) gaat vliegen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

  • Is er ergens een goede uitleg over de drone kaarten, ik begrijp nog niet de helft van sommige teksten.
  • Ja, vaak op de website zelf. Tijdens je A1/A3 word daar mogelijk al uitleg over gegeven. Anders is de website Drones voor beginners - Gebieden een heel goed startpunt met veel uitleg.
  • En al doende leert men
thnx, hier kan ik al wat mee.
Dat verhaal over het commercieel vliegen is niet iets wat ik snel wil gaan doen. eerst maar eens leren vliegen :)
Heb wel een paar klanten waar ik de ICT voor doe die er naar vragen vandaar dat ik er wat meer van wil weten.
Zal eens gaan uitzoeken wat voor vergunning nodig is maar dat heeft nog geen haast.
 
Dit is de lijst van spullen die ik overweeg aan te schaffen. De Neo is vooral voor training en vakantie plaatjes. Met de Avata 2 wil ik, als ik het FPV vliegen onder de knie heb, wat meer gaan doen. Mogelijk ooit eens iets commercieels maar voorlopig niet.

Schermafbeelding 2024-11-18 103855.png
 
Dit is de lijst van spullen die ik overweeg aan te schaffen. De Neo is vooral voor training en vakantie plaatjes. Met de Avata 2 wil ik, als ik het FPV vliegen onder de knie heb, wat meer gaan doen. Mogelijk ooit eens iets commercieels maar voorlopig niet.

Bekijk bijlage 5242
Reken het eens anders uit : avata 2 flight more combo , losse neo , fpv controller 3
 
Laatst bewerkt:
Alles is besteld, zondag 24-11 kan ik het ophalen. dit is het geworden:

Avata 2 fly more combo (met goggles 3, RC motion 3, 3x accu etc)
2 jaar DJI care

Neo los
2x extra accu voor de Neo
1x oplader voor de Neo
2 jaar DJI Care

1x FPV controller

Ga maandag meteen examen doen A1 en A3 en ondertussen exploitantnummer aanvragen.
Ondertussen in de bedrijfshal beetje oefenen met de Neo. Als dat allemaal goed gaat eens buiten oefenen en dan de Avata aan zwengelen. zin in
 
Laatst bewerkt:
eerste vlucht gedaan met de Neo met de bril (goggles 3) en de motion controller. in garage ging het goed in beginners mode, maar buiten ging het flink mis.......

het was licht in de garage en vloog door de open garage deur op straat en daar was schemer (in België mag je in het donker vliegen) en toen ging de Neo er vandaar, hij ging vanzelf uit de beginners mode en reageerde niet meer op de motion rc 3.

Vol gas tegen de zijkant van de auto en toen weer omhoog om op de raam te knallen en toen op de motor kap en verdween toen onder de wagen en kwam klem te zitten onder het wiel. motortjes bleven vol gas draaien.

Beetje onderzoek gedaan op internet en blijkt dat meer mensen dit probleem hebben ervaren, compleet stuurloos en vol gas ervandoor.
.... de Neo komt voorlopig niet meer buiten.
 
eerste vlucht gedaan met de Neo met de bril (goggles 3) en de motion controller. in garage ging het goed in beginners mode, maar buiten ging het flink mis.......

het was licht in de garage en vloog door de open garage deur op straat en daar was schemer (in België mag je in het donker vliegen) en toen ging de Neo er vandaar, hij ging vanzelf uit de beginners mode en reageerde niet meer op de motion rc 3.

Vol gas tegen de zijkant van de auto en toen weer omhoog om op de raam te knallen en toen op de motor kap en verdween toen onder de wagen en kwam klem te zitten onder het wiel. motortjes bleven vol gas draaien.

Beetje onderzoek gedaan op internet en blijkt dat meer mensen dit probleem hebben ervaren, compleet stuurloos en vol gas ervandoor.
.... de Neo komt voorlopig niet meer buiten.
Volgens een kennis van mij die een NEO heeft was hier een update voor gekomen.
Het probleem zit waarschijnlijk in de frequenties van de Goggles 3 i.c.m. de Neo.
Deze zoekt soms niet naar een nieuwe frequentie als de huidige frequentie weg valt.
 
Volgens een kennis van mij die een NEO heeft was hier een update voor gekomen.
Het probleem zit waarschijnlijk in de frequenties van de Goggles 3 i.c.m. de Neo.
Deze zoekt soms niet naar een nieuwe frequentie als de huidige frequentie weg valt.
ik ga ff kijken maar volgens mij is alles up to date, thnx

Een work around hahaha
 
Laatst bewerkt:
Gek, ik vlieg al 10 jaar met dji drones en heb nog nooit iets vreemds gehad .
De neo heb ik ook en deze vliegt ook perfect met bril.
 
Gek, ik vlieg al 10 jaar met dji drones en heb nog nooit iets vreemds gehad .
De neo heb ik ook en deze vliegt ook perfect met bril.
ik ben echt nog een noob op drone gebied maar vind het gedrag ook vreemd. vandaar dat ik ff aan het zoeken ben geweest op internet en vond diverse opmerkingen en video's van gebruikers met het zelfde probleem.
zal Dji eens een bericht sturen, tot die tijd komt de Neo niet buiten, die heeft huisarrest :)
 
In de A1/A3 training werd verteld dat dit gemeld zou moeten worden. Doen jullie dit ook in dit soort gevallen?
of