Drone naast zendmast

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RickGAE

New Member
Lid geworden
18 feb 2021
Berichten
19
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
25
Locatie
Apeldoorn
Goedendag,

Ik heb de DJI Mini 3 Pro en wil binnenkort op een locatie beelden maken waar een 5G zendmast vlakbij is, kan het kwaad om hier te vliegen?

Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk
 
Je ziet ze niet maar ze zijn er wel: elektromagnetische velden. Daar zou ik dus niet te dicht bij gaan vliegen. Je beeld kan behoorlijk vervormd worden….hoe dichterbij je komt.
Maar ook vliegfuncties kunnen sterk worden verstoord. Zelfs bij gewone metalen balken van bruggen etc. is je toestel niet meer stabiel.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
En vergeet niet zelf een aluminium hoedje op te zetten!
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM
Goedendag,

Ik heb de DJI Mini 3 Pro en wil binnenkort op een locatie beelden maken waar een 5G zendmast vlakbij is, kan het kwaad om hier te vliegen?

Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk
Hallo Rick,
zoals de anderen aangeven: ja het kan je in problemen brengen. Ik had het voor met mijn Mavic 2 pro. Ik had pas later ontdekt dat er een mast stond op mijn videobeelden. Typisch is dat je beeld eerst wegvalt omdat het beeldsignaal met een lager vermogen wordt doorgestraald. Als die wegvalt: onmiddellijk terugkeren!

Als je het dus toch aandurft neem je best enkele veiligheidsmaatregelen (zaken die je eigenlijk altijd moet doen, maar die in deze situatie zeker het verschil kunnen maken):
- Hou je strikt aan de (verplichte) VLOS regel= zorg dat je de drone steeds in het zicht kan houden. Als je videosignaal dan wegvalt kan je nog op het zicht terugvliegen, bij mij was de besturing (nog) niet gestoord, wellicht door het hogere zendvermogen. Ik ben handmatig teruggevlogen zonder problemen. De drone gaf niet aan dat de besturing nog werkte. Ik kreeg de melding dat hij uit zichzelf zou terugkeren. Ik onderbrak de procedure (want ik was niet van een veilige RTH plaats opgestegen) en probeerde zelf te sturen en dat werkte nog perfect.
- Stijg op van een veilige plaats, met voldoende ruimte om een veilige RTH te kunnen doen = vooral open ruimte boven je, dus geen bos waar je doorheen de takken moet navigeren.
- Stel zeker je RTH hoogte goed in zodat de drone niet te laag naar je terugkeert.
- Hou genoeg batterijcapaciteit over om veilig thuis te geraken, want 100% op het zicht navigeren neemt meer tijd in beslag dan op.het videosignaal navigeren, zeker als je dat niet gewoon bent.

Als je geen risico durft nemen: gewoon niet doen.

Veel succes.

Riho
 
Bedankt voor de tips! Ik heb op deze locatie al wel eerder gevlogen met de DJI Mini 2 en toen ervaarde ik helemaal geen problemen qua vliegen, ik was achteraf alleen niet helemaal tevreden met de beelden, ik wil binnenkort een nieuwe poging gaan doen met de Mini 3 Pro. Iemand wees me er vorige week op dat dit qua signaal problemen kan geven. Ik maak gebruik van DJI Care Refresh, dus ik kan wel een risicotje nemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S908B met Tapatalk