Drone (Mini 2) mee in vliegtuig (KLM)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

THJ

Member
Lid geworden
7 mei 2021
Berichten
68
Waarderingsscore
33
Punten
18
Leeftijd
58
Locatie
Midden van het land
Iemand ervaring met het meenemen van een DJI Mini 2 in een vliegtuig (KLM in mijn geval).
Ik heb op de website van KLM gekeken en kom tot de conclusie dat het allemaal geen probleem is. Wel wordt er nog iets genoemd over het afplakken van de contactpunten van de batterijen en of het in aparte palstic zakjes verpakken van de batterijen.

Iemand ervaring, tips?
 
Ik reis al 8 jaar met mijn drone (in het begin phantom, laatste jaren met Mavic 1 + 2), en nog nooit problemen gehad

Ik heb mijn batterijen altijd in een Lipo bag, in mijn handbagage (accu’s MOETEN in de handbagage).

2 accu’s in de lipo bag en 1 accu in de drone zelf. Officieel mag die accu niet in de drone blijven, maar ben er nog nooit op aangesproken.

In de eerste jaren was er nogal interesse van wat heb je daar, de laatste jaren totaal niet)

Wat ik zelf wel grappige ontwikkeling vind:

Ik reis altijd met een goedgevulde fototas met camera’s en objectieven en natuurlijk een drone. 10 jaar geleden moest altijd alles uit de tas, 4 jaar geleden kon 99% blijven zitten ( alleen het platte kleurpotlodenblikje waar mijn grijsverloopfilters in zitten moest eruit, de combi blikje + objectief kon het systeem niet aan) de laatste 2-3 jaar mag ik alles laten zitten omdat je een 3D beeld maken van je tas en gewoon rond kunnen kijken in je tas ).

Vorige week eindige onze vakantie op Mallorca, daar moest alles weer uit ivm beperkte apparatuur wat ze daar hebben

Die plasticzakjes zou ik niet doen overigens, zou wel gaan voor de lipo bags. Lipo batterijen kunnen vlammen creëren van een meter hoog ongeveer..

Officieel mag je ook maar max ** Wattuur aan accu’s per persoon mee nemen (komt ongeveer neer op 2 accu’s van een Mavic), maar ook nooit iets over gehoord

Maar nee, nooit problemen gehad
 
Dank voor je reactie @DDD Goed om te horen!

Vooral de toevoeging dat losse batterijen niet in de ruimbagage mogen en alleen in de handbagage is heel nuttig, want dat had ik nog niet gevonden op de website van KLM.

Als ik nu de info lees op de website van KLM kom ik tot de volgende conclusie:

De drone, INCLUSIEF batterij in de drone mag wel in de ruimbagage, maar losse (extra) batterijen moeten in de handbagage.
Dat zou betekenen dat ik of alles mee moet nemen als handbagage, of de drone (met max 1 batterij) in de ruimbabage en de extra batterijen in de handbagage. Dan houd ik liever alles bij elkaar in de handbagage, alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar alles bij elkaar in de ruimbagage, maar dat mag dus niet.
 
Drone zou ik nooit in ruim doen.. Ik zie wel hoe hard te gooien met de koffers. Daar is de drone/ imu te gevoelig voor!

Apart dat batterij in ruimbagage zouden mogen.. Wij reizen zeer regelmatig met verschillende organisaties, en bij bijna alle vluchten hameren ze er op dat er geen accu etc in ruimbagage mag
 
Kan zijn dat ik het verkeerd interpreteer, maar op deze pagina van de KLM-website lees ik het volgende, onder de hoofdkop 'Toegestane voorwerpen in ruimbagage".

Elektronica en batterijen​

U mag 15 apparaten met een lithiumbatterij tot 100 Wh meenemen in uw ruimbagage, als de apparaten volledig uitgeschakeld zijn. Als u een apparaat met een lithiumbatterij tot 160 Wh wilt meenemen, moet u hiervoor toestemming vragen. Batterijen groter dan 160 Wh zijn nooit toegestaan. Losse lithiumbatterijen of powerbanks zijn alleen toegestaan in uw handbagage.
Zorg ervoor dat u de apparaten goed verpakt om ze tegen beschadiging te beschermen. De apparaten mogen niet beschadigd, kapot of teruggeroepen zijn.

Op deze pagina (over handbagage) van de KLM-website zeggen ze dit:

Elektronica en batterijen​

U mag 15 apparaten met een lithiumbatterij tot 100 Wh meenemen, net als 20 losse lithiumbatterijen of powerbanks tot 100 Wh. Als u een lithiumbatterij tot 160 Wh in uw handbagage wilt meenemen, in een apparaat of als losse batterij, moet u hiervoor toestemming vragen. Batterijen groter dan 160 Wh zijn nooit toegestaan.
De apparaten en batterijen mogen niet beschadigd, kapot of teruggeroepen zijn. Houd er rekening mee dat u de batterijen niet mag opladen aan boord.
Verpak elke batterij afzonderlijk in de originele verpakking. Heeft u die niet meer? Bedek de contactpunten dan met niet-geleidende tape en verpak de batterijen in aparte plastic zakjes.
 
Afgelopen maandag met klm naar Noorwegen gevlogen. Mini 2 met 3 volle batterijen fototoestel en filmcamera in handbagage.
Geen problemen gehad.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: THJ
Ik ben vorig weekend naar Italië geweest met KLM. Idd accu’s uit drone en in handbagage. Had geen accu tas maar wil die wel gaan kopen
 
  • Leuk
Waarderingen: THJ
mooi om te horen, daar ga ik namelijk ook heen ;-) Leuke beelden gemaakt?

Noorwegen is zoo vet! Zeker met een drone! Elk jaar gaat een van onze vakanties daar wel heen.. Al ben ik daar met de drone alleen nog maar in de winter geweest, een keer in de zomer, maar toen had ik nog geen drone..

Staat nog wel op de lijst om een keer in de zomer te doen..
 
  • Leuk
Waarderingen: THJ