Drone mee op vakantie? Hier moet je aan denken

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

De zomervakantie staat voor de deur en ongetwijfeld nemen veel Nederlanders dit jaar een drone mee op vakantie, misschien wel voor het eerst. Maar voordat je je drone inpakt doe je er goed aan om je even in te lezen in de regels voor het gebruik van drones in het land van bestemming.

Lees verder
 
Mooi stukje weer. Ongetwijfeld nuttig voor veel mensen. En mooi om te zien dat AirMap nu genoemd wordt, die als enige no-fly-zone app wereldwijd op vakantie toch echt het nuttigst is.
 
Laatst bewerkt:
Prima initiatief, maar wie gaat die regels up-to-date houden ? Zelf probeer ik meerdere bronnen te raadplegen (vooral ook lokale bronnen als de taal het toestaat) en heb gemerkt dat uavsystemsinternational een goede is en dronetraveller is aardig.
Deze komt er dus bij, maar je moet wel oppassen, drone wetgeving verandert snel, ook buiten Europa. Maar ik zag al dat deze nieuwe site geen onderscheid maakt tussen recreatief vliegen en commercieel vliegen, waar regelgeving dat vaak wel doet. Vergelijk maar eens deze en deze: totaal verschillend en voor zover ik heb kunnen achterhalen klopt de eerste (UAV systems) en zijn die op worlddronerules voor commercieel gebruik.
Het is maar een voorbeeldje waar ik zelf tegen aan ben gelopen, maar probeer meerdere bronnen te raadplegen (en probeer je niet te veel in de war te laten brengen :confused:).
 
Deze komt er dus bij, maar je moet wel oppassen, drone wetgeving verandert snel, ook buiten Europa.
AirMap.com is verre van nieuw, en probeert juist zoveel mogelijk alle soorten gebruik te dekkken; als je een vlucht plant (=vluchtplan gaat indienen bij/via AirMap) moet je als voor de betreffende locatie informatie bekend is juist aangeven wat je doel van je vlucht is volgens de daar geldende regelgeving en wat relevante vragen beantwoorden. Dat is ook nodig, omdat AirMap één van de bedrijven is die zich bezighoudt met implementatie van UTM.