Drone-jammer bij vuurtoren Ouddorp?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Net een leuke discussie in Drone Fanatics app-groepje n.a.v. onderstaande (screenshot van een) Facebook post.

Screenshot_20200120-132052.jpeg

Het lijkt mij een sterk (broodje aap) verhaal, aangezien dergelijke stoorzenders ofwel helemaal niet bestaan of in Nederland niet (zomaar) legaal zijn.

Iemand hiervan gehoord, of opmerkingen over?
 
ik had hem ook al voorbij zien komen
lijkt mij ook een heel sterk verhaal
 
Sterk verhaal. Als men een drone jammer vermoedt, dan moet Agentschap Telecom daar maar eens gaan peilen. Een jammer inzetten is inderdaad illegaal en een vuurtorenwachter zou beter moeten weten (sommige jammers kunnen zelfs scheepvaartverkeer verstoren).

Misschien een iets plausibelere verklaring: op een vuurtoren staat vaak een radarinstallatie. Die stuurt een aardige dot elektromagnetische straling uit. Misschien dat die interfereert met de besturing van de drones aldaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
op een vuurtoren staat vaak een radarinstallatie.

Er staat er eentje op de vuurtoren van Ouddorp.

266px-Overzicht_van_de_vuurtoren_-_Ouddorp_-_20424703_-_RCE.jpg
 
Conclusie van de app-discussie was ook "gigantische onzin waarschijnlijk". Drone jamming zou wifi en andere communicatie verstoren en die vuurtoren lijkt o.a. vol met GSM-antennes te zitten.

Iemand die niet goed wist wat hij deed met zijn nieuwe speeltje, denk ik..
 
Laatst bewerkt:
Ed eni
Conclusie van de app-discussie was ook "gigantische onzin waarschijnlijk". Drone jamming zou wifi en andere communicatie verstoren en die vuurtoren lijkt o.a. vol met GSM-antennes te zitten.

Iemand die niet goed wist wat hij deed met zijn nieuwe speeltje, denk ik..
De enige plausibele verklaring vlgs mij is die van de Radar die op de vuurtoren staat, als je daar in het stralingsveld van komt kunnen er nare dingen gebeuren, ook aan personen die te dicht bij komen.
 
Deze drone is inderdaad verloren gegaan door interferentie met het radarsignaal / electromagnetische straling. Zelf ben ik een verfent scheepsspotter (o.a. met drone), en heb meerdere keren gehoord dat drones verloren zijn gegaan door radarinstallaties en andere zenders / communicatie-installaties welke op de schepen zijn geinstalleerd.

Ik probeer daar zelf zo veel mogelijk rekening mee te houden.
 
Nog even een aanvulling op de opmerking van Klaas-jan,
Ik ben lid geweest van de heliclub hoek van Holland het clubgebouw ligt langs de nieuwe waterweg recht t.o.v de aanlegkade van de Stena lijn waar o.a. de harwich lijn aanmeert.
Ik was op een club avond bezig met mijn heli af te stellen en vlieg klaar te maken toen alle servo`s uit zich zelf begonnen bewegen ook andere club genoten die aan hun heli werkten hadden dit ook, de helikopters die op dat moment vlogen waren gecrasht heel vreemd.
dit was volgens het bestuur al meer voorgekomen en gingen dit nu uitzoeken, al gauw werd er gedacht aan de grote lijn schepen die maar enkele honderden meters van het clubgebouw lagen.
met de data en de tijdstippen van de storing bleek dit inderdaad van deze schepen te komen vlak voor vertrek werden div elektronische apparaten getest en veroorzaakten deze storing.

Dus kijk uit in de buurt van schepen.