DRONE INSCHRIJVEN IN BELGIË.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Greenwave

Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
57
Waarderingsscore
33
Punten
18
Leeftijd
62
Locatie
België
Website
vimeo.com
Voor de Belgische lezers, lees dit vooraleer je je drone laat registreren!!!!!

Als je in België wil vliegen moet je je RPAS registreren, je doet dit online via een formulier naar het DGLV (Directoriaat generaal luchtvaart). Vervolgens is het wekenlang wachten en bovendien krijg je een factuur (en ook nog eens inschrijvingstaks als je in het Brussels gewest woont).

MAAR, je kan dit volledig legaal omzeilen! En dit zowel voor RPAS van klasse 2 als klasse 1. In het KB van 10/04/2016 staat immers onder artikels:

Art. 65. Klasse 2 vluchtuitvoeringen worden uitgevoerd onder de volgende voorwaarden :
1° de bestuurder van het afstandsbestuurd luchtvaartuig is houder van een attest van bestuurder van een RPA of een bewijs van bevoegdheid als bestuurder van een RPA ;
2° het RPAS is geregistreerd in overeenstemming met artikel 57, of beschikt over een gelijkwaardig document afgeleverd door een luchtvaartautoriteit van een lidstaat van de Europese unie ;
3° ........

en ...

Art. 66. Om klasse 1 vluchtuitvoeringen te verrichten zijn de volgende elementen vereist :
1° de bestuurder is houder van een geldig bewijs van bevoegdheid als bestuurder van een RPA ;
2° het RPAS is geregistreerd in overeenstemming met artikel 57, of beschikt over een gelijkwaardig document afgeleverd door een luchtvaartautoriteit van een lidstaat van de Europese unie


En nu komt het:
Je kan je RPAS ONLINE en VOLLEDIG GRATIS inschrijven in Frankrijk (zie mijn vorige topic "FRANKRIJK - NIEUWE REGELGEVING) dat uiteraard een lidstaat van de Europese unie is!

Hoe cool is dat?

Groeten,
Paul
 
  • Leuk
Waarderingen: Stickybit en peSHIr
Zodra ik dus het Franse certificaat heb, betekent dit dat ik dan in België mag vliegen?

Vooralsnog mochten we daar nog nergens vliegen, maar dit zou dus een mooie aanwinst zijn!
 
Zodra ik dus het Franse certificaat heb, betekent dit dat ik dan in België mag vliegen?

Vooralsnog mochten we daar nog nergens vliegen, maar dit zou dus een mooie aanwinst zijn!
Hola, neen hoor, helaas is het zo eenvoudig niet. Je moet in BelgIë een verplichte betaalde opleiding volgen en een praktisch examen afleggen, ook als buitenlander. We kunnen enkel hopen dat één en ander zal veranderen met de invoering van de Europese regelgeving...
 
Hola, neen hoor, helaas is het zo eenvoudig niet. Je moet in BelgIë een verplichte betaalde opleiding volgen en een praktisch examen afleggen, ook als buitenlander. We kunnen enkel hopen dat één en ander zal veranderen met de invoering van de Europese regelgeving...
Ah, jammer.

Ik zat net nl. al te lezen over dat praktijkexamen en vond het al vreemd dat we dan opeens "zonder" zouden mogen vliegen bij onze zuiderburen.

Maar zoals je zegt, wellicht gaat dit veranderen met de centrale Europese regelgeving. Dan beperkt die ons wel maar geeft meteen een extra land erbij om te vliegen! :)
 
Ah jammer , tussen kerst en nieuwjaar ben ik voor n korte vakantie in België dat wordt dus niks vliegen .